פורסמו חברות ציי הרכב המזהמות ביותר

בין החברות המזהמות בישראל: "אגד אגודה שיתופית לתחבורה" ו"אגד תעבורה" • יחויבו להפחית את רמת הזיהום עד 2018 • השר אלקין: "בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה"

"אגד", בין המזהמות ביותר // צילום (ארכיון): אורן בן חקון // "אגד", בין המזהמות ביותר // צילום (ארכיון): אורן בן חקון ,
"אגד", בין המזהמות ביותר // צילום (ארכיון): אורן בן חקון // "אגד", בין המזהמות ביותר // צילום (ארכיון): אורן בן חקון

המשרד להגנת הסביבה פרסם זו השנה השלישית את דירוג ציי הרכב הגדולים במדינה, לפי רמת הזיהום. החברות בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר בישראל הן "אגד אגודה שיתופית לתחבורה", "אגד תעבורה", "החברה לפיתוח גוש עציון" ו"שירות לחקלאי - צדוק"

על-פי דרישות המשרד, ציי הרכב הישנים חייבים להפחית בהדרגה עד שנת 2018 את הזיהום באמצעות רכישת אוטובוסים חדשים, חלקם בהנעות חלופיות, התקנת מסנני חלקיקים והוצאה משימוש אוטובוסים ישנים ומזהמים

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין ציין כי "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם אחד מהכלים במאבק הבלתי מתפשר שלנו בזיהום אוויר מתחבורה".

השר אלקין // צילום (ארכיון): מרים צחי

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מסר כי "מהפכת הרכב הנקי שאותה הנענו, קורמת עור וגידים והופכת מחזון למציאות. מציאות שבה זיהום האוויר מתחבורה הולך ופוחת, והתחלואה והתמותה המוקדמת הנגרמות ממנו יורדות משמעותית".

המשרד מחייב כיום את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל להפחית את זיהום האוויר באמצעות הוראות המחייבות בין היתר הפחתת פליטות חלקיקי הדיזל המסרטנים, איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.

ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים, נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.

מאגד תעבורה נמסר בתגובה: "הנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה כוללים את 150 האוטובוסים המיושנים שפעלו בעבר באלעד, אשדוד וצפון הנגב ולכן הם משקפים תמונת מצב שהיתה נכונה ל-2016. אוטובוסים אלו אינם פעילים יותר כיום ולכן אינם מזהמים יותר."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר