דו"ח חושף: סכנה בהילוך גבוה

מנתוני ביה"ח איכילוב עולה כי ב־5 השנים האחרונות נרשם זינוק של יותר מפי 2 בנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים • רופאים: העלייה - בגלל השימוש באופניים חשמליים

"רק כשתהיה אכיפה נורמלית יהיה שינוי משמעותי" // צילום ארכיון: יהושע יוסף

זינוק מדאיג במספר הנפגעים בתאונות אופניים: מנתונים שנאספו במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) עולה שלאורך חמש השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי שניים ויותר במספר הילדים והמבוגרים שהגיעו למיון בגלל תאונות שבהן מעורבים אופניים. להערכת הרופאים הבכירים, העלייה בשיעור תאונות האופניים קשורה לגידול בשימוש באופניים חשמליים.

במהלך 2016 נפגעו 1,438 איש בתל אביב בתאונות אופניים ואופניים חשמליים - עלייה של פי 2.2 בהיקף הנפגעים לעומת נתוני 2012, אז רק החלו להשתמש באופניים החשמליים המסוכנים. גם במספר הילדים שנפגעו בתאונות אופניים ואופניים חשמליים חל זינוק: מ־89 ילדים שנפגעו ב־2012 ל־252 ילדים ב־2016 - גידול של פי 2.8. מדובר בנתונים שנאספו באיכילוב לראשונה ומשקפים תמונת מצב לכלל הפציעות, ובהן פגיעות קלות מתאונות אופניים, שלא דווחו עד כה לרישום הטראומה הלאומי.

"יש הטעיה של הציבור. אופניים חשמליים זה כלי ממונע, אופנוע לכל דבר. הוא גורם לפגיעות קשות יותר, חבלות ראש, שברים, חבלות בבטן. הפגיעות מאופניים חשמליים הן כמו פגיעות מאופנוע", מזהיר פרופ' פיני הלפרין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה באיכילוב, שכבר שנים מתריע על הסכנות שבאופניים החשמליים.

"מדובר בכלי חזק שנוסע במהירות גבוהה. נוסעים איתו על המדרכה ופוגעים בהולכי רגל, וכשנוסעים על הכביש נפגעים מכלי רכב אחרים. זה כלי שמגיע למהירות של 40-30 קמ"ש ולעיתים רוכבים עליו בלי קסדה ומיגון", מוסיף פרופ' הלפרין, "יש עלייה משמעותית מאוד בביקורים במיון בגלל תאונות אופניים, ואני מעריך שהגידול נובע מגידול בהיקף השימוש באופניים חשמליים". 

לנוכח הסכנה, ב־2015 פרסמו רופאי איכילוב סרטון שבו הזהירו מפגיעה של אופניים חשמליים, אך לדברי פרופ' הלפרין, "לא הרגשתי שינוי גם בנושא האכיפה מאז. עדיין יש לנו הרבה נפגעי ראש, חלקם קשים שלא חבשו קסדה".

אל הדברים מצטרף ד"ר אורן תבור, רופא בכיר במיון ילדים: "רוב הפגיעות שאנחנו רואים במיון ילדים אלו פגיעות מאופניים חשמליים. יש יותר תאונות והפגיעות קשות יותר". נוסף על כך, מדווח ד"ר תבור על מגמה מדאיגה אחרת: "מאז חוקקה הממשלה חוק שלפיו מותר לרכוב רק מגיל 16, החוק מוריד את הקטנים מהכידון. אם קודם היינו רואים בני 11-8 פצועים קשה מאופניים חשמליים, היום רואים יותר בני 15-13. מצד שני, מכיוון שמי שנפגע למעשה נוסע בניגוד לחוק, לא תמיד אנחנו מקבלים דיווח מדויק ואמיתי מההורים".

עוד אומר ד"ר תבור: "אנחנו רואים שמי שנפגע וחבש קסדה היא באמת שמרה לו על הראש... רק כשתהיה אכיפה נורמלית יהיה שינוי משמעותי. עד אז צריך לשמור על החוק ולא לתת אופניים לבני פחות מגיל 16. כרופא וכאב לילדים, קשה לי לראות ילדים שההורים שלהם לא דואגים להם מספיק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר