למשטרה יש עיניים בשמיים

לנהגים אין מושג שבכל רגע נתון צופים בהם: כתבנו התלווה לפעילות של אגף התנועה - שמפעיל באופן מבצעי בלוני תצפית • "כללי המשחק השתנו" • צפו בתיעוד

הפ"ק של יחידת עטלף מקבל את הדיווחים // צילום: קוקו // הפ"ק של יחידת עטלף מקבל את הדיווחים // צילום: קוקו

נהגים שימו לב, עכשיו זה כבר מבצעי: שבועיים אחרי החשיפה ב"ישראל היום", אגף התנועה של המשטרה החל להשתמש בבלון תצפית במלחמה נגד בריונות בכבישים. 

צילום: קוקו

בשלב הראשון הפעילות מתבצעת בשיתוף עם יחידת "עטלף" של משמר הגבול, המתמחה בתצפיות אוויר וקרקע ובפעילות טקטית חשאית. בכוונת האגף להכניס לשימוש מבצעי כחמישה בלוני תצפית נוספים.

ברוב ימות השנה עוסקת יחידת עטלף בפעילות מבצעית פלילית ופח"עית, אולם לאחרונה החליטו באגף התנועה לרתום את היכולות הטכנולוגיות של היחידה למאבק בתאונות הדרכים. באגף התנועה טוענים כי מדובר ביכולות שוברות שוויון, שכן השוטרים בניידת או באופנוע מוגבלים ביכולתם לאתר עבירות תנועה בכבישים העמוסים. 

בלון מעקב משטרתי // צילום: קוקו
בלון מעקב משטרתי // צילום: קוקו

בלון מעקב משטרתי // צילום: קוקו

אכיפת התנועה מהאוויר היא שיטת אכיפה חדשנית, המאפשרת להגדיל את טווח האכיפה. האכיפה האווירית מתבצעת כיום על פי רוב באמצעות מסוק. מדובר באכיפה המקובלת בעולם, אך חסרונה של השיטה הוא בעלויות הגבוהות של יישומה. לבלוני תצפית יש יתרונות רבים, ובהם שדה ראייה מעולה, כיסוי נרחב של שטח, תיעוד ביצוע עבירות שאינן יכולות להתבצע על ידי מכשור אחר, כגון עבירת עקיפת פס לבן רצוף, פניית פרסה לא חוקית, עקיפות מסוכנות, עבירות בריונות, עקיפות מהשוליים ועוד. 

אתמול הסכימו באגף התנועה לצרף, לראשונה, צוות מ"ישראל היום" לפעילות עם סיירת האופנועים באגף ולחשוף את הפעלת הבלון. כך זה עובד: בשדה חרוש סמוך ליישוב בשרון התמקם לו חפ"ק של יחידת "עטלף" עם מכשור טכנולוגי, מחשב וג'ויסטיק. למעלה, בגובה של כ־500 מטרים, התנוסס לו בלון התצפית, שבו מצלמה שמסוגלת לתעד את הנעשה בכבישים בהיקף של 360 מעלות וברדיוס של כחמישה קילומטרים.

תמונת מצב מיידית

באמצעות הג'ויסטיק מכוונים לוחמי עטלף את המצלמה לעבר הכביש המבוקש. המצלמה יודעת לשדר לחפ"ק מי נוהג ברכב המבצע עבירה, את לוחית הרישוי ואת מהות העבירה. התמונות משודרות לחפ"ק ומשם הן מופצות לסיירת האופנועים ולניידות בשטח. בתוך דקות השוטרים יודעים לזהות את הרכב ולעצור את הנהג. אתמול בתוך שעות בודדות נתפסו עשרות נהגים שביצעו עבירות תנועה, בלי לדעת שמישהו צופה בהם.  

"אמצעי תצפית שאתה מעלה לשמיים או מצלמות שאנחנו שמים על גשר נותנים ראייה מאוד רחבה של כמה כלי רכב במקביל", אמר אתמול ל"ישראל היום" מפקד סיירת האופנועים באגף התנועה, סגן־ניצב ערד זיתוני. 

השימוש בבלונים הוא צעד נוסף במיקוד הפעילות נגד נהגים עבריינים, שעליה הכריז ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד. בעתיד הם ישדרו תמונות היישר למסך בניידת ולסמארטפון של השוטר. 

שוטרי אגף התנועה על הכביש // צילום: קוקו
שוטרי אגף התנועה על הכביש // צילום: קוקו

שוטרי יחידת האופנועים עוצרים נהגים עבריינים// צילום: קוקו

לאחרונה החלה המשטרה למקד את פעילותה גם בכביש 6, שהפך עם השנים לאחד הכבישים המסוכנים, ולעתים מתרחשות בו מאות תאונות עם נפגעים ביממה. 

הצעדים הננקטים כבר נותנים את אותותיהם. מתחילת השנה נתפסו יותר מ־133 אלף נהגים שנהגו במהירות מופרזת, לעומת 57 אלף דו"חות בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, נתפסו 24 אלף נהגים שהשתמשו בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה - עלייה של 79%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר