שיר הלל לקלאסיקות

פסטיבל ישראל, שייפתח ביום חמישי בירושלים, מציג השנה תוכנית יוצאת דופן בתחום המוסיקה הקלאסית: אנסמבל שמתמקד במוסיקה מחצר הסולטאן העות'מאני ומסע מוסיקלי שכולל צעידה ברגל

אנסמבל סרבנד // צילום: סבסטיאן פרנק

"למיסה של באך אנשים תמיד יגיעו, לא משנה מי מנגן", אומר עמנואל ויצטום, יועץ מוסיקלי לפסטיבל ישראל, "אנחנו מבקשים להביא משהו שאף אחד אחר לא היה מביא. זו המשמעות של פסטיבל מבחינתנו".

פסטיבל ישראל, שייפתח ביום חמישי בירושלים, אכן מציג השנה תוכנית מוסיקלית ייחודית, עשירה ומסקרנת מאוד, אך לא מסחרית בהכרח. בפסטיבל יתארחו שלושה הרכבים מחו"ל. שניים מהם - אנסמבל "טורביון" מצ'כיה ואנסמבל "ארס אנטיקווה" מאוסטריה - מתמחים במוסיקת בארוק, והשלישי - אנסמבל סרבנד - מתמקד בתפר שבין מוסיקה מזרחית ומערבית. כמו כן, תתקיים הפקת מקור מיוחדת לפסטיבל, "סאונד צ'רטר", עם אנסמבל המאה ה־21 והמנצח אילן וולקוב.

"הרעיון שלנו היה לנסות לייצר שיח סביב רב־תרבותיות", אומר ויצטום, "רצינו להציג בפסטיבל את מיזוג ההשפעות הייחודי שהתקיים בווינה של המאה ה־18. החצר הווינאית היתה מעין כור היתוך: מלחינים אוסטרים ואיטלקים שפעלו שם הושפעו מאוד מקולות חיצוניים. זה רגע מרתק בתולדות המוסיקה. ההשפעה ההדדית בווינה הובילה ליצירת שפה מוסיקלית חדשה ובינלאומית. אנסמבל סרבנד, מההרכבים החשובים ביותר בזירת המוסיקה העתיקה, מתמקד במיזוג המוסיקלי שהתקיים בחצר הסולטאן העות'מאני במאה ה־18".

איל שר // צילום: זואי דניאל

התוכנית המסקרנת שיציג אנסמבל סרבנד (16.6, 14:00, אולם רבקה קראון בתיאטרון ירושלים), תתחקה אחר קורות מלחינים מערביים שפעלו בחצר העות'מאנית, ובהם וויצ'ך בובובסקי, מלחין כנסייה פולני שנשבה בידי הטטרים, נמכר כמוסיקאי ומלחין לעות'מאנים ויצר מוסיקה מקורית בהשראת סגנונות טורקיים.

אחד המופעים הייחודיים בפסטיבל הוא "סאונד צ'רטר", מסע מוסיקלי בן שלוש שעות שיתחיל ברחבת תיאטרון ירושלים ויסתיים באולם "רבקה קראון" (7.6, 22:00). "ניסינו לחשוב מה זה בעצם קונצרט", אומר ויצטום, "לא רצינו להסתפק בפורמט המקובל של 'להתיישב, לשמוע וללכת הביתה', וביקשנו ליצור פורמט של שוטטות והאזנה למוסיקה במקומות לא צפויים. הקהל יסתובב במתחם תיאטרון ירושלים וישמע מופעי 'פופ־אפים' ברחבי התיאטרון. לבסוף, במופע שיתקיים באולם, ינגנו הנגנים במקומות שונים באולם כדי להדגיש את הקווים הרב־קוליים. ביקשנו למתוח את גבולות החוויה הקונצרטית. זה ממש מסע".

עמנואל ויצטום // צילום: דויד וינוקור

מנכ"ל פסטיבל ישראל, איל שר, מוסיף כי "בפסטיבל אנחנו מבקשים להרחיב את השיח האמנותי בירושלים ובארץ. אנו שואלים את עצמנו מה אפשר להוסיף לנוף התרבות בארץ ואיך אפשר להעלות מופעים מיוחדים, חד־פעמיים, שאי אפשר לראות בשום מקום אחר במשך השנה. אנחנו לא מיינסטרים, לא נביא את 'שורת המקהלה' מברודוויי. אנחנו רוצים להתוות את הדרך למיינסטרים, ובשביל זה יש פסטיבל. הודות לסבסוד שלנו אנחנו יכולים להביא מופעים נועזים ועכשוויים יותר, ובמחירים סבירים". מחירי הכרטיסים לפסטיבל ינועו בין 100 ל־200 שקלים, לפני ההטבות למיניהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר