קופ"ח מאוחדת מסרבת לממן תרופה מהסל לחולה סרטן

חשיפה • הרופא קבע כי "הפסקת הטיפול התרופתי תביא לחזרת המחלה" • משרד הבריאות הורה לקופ"ח להמשיך לממן לחולה טיפול מציל חיים • קופת החולים מתעלמת

תלוי בתרופה. אלון טויזר // תלוי בתרופה. אלון טויזר

מקרה מקומם של מניעת טיפול מציל חיים שכלול בסל התרופות. קופ"ח מאוחדת מסרבת זה חודשיים לאשר ולממן לאלון טויזר, החולה בסרטן הריאה, טיפול תרופתי שכלול בסל התרופות הממלכתי והוא טיפול מציל חיים לאותו חולה.

כך עולה מהחלטת משרד הבריאות שבדק את תלונת החולה, בן 47 מירושלים, וזאת לאחר שקופת חולים מאוחדת, שבה חברים 1.2 מיליון ישראלים, הודיעה לחולה על הפסקת הטיפול התרופתי.

הודעתה של מאוחדת לטויזר עומדת בניגוד גמור להמלצה החד־משמעתית של פרופ' חובב נחושתן, הרופא האונקולוג המטפל בו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אשר חזר והתריע בפני הקופה כי הפסקת הטיפול תביא לחזרה מהירה של המחלה.

בהחלטת משרד הבריאות בנושא מלפני שבוע, החתומה על ידי ד"ר אסתר בן חיים, נציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, נדחו כל ההסברים של הקופה להפסקת המימון של התרופה. כמו כן, משתמעת ממנה ביקורת חריפה על הקופה, שמסרבת לממן לחולה את הטיפול מציל החיים הכלול בסל.

התרופה אופדיבו ניתנת לחולה בעירוי בבית החולים, היא מיוצרת על ידי ענקית התרופות בריסטול־מאיירס סקוויב (BMS) ונכללת בסל מאז מינואר 2017, במסגרת הסכם מיוחד עם חברת התרופות שמחלק את תקצוב התרופה בין החברה למשרד הבריאות. עלות רכישה פרטית של התרופה נאמדת בכ־30 אלף שקלים בחודש. בחודשיים האחרונים מקבל החולה את התרופה כתרומה של חברת התרופות באמצעות ארגון "חברים לרפואה" בבני ברק, המסייע לחולים רבים במימון תרופות.

אלון אובחן בסרטן הריאה במארס 2016, ולאחר שמצבו הידרדר מאוד והיה כבר מאושפז במצב קריטי הוא החל ביולי 2016 לקבל את התרופה, ואילו אז לתדהמת הצוות הרפואי, הטיפול בתרופה הביא לתגובה דרמטית ולשיפור יוצא דופן בתפקודו. 

מקופת חולים מאוחדת נמסר כי "התרופה אכן אושרה לחולה מכל הוראות סל התרופות, אבל אישור התרופה מותנה ביעילות מתן התרופה, וכאן לא התגלתה יעילותה".אף שנשאלה על כך מפורשות, הקופה לא מסרה תגובה לשאלה מדוע היא ממשיכה לסרב לבצע את החלטת משרד הבריאות, שלפיה עליה להמשיך לממן לחולה את התרופה מצילת החיים על פי הוראות החוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר