עד שהמלך יפריד בינכם

מלך סווזילנד, המלך האחרון באפריקה מבקש להוציא את מוסד הגירושין מחוץ לחוק • הוא סיפק גם נימוק מלכותי: "אין מילה כזו בשפה שלנו" • אם החוק יתקבל – הממלכה תהיה השנייה שתאסור על גירושין אחרי הפיליפינים

חובב חתונות מושבע. מסוואטי השלישי, מלך סווזילנד // צילום: ויקיפדיה

סווזילנד, הממלכה האחרונה באפריקה, גועשת. מסוואטי השלישי, מלך סווזילנד בן ה-49, שנוהג לכנות את עצמו "האריה", אוהב חתונות, ובעיקר חתונות בהן הוא החתן. מסוואטי, הנשוי ללא פחות מ-15 נשים, כל כך אוהב את מוסד הנישואין עד שהוא מבקש להוציא מחוץ לחוק את הגירושין. המלך האחרון באפריקה, שלא ממש זקוק לאישור הפרלמנט כדי לחוקק תקנות חדשות,  הסביר את החלטתו: "בתרבות שלנו, כשאתה מתחתן עם מישהו, אין דרך חזרה", אמר במסגרת נאום שנשא במהלך טקס מוקדם יותר החודש. 

בוחר את נשותיו במהלך פסטיבל שנמשך שמונה ימים // צילום: רויטרס

עיתון מקומי, "טיימס סווזילנד", שדיווח את הידיעה, הביא נימוק נוסף שנשא המלך: "בסוואזי (השפה הרשמית בממלכה), אין מילה מקבילה לגירושין". גורמים בחצר המלוכה מיהרו להגיב ולומר כי גירושין טרם נאסרו באופן רשמי. דבריו של המלך גרמו מבוכה רבה לתובע הכללי בממלכה, שאך לפני מספר שבועות התיר גירושין "תחת תנאים מסוימים". החוק הסוואזי למעשה אינו מתיר גירושין במתכונת המוכרת בעולם המערבי, אלא נוקטת בתהליך עוקף המכונה "מאחדת את האישה עם משפחתה". 

מסוואטי עצמו כאמור לא רק מבקש לאסור גירושין, אלא גם מקפיד להמשיך ולהתחתן, לפחות אחת לשנה. את נשותיו הוא בוחר במהלך פסטיבל מלכותי הנמשך שמונה ימים. הפוליגמיה, כמו גם גידול וצריכת קנאביס, מותרת בסווזילנד, ונשים נחשבות לרכוש בעליהן. ארגוני זכויות אדם הפועלים במדינה טוענים כי מקרי ניצול מיני ואלימות במשפחה אינם תופעה חריגה. עוד מדווחים אותם ארגונים כי בעיניהם של המקומיים, שוויון נשים נחשב לערך שאינו תואם את התרבות המקומית. המדינה היחידה בעולם, נכון להיום, בה גירושין אסורים היא הפיליפינים, בה רק מוסלמים ונוצרים יכולים להתגרש. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר