הגעתם לשדה התעופה מלאי התרגשות לקראת חופשתם המפנקת אך גיליתם שטיסתם מבוטלת או מתעכבת בשעות רבות? לרגל חג הפסח במהלכו טסים מאות אלפי ישראלים לחו"ל היוצאים מעבדות לחירות, קבלו מדריך מיוחד בנושא, בעזרתו תוכלו לדעת מה הזכויות שלכם במקרים כאלה.
מה קובע החוק?
בישראל קיים חוק המבוסס על הוראות דומות הקיימות בנושא זה באירופה, שנקרא חוק שירותי תעופה, שנועד: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם..." (מתוך דברי ההסבר להצעת החוק).
בחוק זה נקבע, שכאשר טיסה שהמריאה או נחתה מישראל או אליה - התבטלה או התעכבה, מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים מספר הטבות בחינם, ובמקרים מסוימים גם מחויבות להחזיר לנוסעים את התמורה שהם שילמו עבור כרטיס הטיסה, וכן לשלם להם פיצוי כספי במזומן.
אלו הטבות מחויבות חברות התעופה לספק בחינם?
החל מהשעה השלישית לעיכוב הטיסה, מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים על חשבונן - מזון, משקאות, ושירותי תקשורת (הכוללים שתי שיחות טלפון ומשלוח פקס או מייל). במידה וההמתנה לטיסה הייתה כרוכה בלילה, על חברות התעופה לספק לנוסעים גם שירותי לינה במלון, ושירותי הסעה משדה התעופה למלון וחזרה. במידה שנאלצתם לשלם מכיסכם הוצאות אלה (של מזון או הסעות או לינה במלון), מומלץ לשמור קבלות ולדרוש החזר עבורן מחברות התעופה.

תקבלו פיצוי כספי אם נעשה אובר בוקינג // צילום: קוקו
באלו מקרים זכאים לקבל החזר של כרטיס הטיסה?
החל מהשעה החמישית לעיכוב הטיסה, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה כרטיסים לטיסה חלופית, או לבטל את כרטיסי הטיסה לגמרי, ולקבל את התמורה ששילמו עבורם חזרה בתוך 21 יום ממועד דרישתם. יחד עם זאת, במידה והטיסה התעכבה אך בסופו של דבר הנוסע החליט להמריא עליה במועד הנדחה, הוא לא יהיה זכאי לקבל החזר כספי עבור הכרטיס.
מה קורה במקרים של רישום יתר (אובר בוקינג)?
תופעת האובר בוקינג בעולם התעופה הינה תופעה מוכרת, ובדרך כלל מתרחשת כאשר חברת התעופה מנפיקה כרטיסי טיסה ליותר נוסעים מאשר כמות הנוסעים שמכיל המטוס בפועל, מתוך הנחה שלא כל הנוסעים שהזמינו כרטיסי טיסה יגיעו לבסוף לטיסה עצמה. אם הגעתם לשדה התעופה ונאמר לכם שאתם לא יכולים לעלות לטיסה עקב רישום יתר, תהיו זכאים לקבל גם במקרה זה מחברות התעופה הטבות ללא תשלום, ופיצוי כספי.
מתי ניתן לקבל פיצוי כספי וכמה?
במקרים בהם הטיסה בוטלה לגמרי או המריאה באיחור של 8 שעות ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה בתוך 45 יום ממועד דרישתם – פיצוי כספי במזומן, ששיעורו תלוי במרחק האווירי של הטיסה, ונע בין 1,250 שקלים (ליעדים הקרובים לישראל), לעד 3,070 שקלים (ליעדים הכי רחוקים).
פיצוי כספי על עיכובי וביטול טיסות |
||
מרחק טיסה |
יעדים לדוגמה |
גובה הפיצוי |
עד 2,000 ק"מ |
כריתים, אנטליה, בוקרשט, לרנקה |
1,280 ש"ח |
עד 4,500 ק"מ |
וינה, פריז, לונדון, אמסטרדם, ציריך |
2,050 ש"ח |
מעל 4,500 ק"מ |
בייג'ין, בנגקוק, ניו יורק, טוקיו |
3,070 ש"ח |
במידה שהביטול או העיכוב בטיסה נגרם עקב נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברות התעופה, כגון: מזג אוויר סוער, התראות על פיגוע, שביתה מוגנת, או כדי להימנע מחילול שבת או חג, חברות התעופות יהיו פטורות מלשלם לנוסעים פיצוי כספי. יחד עם זאת, גם במקרים אלה עדיין מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים הטבות ללא תשלום כגון: מלון, הסעות, ומזון ושתיה.
בנוסף לכך, גם במקרים בהם חברות התעופה הודיעו לנוסעים על השינוי במועד הטיסה 14 ימים לפני מועד הטיסה, או בין 7 ל-14 ימים לפני הטיסה והציעו להם טיסה חלופית שמועד המראתה היה לכל היותר שעה לפני מועד הטיסה המקורי, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי.
האם זכאים לקבל פיצוי גם במקרה של הקדמת טיסה?
כן. נוסע שהונפק לו כרטיס לטיסה שמועד המראתה הוקדם ביותר מ-8 שעות, וקיבל על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, זכאי לקבל גם כרטיס לטיסה חלופית או השבת התמורה עבור הכרטיס (על פי בחירתו), וגם את הפיצוי הכספי (כמו במקרים של עיכוב או ביטול טיסה)
האם יש הבדל בין טיסות באירופה לטיסות בישראל?
הוראות החוק בישראל ובאירופה דומות בנושא זה. יחד עם זאת, ההבדל המשמעותי ביניהם, הוא שבחוק בישראל נקבע שהנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי במקרים של עיכוב בהמראת הטיסה של למעלה מ-8 שעות, ולעומת זאת במסגרת התקנות האירופאיות זכאות הנוסעים לפיצוי כספי הוא במקרים של עיכוב בנחיתת הטיסה של למעלה מ-3 שעות בלבד (שנע בין 250 יורו ל-600 יורו).
מדובר בהבדל משמעותי, שכן ישנן טיסות רבות אשר העיכוב בהן הוא בין 3 שעות ל-8 שעות, ולכן אם אתם טסים לאירופה או מאירופה או בתוך אירופה, כדאי מאוד שתכירו את התקנות האירופאיות, היות וייתכן שמכוחן תהיו זכאים לקבל פיצוי של כספי גם במקרים בהם החוק הישראלי לא חל.

אם עליתם על הטיסה במועד אליו נדחתה - לא תהיו זכאים לפיצוי // צילום: gettyImages
לאלו טיסות התקנות האירופאיות רלוונטיות?
טיסות של חברות תעופה אירופאיות: התקנות מתייחסות לטיסות של חברות תעופה ממדינות השייכות לאיחוד האירופי. כלומר כל טיסה ברחבי העולם כפופה להן, ובלבד שהופעלה על-ידי חברת תעופה השייכת למדינה החברה באיחוד. לדוגמה טיסה של חברת התעופה הולנדית שהמריאה מתל-אביב לאמסטרדם, או טיסה של חברת התעופה איטלקית שהמריאה מבוסטון לרומא.
טיסות שהמריאו משדה תעופה באירופה: התקנות תקפות גם לטיסות שהמריאו מכל שדה תעופה המצוי במדינה השייכת לאיחוד האירופי (גם חברות תעופה השייכות למדינות האיחוד וגם חברות תעופה מכל רחבי העולם). לדוגמה טיסה של חברת תעופה ישראלית שהמריאה מבריסל לתל-אביב או טיסה של חברת התעופה תאילנדית שהמריאה מפריז לבנגקוק.
האם משנה אם הטיסה היא סדירה, צ'רטר או לואוקוסט? וכמה זמן ניתן לדרוש פיצוי?
חברות התעופה מחויבות לספק לנוסעים הטבות ללא תשלום, ופיצוי כספי במקרים של עיכובי וביטול טיסות בכל סוגי הטיסות, ואין משמעות אם הטיסה היא סדירה או צ'רטר בנושא זה. כמו כן, ניתן לקבל פיצוי כספי גם על טיסות מלפני 4 שנים, מאחר והחוק בנושא זה חוקק בחודש אוגוסט 2012, ובו קבועה תקופת התיישנות לצורך מימוש זכויות הנוסעים של 4 שנים. כלומר, אם הייתה לכם טיסה שבוטלה בחודש יולי 2013, אתם עדין רשאים לדרוש גם היום מחברת התעופה את פיצוי כספי.
המאמר נכתב על ידי עו"ד אהוד פאי, העוסק בהליכים נגד חברות תעופה בגין ביטול טיסה. אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו