בדיקה כלכלית: הבקבוקים שלא ממוחזרים עולים 88 מיליון שקל בארנונה

BDO Consulting group טוענת: הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקי הגדולים תחסוך 68 מיליון ש' בארנונה

צילום: רוני שיצר // אילוסטרציה: מחזור בקבוקי פלסטיק ,
צילום: רוני שיצר // אילוסטרציה: מחזור בקבוקי פלסטיק

בדיקה כלכלית שערכה חברת הייעוץ של פירמת BDO, חברת BDO Consulting Group מצאה שהבקבוקים הריקים שנזרקים לפחי האשפה או שאינם נאספים עולים לציבור כ-88.5 מיליון שקל בשנה בארנונה כתוצאה מעלויות האיסוף וניקוי הרחובות שהם משיתים.  לפי הבדיקה שיעור מחזור הפסולת העירונית בישראל נמוך בכמחצית מהמקובל במדינות מערב אירופה. אחד הגורמים לכך הוא העדר תמריץ כלכלי מספק למחזור בקבוקי פלסטיק משפחתיים בישראל, בניגוד למקובל במרבית המדינות המפותחות. המשמעות הינה, כי בנוסף לעלות הכלכלית הישירה, הציבור הישראלי משלם גם מחיר סביבתי עודף.

 

בחברה טוענים כי הרחבת דמי הפיקדון גם לבקבוקים המשפחתיים תגדיל את היקף איסוף הבקבוקים הגדולים לכ-79% מכלל הבקבוקים הנמכרים בישראל, בדומה להיקף האיסוף של הבקבוקים הקטנים. זאת לעומת 31% בלבד הנאספים היום במיחזוריות. בכך יחסכו העיריות כ-62 מיליון שקל מדי שנה – ירידה של כ-70% בעלויות לעומת המצב כיום. עוד עולה כי מאז כניסתו לתוקף של חוק הפיקדון, בשנת 2001, הרשויות המקומיות חסכו למעלה מ-1.6 מיליארד שקל על איסוף והטמנה של הבקבוקים הקטנים.

 

מוטי דטלקרמר שותף, ומנהל מחלקת  Corporate Finance בחברת הייעוץ של BDO מעריך במחקר כי "הגידול הצפוי בשיעור המחזור כתוצאה ממעבר ממנגנון מחזור וולונטרי, למחזור הכולל תמריץ כספי, יביא להקטנת מספר מכלי המשקה שאינם נאספים ועל ידי כך לצמצום עלויות הטיפול. עם הרחבת החוק ולאור מדיניות התמריצים, צפוי כי מספר מיכלי המשקה המושלכים לרחוב יקטן באופן משמעותי. כמו כן, תרבות המחזור משפיעה אף היא ותביא לקיטון במספר מכלי המשקה המושלכים לרחוב מצד הצרכנים."

 

על פי נתוני BDO מאז כניסת חוק הפיקדון לבקבוקי משקה קטנים גדלו המכירות ב-71% מעל הצמיחה באוכלוסייה ולכן למעשה חוק הפיקדון לא שינה לרעה את צריכת המוצר. מיכלי המשקה המשפחתיים נצרכים לרוב בתוך משקי הבית (להערכתנו כ-95%). לפיכך, נגישות הציבור להחזר דמי הפיקדון הינה גבוהה.  "להערכתנו" כותבים כלכלני BDO Consulting Group  , "כ-80% מהמכלים הקטנים אשר נצרכים בבתי הצרכנים מושבים למחזור, שיעור זה מצביע על כך שציבור הצרכנים ממחזר באופן ישיר ופעיל. יש להניח כי ציבור הצרכנים יתנהג באופן דומה גם בהתייחס למכלי המשקה המשפחתיים". עוד מציינים ב-BDO כי המחיר לבקבוק משקה  שנקבע בשוק הוא תוצאה של ביקוש והיצע, ולפיכך יתכן כי היצרן יחליט לא להעלות את המחיר משיקולי תחרות או שתשומה אחרת שלו הוזלה. כמו כן ייתכן שחלק מהקמעונאים יספגו את העלייה משיקולי תמחור ותחרות שלהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר