צ'כוב על פי רועי אסף

רגע לפני שהוא נכנס לתפקיד במחזה "גן הדובדבנים" על פי צ'כוב, אסף מספר על הקלאסיקה ועל ההצלחה של "בורדל טוטאל"

רועי אסף // צילום: קוקו // רועי אסף // צילום: קוקו

ב־6 במאי יעלה על במת תיאטרון באר שבע עיבוד חדש ל"גן הדובדבנים", אחד המחזות הקלאסיים של אנטון צ'כוב, בבימויו של עידו ריקלין. המחזה מגולל את סיפורם של האנשים הקטנים, ובהם האישה שחוזרת לביתה ולגן הדובדבנים שלה לאחר שאיבדה את הונה, ואיש העסקים הצעיר שמציע לכרות את גן הדובדבנים שלה ולבנות על הקרקע נכסים להשכרה. במחזה משתתפים תום אבני, רועי אסף, ירון ברובינסקי, שירי גולן, אורי זגורי, אורה מאירסון, דני שפירא ומעיין תורג'מן.

עבור אסף (38), שמגלם את לופכין אשר הגיע ממשפחת איכרים ענייה, מתעשר ולבסוף גוזל את גן הדובדבנים ממשפחת גאייב, מדובר במעין סגירת מעגל: תיאטרון באר שבע היה התיאטרון הראשון שבו שיחק עם תום לימודיו בבית הספר למשחק ניסן נתיב לפני עשר שנים.

"שיחקתי בקאמרי, בהבימה ובפרינג'. בגלל המשחק בקולנוע נאלצתי לוותר פעמים רבות על תפקידים. כל עוד אין לי ילדים אני משתדל לבחור תפקידים", הוא צוחק, "כשיהיו ילדים אצטרך לעשות הרבה יותר פשרות אמנותיות. מבחינתי, התפקיד של לופכין הוא אחד התפקידים הנחשקים ביותר. לא היה אפשר לסרב לזה, מה גם שהיום תיאטרון באר שבע נחשב למוביל מבחינת איכות. אני מגשים חלום גדול".

והקולנוע נדחק לצד?

"יש פרויקטים קדימה. סיימתי צילומים לסרט קצר של ארז תדמור ששמו 'נפילות', שייצא בקרוב, והצטלמתי לסרט בינלאומי ששמו "מריה מגדלנה", שבו היתה לי סצנה אחת עם חואקין פיניקס".

זה פתח לך את התיאבון לקריירה מעבר לים?

"תיאבון תמיד יש. לעבור לגור בלוס אנג'לס? אני לא רואה את זה קורה, אלא אם כן תהיה הזדמנות חד־פעמית. אני מחובר מאוד לישראל ומחויב פה לפרויקטים, טוב לי פה. אשתי עשתה עלייה מצרפת ואני מרגיש מחויבות מאוד גדולה לדאוג לתרבות כאן ומנסה לעשות כמה שאפשר כדי לשמור על האמת האמנותית שלי".

האמת של אסף, שחקן שבאמתחתו תפקידים מרשימים שזכו גם לשבחים ולפרסים בתיאטרון ובקולנוע, משכה את תשומת הלב התקשורתית בשנה שעברה, כאשר ניסה לעלות על הבמה בטקס פרסי אופיר בעת נאום של שרת התרבות מירי רגב, במחאה על דבריה על אפליה עדתית בקולנוע. הטקס כולו הפך למפגן כוח אלים שעורר בעקבותיו שיח ציבורי, ואסף מצידו זכה לראשונה לעמוד ב"קו האש". כיום, חודשים לאחר האירוע, הוא מדבר לראשונה על מה שהיה שם. "בסך הכל רציתי להגן על הקולנוע שלנו. לעשות סרט בישראל זו משימה כמעט בלתי אפשרית, והשרה אמרה דברים שהיו פשוט לא נכונים. לצערי, לא הצלחתי להגיע למיקרופון, אבל אני חושב שהאמת כבר יצאה לאור. לא ניסיתי לנהוג באלימות, היה לי ברור מה הספין שנעשה על חשבוני, אבל לא התרגשתי. הכל היה למען הכותרות והפופוליזם".

עבור אסף, שבשבוע שעבר זכה בפרס כבוד בפסטיבל הקולנוע בניס על פועלו בקולנוע הישראלי, לשחק במחזה של צ'כוב זו מתנה של ממש. "המחזה הוא מתנה לשחקנים ולקהל. הוא נגע באמת אבסולוטית שחוצה גבולות של זמן או מקום. התיאטרון שלנו הולך ומתמסחר, ובבאר שבע שומרים על איכות אמנותית שמעוררת השתאות".

לדברי אסף, המחזה, שבשמו נקשרו מגוון פרשנויות, מדבר על מעמדות ועל התפרקות האליטות, שמסרבות לקבל את המציאות. "הדמות שלי מנסה להראות להם לאן העולם צועד. בעיבוד המודרני לופכין הוא מעין יזם נדל"ן, שמציע להפוך את גן הדובדבנים למיזם נדל"ניסטי שיציל אותם מפשיטת הרגל. הם מסרבים להקשיב ותקועים באשליה שהכל יסתדר". 

עוד תופעה תרבותית מעניינת היא "בורדל טוטאל - הפסקת אש", הצגת הפרינג' המצליחה שמוביל אסף והפכה כבר לקאלט של ממש. "כשהתחלנו לעבוד על ההצגה לא האמנו שנגיע למצב כזה, כי זה חומר מאוד לא מתפשר, בבחינת סאטירה שחשוב שתישמע - בייחוד בימים שבהם הדמוקרטיה שלנו נסדקת בכל יום יותר ויותר. יש קהל שרוצה ואוהב את זה, וזה משמח מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר