כרטיסי הטיסה כבר משוריינים, המלון נבחר, המזוודות ארוזות כמעט לגמרי - אבל דילמה אחת עוד לא נפתרה: באיזה אמצעי תחבורה הכי כדאי להגיע לנתב"ג?
צילום: משה בן שמחון, פז בר
רבים מאיתנו יעדיפו להימנע מנהיגה לנמל התעופה ומתשלום על חניה יקרה. אמצעי התחבורה הציבורית העומדים לרשותנו רבים, ומתאימים כמעט לכל כיס. החל באוטובוס או רכבת וכלה במונית ספיישל - כל הדרכים מובילות ללוד.
בדרך לבחירת הדרך חשוב לבדוק את זמינות אמצעי התחבורה, שכן לא כולם פועלים מסביב לשעון, ובייחוד בימי החג. חשוב כמובן גם לוודא שיש מקום לשבת בנוחות - גם לכם וגם למזוודות. עוד כדאי לבחון את משך הנסיעה (הרי חלק מהכיף זה להרוויח כמה שיותר זמן בדיוטי פרי), וכמובן את המחיר (ככל שתוציאו פחות, תוכלו לבזבז יותר).
כדי להדגים את העלויות חישבנו כמה תשלמו על הנסיעה לטרמינל וחזרה מארבע ערים מרכזיות: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע.
הטובים? לאוטובוס
זהו ככל הנראה הפתרון האולטימטיבי למיטיבי הלכת, שאוהבים להיטלטל עם מזוודות, לחכות בתחנות, להחליף אוטובוסים ובקיצור ליהנות מהחיים תמורת התשלום הנמוך ביותר האפשרי על נסיעה לנתב"ג.
שירות האוטובוסים, אם נתעלם מהחסרונות ומהעובדה שאינו פועל מסביב לשעון, יעיל במיוחד לבעלי ההנחות בתחבורה הציבורית. אם זכיתם בתחנה קרובה לביתכם או באוטובוס ישיר - כל השאר זה בונוס.
כמה, וכמה זמן? מחיפה לצומת אל על תיהנו משעה ו־50 דקות של נסיעה בשעת בוקר. מהצומת ועד לטרמינל תוכלו לנתר באמצעות קו פנימי שזמן נסיעתו הוא 10 דקות. מחיר התענוג: 78 ש' הלוך־חזור. הבאר־שבעים נהנים מקו יום ומקו לילה שיוצא בכל שעה עגולה ועוצר בנתב"ג. עם זאת, בשעות היום האוטובוס יוצא מבירת הנגב פעמיים בלבד. מחיר הנסיעה: 42 ש' הלוך וחזור. הירושלמים מרוויחים מהקירבה היחסית לנתב"ג וייסעו לאורך 36 דקות תמורת 53 ש', ואילו התל־אביבים ייפרדו מ־17.40 ש' בלבד עבור נסיעת אוטובוס לנתב"ג.
טסים על הפסים
לפי נתוני רכבת ישראל, במהלך 2016 נסעו יותר מ־1.6 מיליון נוסעים לנתב"ג. מעט יותר מ־1.3 מיליון גם נסעו מנתב"ג חזרה. ועדת חקירה הוקמה כדי לבחון לאן נעלמו כל השאר.
תחנת הרכבת בנתב"ג נמצאת בסמוך לאולם הכניסה לטרמינל 3, ואם הרכבת יוצאת בזמן - מדובר באחת הדרכים הנוחות ביותר להגיע מכל קצוות הארץ אל האנשים ששואלים אם ארזנו לבד. העלות גבוהה יותר מזו של האוטובוס, אבל עדיין נמוכה באופן משמעותי מכל נסיעת ספיישל מהסוג שמחכה בהמשך הכתבה.
גם אם לא נסעתם ברכבת בעשור האחרון, אנחנו בהחלט ממליצים לכם לנסות את זה, ולו רק בשל המבט עתיר הקנאה של תושבי מודיעין, שיורדים בתחנה הבאה מייד אחרי נמל התעופה.
החיפאים ישלמו 57 ש' לנתב"ג וחזרה. אחריהם תושבי ב"ש (43 ש'), הירושלמים (32 ש') והתל־אביבים (21.5 ש'). המחירים מותנים ברכישת כרטיסים הלוך וחזור מראש, ונוסעים בעלי רב־קו זכאים להנחה של 20% ברכישה.
המחיר כולל שירות
מוניות שירות הן כנראה דרך הביניים בין תחבורה ציבורית מוזלת למונית או רכב. בתווך נמצאות חברות כמו "עמל", שמשרתת את אזור הצפון, ו"נשר" לתושבי ירושלים. תוכלו למצוא את המוניות בעמדת השירות שבמפלס הקרקע בנתב"ג.
מחיר הנסיעה ליעד מרכזי באזור חיפה והצפון עומד על 95-77 ש'. שירות אל בית הנמען עולה 148-119 ש'. לירושלים המחירים נמוכים יותר ועומדים על 55-41 ש' ליעד הורדה מרכזי, או 85-64 ש' אל בית הנמען. השירות פעיל מסביב לשעון ופרטים נוספים על אודותיו תמצאו באתר רשות שדות התעופה.
האוטו שלנו גדול ויקר
לבעלי רכב פרטי יש לא פעם חיבה יתרה להשתמש בו בכל מחיר. ובמקרה הזה, מחיר הוא בהחלט שם המשחק. עלותה של נסיעה ברכב לנמל התעופה היא שילוב של ההוצאה על הדלק ומחירי בית המלון למכוניות בנתב"ג, המכונה "מגרש החניה לטווח הארוך".
על פי אתר רשות שדות התעופה, בנתב"ג עומדים לרשותנו שלושה מגרשי חניה. עלות חניה יומית במגרש הצמוד לבית הנתיבות עומדת כיום על 80 ש'. תוכלו לחנות בחצי מחיר אם תבחרו לחנות בחניון טרמינל 1. במרחק של כמה דקות נסיעה משם נמצא החניון לטווח ארוך, שם עומד המחיר גם כן על 40 ש' ליממה באזור הלא מקורה. אם אתם חסים על הרכב שלכם ורוצים להקל עליו את השהות הקשה מתחת למטוסים הממריאים והנוחתים, תוכלו להשקיע בפנסיון מלא ובחניה מקורה בעלות של 70 ש' ליום. הייתם 10 ימים מעבר לים? צפו לחשבון של 800-400 ש'.
ומה לגבי הדלק? חישבנו את עלויות הדלק לרכב פרטי שצורך ליטר דלק כל 10 ק"מ בממוצע, לפי 6.10 ש' לליטר דלק באוקטן 95. כך יוצא כי מחיפה לנתב"ג וחזרה עומד מחיר הדלק על 142 ש', מבאר שבע וחזרה תשלמו 125 ש', הדרך מהבירה ואליה תעלה 66.50 ש', ומתל אביב ובחזרה תיפרדו מ־31.70 ש'.
יש לציין שחישבנו את העלויות ללא כבישי אגרה. אלה יכולים לקצר את הדרך מחיפה או באר שבע, אבל גם לקצר את הדרך לשיחה מהבנק בתום השהות בחו"ל. בכל מקרה, נראה שהסכמנו שלא מדובר בפתרון חסכוני, אז לפחות תוכלו לשקול לחסוך בזמן.
הנהג שלנו חברה'מן
אין ספק שהדרך הנוחה ביותר להגיע לשדה התעופה היא במונית ספיישל, בכל יום ובכל שעה. אין ספק גם שזו הדרך היקרה ביותר. בהזמנת מונית מראש כדאי להתחיל בבדיקת המחיר שמציעה חברת הדר לוד, בעלת הזיכיון להפעלת שירות המוניות של נמל התעופה. בעת הנסיעה לנתב"ג, מוניות החברה יהיו לרוב זולות יותר ממוניות אחרות, אם תזמינו את המונית לפחות שעתיים מראש. בדרך הביתה תוכלו להסתייע במבצע של יישומון Gett, שמציע הנחות של 15 אחוזים על נסיעות מנתב"ג הביתה עד סוף החודש.
השבוע, סמוך למועד סגירת הגיליון, הכריזו רשות שדות התעופה ומשרדי האוצר והתחבורה על רפורמה שתפתח למכרז את שירות ההסעה מהשדה. על פי התוכנית, חברות חדשות יעמידו תחרות להדר לוד וייקבע תעריף מפוקח.
עד שזה יקרה, המחירים, כמו שאתם מתארים, יכולים להגיע למחיר של כרטיס טיסה ליעד אקזוטי באגן הים התיכון. על פי תעריפון משרד התחבורה, מבאר שבע לנתב"ג וחזרה תשלמו 888 ש' ביום, או 1,092 ש' בתעריף לילה. על נסיעה מחיפה לנמל ובחזרה תשלמו 962 ש' בתעריף 1 או 1,184 ש' בתעריף 2. המחיר מירושלים לנתב"ג ובחזרה עומד על 574-478 ש', והתל־אביבים ישלמו 284-248 ש'. למחירים אלה מתווספות לא פעם עמלות, ואותן מוניות נדרשות גם לשלם 5 ש' על הכניסה לנתב"ג. הן נדרשות? אתם נדרשים. פתאום אוטובוס נשמע קצת פחות מאיים?
בהכנת הידיעה השתתף שלומי דיאז
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו