סטנד־אפ בגירסת דויד גרוסמן

בתיאטרון הקאמרי החלו לעבוד על עיבוד בימתי לספרו של גרוסמן, "סוס אחד נכנס לבר", שמתרחש כולו במהלך מופע סטנד־אפ • דרור קרן, סטנדאפיסט בעצמו, יגלם בהצגה את התפקיד הראשי, והוא מתרגש

"אתגר כפול". קרן // צילום: קוקו // "אתגר כפול". קרן // צילום: קוקו

בשנה האחרונה מככב השחקן דרור קרן בעיבוד הבימתי לספרו המופתי של דויד גרוסמן "אישה בורחת מבשורה" (קופרודוקציה של הקאמרי והבימה). כעת, ישחק קרן בעיבוד לספר נוסף של גרוסמן: "סוס אחד נכנס לבר".

הספר, שיצא ב־2014, מתחולל למעשה במהלך מופע סטנד־אפ של דובלה גִ'י בן ה־57 במרתף באזור התעשייה בנתניה. המופע יוצא בהדרגה משליטה ותופס תפנית מצמררת, שחושפת פצע עמוק מהעבר ובחירה גורלית שנאלץ הגיבור לעשות. לאחרונה פורסם כי הספר נמצא ברשימה הארוכה של המועמדים לפרס הבוקר היוקרתי, שמחולק בבריטניה, בקטגוריה הבינלאומית. 

את המחזה כתבו מיכה לבינסון ואבנר בן־עמוס, ולבינסון אף מביים אותו. ההצגה תעלה בתיאטרון הקאמרי ביוני, וקרן, שבשמונה השנים האחרונות רץ בעצמו עם מופע סטנד־אפ, יגלם את התפקיד הראשי של דובלה ג'י. 

"אנחנו נמצאים בתחילת החזרות", מספר קרן (52), "מיכה לבינסון היה זה שפנה לגרוסמן עם הרעיון, אליו הצטרף אבנר בן־עמוס ואני הצטרפתי כדי לתת את האינפוט שלי. זה מאוד מרגש אותי. זכיתי לעבוד בשני עיבודים לבמה של גרוסמן, שונים מאוד באופיים. עם ההצגה 'אישה בורחת מבשורה' אנחנו נוסעים ביולי ללינקולן סנטר בניו יורק לארבע הצגות. ולגבי 'סוס אחד נכנס לבר' - הטיימינג נפלא, בדיוק עם המועמדות של הספר לפרס הבוקר". 

הכרת את הספר עוד קודם? 

"כמובן. גרוסמן הוא הסופר האהוב עלי".

וזה גם ספר שעוסק בסטנד־אפ, משהו שהפך להיות חלק מהעולם שלך בשנים האחרונות.

"נכון. לפני שמונה שנים עליתי עם מופע הסטנד־אפ 'מצד שני' ובקיץ הקרוב אצא עם מופע חדש ששמו 'כפוף לשינויים'. אני חושב שחלק מהבחירה של מיכה בי קשור לדבר הזה. לי יש פה אתגר כפול ומכופל. אני מסתכל לקהל בעיניים, ואנחנו צריכים לשכנע את הקהל בהצגה שהוא במרתף בנתניה, שם מתרחש הסיפור. יש פה מין תיאטרון בתוך מועדון סטנד־אפ".

אנשים שעושים סטנד־אפ מספרים שזו אמנות הבמה הכי קשה והכי חשופה. אתה מסכים?

"חותם על זה לחלוטין. בסטנד־אפ אין איפה להתחבא. ברגע שאתה עולה על הבמה - מתחיל המבחן. אתה כל הזמן הולך על חבל דק שאתה יכול לעוף ממנו ולהתרסק לחתיכות. אתה צריך שיהיה לך מה להגיד".

מתרגש?

"מאוד. זה אתגר שלא דומה לשום דבר שעשיתי. הכתיבה של גרוסמן בספר הזה מאוד שונה מספרים אחרים שלו. זה ספר אחר שמביא לקורא דינמיקה של מופע. אתה כאילו קורא הופעה, והאתגר שלי יהיה לעשות את זה בחי".

גרוסמן היה שותף לתהליך העיבוד?

"הוא ראה את העיבוד בשלבים השונים והוא נתן את ברכתו. הוא היה בקריאה הראשונה ויהיה עוד פעם. כך עשינו גם ב'אישה בורחת מבשורה'. הוא סומך על הבמאי ועל המעבדים באופן מלא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר