האקזיט הגדול בתולדות המשק. ענקית השבבים אינטל רוכשת את חברת מובילאיי הישראלית לפי שווי של 14.7 מיליארד דולרים. אינטל תשלם 63.54 דולרים לכל מנייה של מובילאיי, מחיר גבוה בכ-34.4% מהמחיר שבו חתמו מניות מובילאיי את המסחר ביום שישי האחרון. העסקה תבוצע במזומנים מקופתה של חברת אינטל. זהו ה"אקזיט" הגדול בתולדות המשק הישראלי.
שתי החברות הודיעו אתמול (שני) על חתימת הסכם לפיו אינטל תרכוש את מובילאיי, שהינה חברה מובילה בקנה מידה עולמי בתחום הראייה הממוחשבת, למידת מכונה, ניתוח נתונים, מיקום ומיפוי, המפתחת מערכות סיוע מתקדמות לנהג ונהיגה אוטונומית.
רויטרס
העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים. ההצעה אינה כפופה לתנאי מימון.
נתניהו: "החזון מתממש"
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בשעות צהריים בטלפון עם זיו אבירם מנכ״ל חברת מובילאיי. נתניהו בירך את אבירם על העיסקה הגדולה ביותר בתולדות ישראל, עיסקה שמהווה גאווה ישראלית.
מנכ״ל מובילאיי סיפר לראש הממשלה שמרכז הפעילות של החברה יישאר בישראל, וכי החברה תקים בארץ מרכז פיתוח עולמי ותקבל אחריות על כלל הפעילות הבינלאומית של המכונית האוטונומית מטעם אינטל.
״העסקה מוכיחה באופן דרמטי שהחזון שאנו מובילים מתממש. ישראל הופכת למרכז טכנולוגיה עולמי לא רק בתחום הסייבר, אלא גם בתחום הרכב״, בירך נתניהו.
"להאיץ את החדשנות"
שתי החברות מסרו כי "השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין".
אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ-70 מיליארד דולר עד לשנת 2030. לפי אינטל, עסקה זו מרחיבה את אסטרטגיית ההשקעה שלה להזדמנויות בשווקים דורשי מידע רב, המבוססות על חוזקות החברה במיחשוב ובהתחברות לענן, דרך הרשת, ואל המכשיר.
החברות ציינו כי הרכישה תשלב את הטכנולוגיות הטובות ביותר משתי החברות, הכוללות קישוריות רשת, ראייה ממוחשבת, מרכז נתונים, היתוך חיישנים (Sensor Fusion), מיחשוב עתיר ביצועים (high-performance computing) מיקום ומיפוי, למידת מכונה ובינה מלאכותית.
"פתרונות נהיגה שיובילו לשינוי"
יחד עם שותפים ולקוחות, אינטל ומובילאיי תספקנה פתרונות נהיגה שיגרמו לשינוי פני תעשיית הרכב. בראש פעילות החטיבה הבינלאומית המשותפת לנהיגה אוטונומית, שתכלול את קבוצת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ואינטל ובסיס משרדיה תהיה בישראל, יעמוד פרופ׳ אמנון שעשוע, מייסד-שותף, יושב ראש ו-CTO של מובילאיי.
החטיבה תתמוך בתוכניות הייצור הקיימות של שתי החברות ועתידה להתבסס על היחסים הקיימים עם יצרני רכב (OEM), ספקיהם ושותפים בתחום המוליכים למחצה בכדי לפתח מערכות עזר מתקדמות לנהג, רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ותוכניות לרכבים אוטונומיים לחלוטין.
סמנכ״ל בכיר באינטל, דאג דיוויס (Doug Davis) יהיה אחראי על ההתקשרות בין החטיבה לקבוצות העסקיות האחרות של אינטל וידווח לפרופ׳ שעשוע לאחר סגירת העסקה.
"צעד גדול לבעלי המניות"
״רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים״, אמר בריאן קרזניץ (Brian Krzanich). מנכ״ל אינטל. ״אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת".
מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב״.
״אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב״ אמר זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ״ל מובילאיי.
״על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב״, ציין.
רכבים אוטונומיים חכמים
ככל שרכבים מתפתחים ממערכות סיוע לנהג לנהיגה אוטונומית מלאה, הם נעשים מרכזי נתונים על גלגלים. אינטל צופה כי עד 2020, רכבים אוטונומיים ייצרו 4000 ג'יגהביט של מידע ביום, דבר התורם לנקודות החוזק של אינטל במחשוב עתיר ביצועים וקישוריות לרשת.
המורכבות וכוח המחשוב של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין יוצרים טווח רחב של הזדמנויות עבור מעבדי Xeon יחד עם הביצועים הגבוהים של המערכת-על-שבב (System On Chip) ה EyeQ® 4ו- EyeQ® 5, אשר ירוצו זה לצד זה, FPGA's, זכרון, קישוריות רוחב-פס גבוה וטכנולוגיית ראייה ממוחשבת.
סיפור הצלחה טכנולוגי
מובילאיי הוקמה ב-1999 ונחשבת לסיפור הצלחה טכנולוגי בולט בתולדות ההייטק הישראלי. החברה פיתחה מערכות ממוחשבות המותקנות בכלי הרכב ומסייעות לנהג לנהוג בבטחה ולאתר מפגעים בדרך, סטייה מנתיב וכיוצא בזה. עם התקדמות הטכנולוגיה וכניסה לעידן הרכבים האוטונומיים הפכה הטכנולוגיה של מובילאיי לחלוצה בתחום והמערכות שלה מותקנות בקרב יצרניות הרכב הגדולות שמנסות להתחרות עם פיתוחים צפויים של ענקיות ההייטק: אפל, גוגל ויצרנית הרכבים החשמליים טסלה.
ענקית השבבים אינטל מנהלת רומן ארוך שנים עם ההייטק הישראלי, שכולל הקמת מפעלים מתקדמים בארץ והעסקת אלפי מהנדסים בתמורה לסיוע ולעידוד נרחב מממשלות עבר. החברה מנסה לשמר את המובילות הטכנולוגית שלה לעתיד, לאחר שאת הקרב על ייצור השבבים למכשירי הסמרטפונים לא הצליחה לכבוש.
מובילאיי חתמה את שנת 2016 במחזור מכירות כולל של כ-358 מיליון דולרים וברווח נקי של כ-108.4 מיליון דולרים. אינטל חתמה את השנה שעברה עם מחזור מכירות כולל של כ-59.4 מיליארד דולרים, הרווח הנקי הסתכם בכ-10.3 מיליארד דולר ושווי השוק של החברה בוול סטריט עמד על 169.8 מיליארד דולרים.
"המיזוג הוא ייחודי"
בהודעה לעובדי מובילאיי אמרו אתמול זיו ושעשוע כי ההודעה על הרכישה לא באה כרעם ביום בהיר, כי כחברה ציבורית היא מחוייבת להימנע מלדבר על פעולה כזו עם רוב העובדים, עד אתמול.
לדבריהם, המיזוג הוא ייחודי כי במקום שמובילאיי תתמזג לתוך אינטל, תמוזג חטיבת הנהיגה האוטומטית של אינטל ADG לתוך מובילאיי. המטה של מובילאיי ימשיך לפעול מישראל. שילוב הכוחות יסייע להאיץ את התוכניות הקיימות ולהקטין את הסיכונים. "אנו מתכוונים להפוך לצוות המוביל בעולם לנהיגה אוטונומית. הרכישה הזו תאפשר לנו להשיג זאת", נאמר.
"אמנון ואני נמשיך לנהל את מובילאיי כפי שעשינו בעבר. אנו משיך לעשות מה שאנו מאמינים שהוא הטוב ביותר לעסק שלנו, למטרות שלנו ולחזון לטווח ארוך. הקשרים של מובילאיי עם יצרני מערכות OEM, שותפים, ימשיכו ללא הפרעה, ומחלקת המכירות לרכב קיים תמשיך לפעול", כך אמרו לעובדים.
כמו כן, גם השם והמותג יישאר ללא שינוי, אבל עם שינויים גרפיים קלים בלוגו, אחרי סגירת העיסקה, כדי לשקף את העובדה, שמשאבים משמעותיים של אינטל ישולבו לתוך מובילאיי, "אינטל איננה מתכוונת שאנשיה יבואו לנהל את מובילאיי, אבל עם זאת יש הרבה מה ללמוד מהניסיון של אינטל, מהתרבות האירגונית, מהמומחיות ומהמשאבים בתחומים רבים השלובים עם אלה שלנו. ואנו מתכוונים לחבק את ההזדמנות ללמוד ולשלב את הכל עם הידע שלנו", אמרו לעובדים.
נציין כי אינטל יוצגה בעסקה על ידי עו"ד ברק פלאט וצוות בין תחומי ממשרד יגאל ארנון ושות'.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו