מאז נחתם הסכם "השמיים הפתוחים" עם אירופה, לפני כארבע שנים, נרשמה בנתב"ג צמיחה שנתית של 11%-10% בתנועת נוסעים בטיסות בינלאומיות. ההסכם גם הביא לירידה משמעותית בתעריפי הטיסות הבינלאומיות, ומחירי הכרטיסים ירדו בעשרות אחוזים.
הירידה המשמעותית ביותר במחירי הטיסות היא בטיסות המשך ("קונקשן") ליעדים במערב אירופה כגון לונדון, פאריס, מדריד וברלין, ועומדת על ירידה של עד 40% במחירי כרטיסי הטיסה. פלח שוק טיסות ההמשך התרחב מאוד, ונתב"ג הפך להיות נמל אטרקטיבי לחברות התעופה, המתאימות את טיסות ההמשך שלהן ללוח הטיסות מנתב"ג. חברות דוגמת טורקיש, פגסוס ואירופלוט מובילות היום את שוק טיסות ההמשך מנמל התעופה בן־גוריון לאירופה. 85% מהפעילות בנתב"ג הם מול יעדים באירופה. טווח הטיסה הקצר יחסית מאפשר למטוסים מאירופה סבב קצר לישראל וחזרת המטוס ליעד יציאה נוסף בתוך אירופה, מה שמסביר את הגידול האדיר בהיצע הטיסות.
שש המדינות אשר הובילו את פלח תנועת הנוסעים הגדול בנתב"ג הן טורקיה עם 1.6 מיליון נוסעים (מרביתם טיסות מעבר), ארה"ב עם 1.45 מיליון נוסעים, גרמניה עם 1.2 מיליון נוסעים, איטליה עם 1.5 מיליון נוסעים, ורוסיה וצרפת עם מיליון נוסעים כל אחת. במחירי הטיסות למדינות אלו רואים קשר ישיר בין מחירי הטיסות המוזלות למספר הנוסעים. בטיסות ליעדים למזרח אירופה היתה הוזלה של 18% בממוצע. ביעדים למערב אירופה ירדו המחירים בשיעור של 30%-12%, לצפון אמריקה, למזרח הרחוק ולאוסטרליה ירדו המחירים ב־20% ולאפריקה ב־13%. חברות התעופה הישראליות לא נפגעו מההסכם.

שר התחבורה ישראל כץ // צילום: אורן בן חקון
מהשנה הבאה, חמש שנים לאחר החתימה, יהיה לחברות התעופה חופש פעולה מוחלט לטוס לישראל וממנה בהתאם לשיקול דעתן המסחרי בלבד וללא מגבלות ממשלתיות, תביא להגדלת מספר היעדים ולהוזלות נוספות. ההסכם הוזיל את תעריפי הטיסות לפאריס ב־40%, לברלין ב־61%, לאמסטרדם ב־34%, לרומא ב־35%, ללונדון ב־27%, לניו יורק ב־29%, למיאמי ב־35%, למוסקבה ב־47% ולשנחאי ב־20%. בנמל התעופה בן־גוריון פועלות כבר היום יותר מ־100 חברות תעופה המגיעות ל־135 יעדים בינלאומיים. בעונת הקיץ הקרובה יצטרפו עוד עשר חברות תעופה לנתב"ג.
שר התחבורה, ישראל כץ, אמר: "נתב"ג הוא נמל אטרקטיבי לחברות התעופה, ומאפשר למדינה צמיחה תעופתית ותעסוקתית. פתיחת השמיים מאפשרת לנוסעים ליהנות ממחירי טיסות זולות עד 35% מבעבר. 'השמיים הפתוחים' הוא אחת המהפכות הצרכניות החברתיות הגדולות בשנים האחרונות, ומרוויח ממנה הציבור, ובעיקר הצרכן הישראלי, שנוסע יותר ומשלם פחות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו