אוכל, קדימה אוכל. המדפים ברשתות המזון הגדולות מתעדכנים לנו מול העיניים כמעט בכל ביקור. מדי פעם אנחנו מוזמנים לטעימות, או מתרשמים מאריזה חדשה ומעניינת. לפעמים נדמה שכבר קשה להפתיע אותנו, ואז מגיעים ההברקה, המהדורה המוגבלת או הטעם הלא צפוי שמצליחים לפרוץ את החומה ולהיכנס לעגלה.
בחברות המזון הגדולות עמלים על ההפתעות האלה לאורך חודשים ארוכים, וכבר עכשיו אפשר לחשוף חלק ממה שצפוי לעלות על הצלחות שלנו בהמשך שנת 2017, שנה שנחשבת מאתגרת במיוחד עבור תעשיית המזון והקמעונאים, בין השאר בשל אתגר הרף הבריאותי שהציב שר הבריאות יעקב ליצמן. כפי שכבר כתבנו ב"צרכנות היום", מהפכת התזונה של משרד הבריאות, שתחל רשמית בעוד מעט יותר מעשרה חודשים, תכלול סימון באדום של מוצרים עתירי מלח ושומן טרנס. מוצרים בריאים יזכו לסימון ירוק ומזמין. ההכנות בעיצומן בדרך למעבר במסלול הירוק.
לילך סולומון־כהן, מנהלת חטיבת החלב בתנובה, מסבירה כי היא פועלת בשלושה מישורים בהתאם למגמה העולמית: בריאות, פינוק ונוחות. "אלה מגמות שקיימות מאז ומעולם, אך בכל תקופה מקבלות ביטוי אחר. לדוגמה, השקנו משקה עשיר בחלבון המתאים לעוסקים בספורט, שמכיל כמות סוכר נמוכה. כמו כן, אנחנו משיקים כעת את 'קוטג' בקטנה', המכיל 80 גרם".
קצת פחות בקטנה, המוצר החדש מבית מעדנות (מותג בבעלות תנובה) הוא פיצה ביאנקה, פיצה "לבנה", ללא רוטב עגבניות, על בסיס שמנת ותרד. לדברי סולומון־כהן, המהלך הוא תוצאה של מחקרים מארה"ב שמראים שהצרכנים מחפשים השנה טעמים "אמיצים" ויוצאי דופן בקטגוריית הפיצות.
בריא - עד המילקי
בתנובה השיקו את תוכנית "המצפן התזונתי" בשנת 2013, ופועלים מאז להפחתה הדרגתית של הסוכר והנתרן במוצרים השונים. "לא חיכינו לליצמן", אומרת סולומון־כהן, "תפיסת העולם היא שלמוצרים האלה יש העדפה כיום". עם זאת, עדיין יש בחברה מוצרים מתוקים ושומניים כגון יולו. אלה מוגדרים על ידיה כ"מוצרי פינוק" המיועדים למבוגרים. "הדגש בהפחתת סוכר הוא בעולם הילדים. עדיין קיים גם ביקוש למוצרי פינוק שהם איכותיים", היא מסכמת.
מגמה אחרת, שעליה מצביעים בשטראוס, היא חזרה למזון בסיסי עם חומרי גלם שיותר קרובים לטבע. אריאלה שיפנבאור־וייס, מנהלת שיווקית בשטראוס, מסבירה שפונקציונליות היא שם המשחק כיום - וזו משתנה מרגע לרגע. "יישום של פונקציונליות הוא בהשקת מוצרים עשירים בחלבון. זה טרנד חזק מאוד שהתחיל בארה"ב", היא אומרת ומזכירה את המותג דנונה פרו, המכיל פי שניים ויותר חלבון מיוגורט רגיל. בשבוע שעבר סיקרנו ב"צרכנות היום" את המוצר החדש במותג, "דנונה טריפל זירו", שלצד עושר החלבון נמכר ללא סוכר, שומן או ממתיקים מלאכותיים. "השנה הוספנו מימד: אנחנו לא רק מפחיתים סוכר, אלא גם את מידת המתיקות", היא מוסיפה.
מגמה נוספת שעליה מצביעים בשטראוס היא המגמה הקולינרית. במותג הגבינות סימפוניה הושקו בשנה החולפת גבינות בטעמים מתובלים (פפריקה מתוקה וחריפה, פלפל ארבע עונות וחווייג'). שיפנבאור־וייס מבטיחה כי "גם השנה נמשיך להציג מהדורות מוגבלות שהן תחת קונספטים קולינריים נועזים ומפתיעים". ובגיזרת הפינוק, לצד השקות כמו מעדן ספלנדיד והיוגורט היווני, רוקחים בשטראוס חידוש נוסף תחת מותג המילקי הפופולרי: "אנחנו משיקים את מילקי מוס: מוס שוקולד עם תוספת של מילקי ומוס אגוזים". אל תגלו לליצמן.
כך או כך, שיפנבאור־וייס מבטיחה להימנע מתווית מאיימת על מוצריה בתחילת 2017 ואומרת כי "אנחנו מפתחים כעת את המוצרים שיעמדו בשלב הראשון של התקנים. אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי שהמוצרים שלנו יהיו ללא מדבקה אדומה, כולל במוצרים החדשים, שם נעשה את ההתאמות הנדרשות".
טעם זה לא הכל
בתאגיד יוניליוור היו שמחים למחוק את השנה החולפת, שבמרכזה עמד משבר הדגנים הגדול. המגמה הבריאותית שמוכתבת על ידי הממשלה נלקחת שם ברצינות תהומית. "המהלכים הרגולטוריים בענף המזון יתרמו לשיפור התחרות בענף ולהאצה בתהליכי הפחתות הסוכר, הנתרן והשומן הרווי במוצרים", נמסר מהחברה, "יוניליוור ישראל משפרת את הערכים התזונתיים במוצרי המזון שלה כבר מאז 2010, כך שעם כניסת רפורמת סימון המוצרים של משרד הבריאות, יוניליוור תשווק מגוון רחב של מוצרים העומדים בסטנדרט שהציב משרד הבריאות".
בחידושים: אשכולות גרנולה תלמה to go, סידרה של מוצרי גרנולה הניתנים לצריכה כחטיף. "הפורמט החדש מציג כדורי גרנולה פריכים בשקית אישית בטעמי שוקולד מריר, אגוזים או שקדים ודבש", נמסר.
באסם שיתפו אותנו בסקר שקיימו, שלפיו קיים גידול משמעותי בבחינת הערכים התזונתיים בעת קניית המזון. "מוצרים בריאותיים נהיו חשובים מאוד לצרכנים", נמסר, "אם בעבר היו רוכשים מוצרים בעיקר על בסיס מחיר, טעם, נוחות שימוש והכנה - כיום נוספו שיקולים של בריאות, תזונה נכונה, בטיחות המוצר ואיכות הסביבה".
כחלק ממגמת הבריאות במזון מציינים באסם טרנד הנקרא Clean Label. "מדובר במוצרים המכילים כמות מועטה יחסית של רכיבים, כל הרכיבים ברורים ומוכרים לצרכן ואת רובם ככולם אפשר למצוא בבתים", נמסר. כך, לדוגמה, השיקו בחברה לאחרונה את השניצל הצמחוני מרכיבים ביתיים תחת המותג טבעול. מגמה נוספת היא ה־Portion Control: "מדובר בהבנה שיש צרכנים שחשוב להם גודל המנה על מנת ליהנות ממוצרים מפנקים במנה מדודה". ביטוי לכך אפשר למצור באריזות פריכיות הדגנים המלאים מצופי השוקולד. אלה, לדברי החברה, באות באריזות מדודות המכילות 73-69 קלוריות למנה ארוזה.

5. פחות רכיבים וקלוריות. טבעול, אסם, 6. בדרך למדפים. קוטג' בקטנה, תנובה, 7. מטלטל את המדף. החיבור בין מילקי למוס שוקולד, 8. בריא לדרך. גרנולה to go, תלמה, יוניליוור
באסם מסרו כי הם מברכים על מגמת הבריאות ופועלים לפיה: "בשנים האחרונות הצלחנו להוריד כמויות גדולות של שמן, סוכר ומלח. כך, למשל, הפחתנו 12% מכמות הנתרן במרק תיבול עוף, 30%-17% מכמות הסוכר בדגני הבוקר השונים של Fitness ו־7% מכמות הנתרן בבמבה. אנו ממשיכים בדרך הזו ומפתחים פתרונות לשיפור תזונתי מבלי לשנות את הטעם והמרקם של המוצרים".
שותים את הסוכר
ומה קורה בגיזרת המשקאות? לדברי טל מלכה, מנהלת השיווק ביפאורה, הפחתת הסוכר לא תמיד מצליחה להוכיח את עצמה במכירות. "ביפאורה השקנו כמה מוצרים מופחתי סוכר בשנים האחרונות. חלקם הצליחו וחלקם לא", היא מודה, "הפער מגיע בעיקר מכך שהצרכן הישראלי אמנם מודע יותר ויותר לחשיבות התזונה המאוזנת, אך בפועל עדיין לא מעוניין לוותר על המתיקות במשקאות".
גם בחברה המרכזית למשקאות פועלים בהתאם למגמה. שוקו, ספרייט ועוד הם חלק מהתוצאות. "אנו שמחים כי קבוצת החברה המרכזית היא סמן ימני בהשקת מוצרים ללא קלוריות, שטעמם מתקבל באהדה גדולה בקרב הציבור", נמסר, "החברה שוקדת כל העת על פיתוח של מוצרים בריאים יותר שיושקו בקרוב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו