דובר ההסתדרות הודיע הבוקר (חמישי) כי המשבר באל על הגיע לסיום. המו"מ שנמשך כל הלילה בלשכתו של יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הגיע לסיומו בבוקר, כאשר הנהלת החברה והטייסים הגיעו לידי מסמך הבנות בסוגיות שהיו במחלוקת. הצדדים יתכנסו בשעות הקרובות לניסוחים משפטיים.
מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו מברכים על מסמך ההבנות שנחתם הלילה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של אל על. בכך בא לסיומו משבר בן יותר משנתיים בהסכם שניתן היה לגבש כבר לפני חודשים רבים".
"הטייסים הוותיקים, בני 65 ומעלה, ימשיכו להיות מועסקים בחברה בהסכם עבודה הוגן ומכובד - בתפקידי טייסים בלבד, בהדרכה או בתפקידי ניהול. סוכם גם על מנגנון פיצויי פרישה נאותים לאותם טייסים שלא יימצאו להם תפקידי טייסים. אנו מודים להסתדרות בראשות היו"ר אבי ניסנקורן ואבי אדרי שסייעו רבות בקידום ההסכם. ליבנו עם העובדים והנוסעים שנפגעו שלא לצורך בתקופה האחרונה. טייסי אל על ימשיכו להטיס את נוסעי החברה באחריות ובבטיחות לטובת אל על, שהיא הבית של כולנו", מסרו.
בהנהלת אל על מברכים על מסמך ההבנות שמסדיר את הסוגיות שהיו במחלוקת בנושא תנאי הפרישה וההעסקה של הטייסים בני 65 עד 67: "אנו מתנצלים מעומק הלב בפני ציבור הנוסעים וקהל הלקוחות אשר נפגעו בתקופה האחרונה. אנו סמוכים ובטוחים כי כעת ניתן יהיה להשיב את החברה לפעילות סדירה לטובת כלל הלקוחות ו 6,000 עובדי החברה".

צוות המו"מ בסיום הדיון הבוקר // צילום: דוברות ההסתדרות
דיון סוער נערך אתמול בביה"ד האזורי לענייני עבודה בת"א בגורלה של חברת אל על. בסיומו סוכם כי ההתפטרות של ה"מפקחים", הלוא הם הטייסים בתפקידי ניהול, מוקפאת עד למוצאי שבת.
עד אז, על הטייסים שהודיעו על התפטרותם להחליט באופן אישי מי מהם מתפטר ומי ממשיך בתפקידו, כאשר ברקע ייכנסו עד לאותו מועד הצדדים הרלוונטיים למשא ומתן על הסוגיות שבמחלוקת.
במהלך הדיון הביעה השופטת אופירה דגן־טוכמכר את זעמה על התנהלות הצדדים השונים בסכסוך באל על. לדבריה, "נראה שאת שני הצדדים (ההנהלה והטייסים שנכחו בדיון) הלקוחות של החברה מעניינים כקליפת השום. בית הדין כאן כדי לשמור על האינטרס הציבורי - כדי שהחברה תמשיך לטוס".
השופטת דגן־טוכמכר הוסיפה כי "האחרונים שצריכים להיות כאן בני ערובה הם הנוסעים. אני לא מבינה מי עוד קונה כרטיסים לאל על?". לא אחת נדרשה השופטת אף להרים את קולה על הצדדים הניצים ולאיים עליהם: "אם אתם רוצים - אתן צו במעמד אחד".
אך בתום דיון של שעות, שהחל בבוקר ואשר כלל הפסקה שבה נשלחו הצדדים לנסות להגיע להבנות, הוסכם כי ההנהלה והטייסים המתפטרים ייכנסו למו"מ אינטנסיבי על הסוגיות שבמחלוקת.
במהלך הדיון באולם ביה"ד אמר קברניט רוני זוהר, מנהל צי 737: "אני מבקש לשחרר אותי מתפקידי ומניהול טיסות, מכיוון שתוכנית העבודה קרסה. אני פשוט לא מסוגל לקחת אחריות על בטיחות הנוסעים. לא יכול לעבוד כמנהל צי תחת ההנהלה הנוכחית".
לאחר הדיון בביה"ד הודיעו הטייסים כי "בית הדין אמר למנכ"ל אל על את האמת בפנים: לא מנהלים חברת תעופה עם צווים ולא נכון לפגוע באופן חד־צדדי בעובדים".
מהנהלת החברה נמסר כי "בית הדין קיבל את העמדה שלנו והורה כרגע על דחיית כניסת ההתפטרות של המפקחים לתוקף בהתאם להסכמה בדיון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו