"נציג הטייסים פועל בצורה דיקטטורית"

אל על תקפה את יו"ר ועד הטייסים על רקע המשבר המחריף בין ההנהלה לטייסי החברה • "פעולותיו פוגעות ב-6,000 עובדים" • ההנהלה פנתה לביהמ"ש כדי למנוע התפטרות טייסים שנואים בתפקידים בכירים

מטוס אל על בנתב"ג // צילום ארכיון: יוסי זליגר // מטוס אל על בנתב"ג // צילום ארכיון: יוסי זליגר

המשבר מחריף: חברת התעופה אל על פרסמה הודעה בה היא תקפה את יו"ר ועד הטייסים, קברניט ניר צוק, בשל התנהלותו מול הנהלת החברה במהלך הסכסוך הבלתי נגמר בין הצדדים.

באל על ציינו כי "נציג הטייסים, קברניט ניר צוק, נוהג בצורה דיקטטורית בחבריו תוך מסע הפחדות כלפי הטייסים וציבור המפקחים שכל מטרתה להכשיל את הנהלת החברה. כך, אולצו המפקחים להתפטר קולקטיבית מתפקידיהם ונמנע מטייסים אחרים לקבל תפקידים אלה".

עוד אמרו בחברה כי, "נציג הטייסים מונע כל אפשרות להגיע להבנות במו״מ המתמשך, תוך שהוא מתבצר בעמדותיו התלושות מהמציאות ועושה שימוש נלוז בחבריו הטייסים ובמפקחים. חבל, שפעולותיו של אדם אחד פוגעות ב-6000 עובדים, אשר אל על משמשת עבורם מקור פרנסה". 

לסיום, פנתה החברה לקהל הרחב: "הנהלת החברה מתנצלת בפני ציבור הנוסעים ומצרה על כל שהטייסים שוב רוצים להשתמש בהם כבני ערובה".

 

"הפערים לא ניתנים לגישור"

"אין ברירה, אלא לבקש מבית המשפט שיתערב, כי הפערים בין הצדדים לא ניתנים לגישור", כך אמר היום ל"ישראל היום" (שלישי) אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, שהשתתף בישיבת המו"מ האחרונה בין הטייסים להנהלת אל על.

הנהלת אל על פנתה היום (שלישי) לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בבקשת צד בסכסוך קיבוצי לסעדים זמניים דחופים. הבקשה הוגשה לקראת כניסתה לתוקף של התפטרותם של מנהלי ציי המטוסים 744, 767, 737, הטייסים הראשיים 744, 737, טייס ראשי הדרכה 737, מדריך ראשי 737, ממונה טכני 737, מנהל הדרכה, מנהל תכנון, מנהל בטיחות ותפעול מבצ"א ומנהל מבצעים. אלה הודיעו לפני שלושה חודשים, במשבר של חודש נובמבר, כי יסיימו את תפקידם לאות אי אמון בהנהלת החברה ובמדיניות המנחה אותה.

לדברי ההנהלה, כניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים, עלולה לגרום לכך כי לא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לחברה לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה. "לאור זאת, פנתה החברה לבית הדין בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום שיבוש הפעילות בחברה... מעבר להגשת הבקשה, החברה נוקטת בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת למנוע פגיעה ביכולתה להפעיל את טיסותיה כסדרן", נמסר.

 

ועד הטייסים: "מנכ"ל אל על משקר בלי להתבלבל"

אמש, לאחר פגישה קצרה במשרדי ההסתדרות בניסיון נוסף להגיע להסכמות בסוגיית הטייסים הוותיקים, נטשו נציגי הטייסים את שולחן המשא ומתן תוך שהם מותירים המומים את יו״ר ההסתדרות ואת הנהלת אל על.

על פי ההסתדרות, הרקע לפיצוץ הוא סירובם של הטייסים לנוסחה הבסיסית ביותר ביחסי עבודה: שכר תמורת עבודה. דרישת ההנהלה לבצע תשעה ימי הדרכה בממוצע לחודש תמורת שכר של למעלה מ-50,000 שקלים - נדחתה על הסף. 

"נציגי הטייסים אינם מהססים להמר על מקום עבודתם של אלפי בתי אב המתפרנסים מאל על והופכים שוב את קהל לקוחותיה של החברה לבני ערובה, זאת רק לאחר שבוע מפרסום החלטת בית הדין לעבודה בו ניתן צו חד משמעי המורה להם לשוב לפעילות מלאה וסדירה ללא שיבושים", נמסר. 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "הדבר היחיד שמביך היא הדרך בה המנכ"ל הכושל של חברת התעופה הלאומית משקר לתקשורת בלי להתבלבל". הטייסים טוענים כי בניגוד להודעת הנהלת אל-על, הטייסים לא 'נטשו' את הדיון, מי שהמליץ לסיים את הדיון היה יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. לדבריהם, הוא עשה זאת לאחר שמנכ"ל החברה דוד מימון חזר בו מהסכמות קודמות, העלה דרישות חדשות - וסרב להתפשר עליהן.

"דוד מימון הגיע לדיון בכוונה לפוצץ את המו"מ, ולראיה - הוסכם שהצדדים יגיעו עם עורכי דין במטרה לנסח סופית את ההסכמות, אלא שהיחיד שהגיע בלי עורכי דין היה מנכ"ל החברה דוד מימון", הוסיפו, "אין ספק שהאגו של המנכ״ל רוצה לנצח את עובדיו הטייסים. זוהי גישה לא חכמה. מנהל ראוי לא היה מנסה 'לנצח' את עובדיו אלא פועל ליישר את ההדורים ולצאת לדרך חדשה למען העובדים, הנוסעים והחברה, שלטייסים ולכלל העובדים היא בית קבוע, ודוד מימון רק גר בו בשכירות".

בעקבות הדברים יצא יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בהודעת הבהרה כי "ועד הטייסים לא פוצץ את המו"מ וכי נציגי הוועד לא חזרו בהם מההסכמות שהושגו בימים האחרונים. נציגי הוועד לא ביזו ולא נטשו את הישיבה אמש". עוד ציין ניסנקורן כי "חברת אל על יקרה וחשובה לכולם. אני קורא לצדדים לשוב אל שולחן המו"מ בכדי להביא לסיום המשבר".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר