מטוסי אל על // צילום: יוסי זליגר // מטוסי אל על

חשש לביטול 10 טיסות אל על

טייסים ירדו מטיסות שנועדו להמריא הבוקר - בניגוד לצו שהורה להם לשוב לעבודה • אמש: ההנהלה ניסתה לאייש את הטיסות • המנכ"ל ליו"ר ההסתדרות: תתערב • ועד הטייסים: "ההנהלה נוהגת בבריונות"

המשבר באל על מחריף והולך, והנוסעים ממשיכים להיפגע: אמש התעורר חשש לביטולן של עשר טיסות של החברה, שהיו אמורות להמריא הבוקר. זאת לאחר שטייסים ירדו מטיסות מאוישות - בניגוד לצו בית המשפט שהורה להם לשוב לעבודה סדירה. ניסיונות ההנהלה למצוא טייסים שיאיישו את הטיסות מחדש נמשכו עד סגירת הגיליון.

הנהלת החברה מסרה אמש כי היא מבצעת פעולות שנועדו למנוע פגיעה בנוסעים. מנכ"ל אל על, דוד מימון, פנה במכתב ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וביקש את התערבותו בנעשה. "בשעה האחרונה אנו מתמודדים עם 'בליץ' של הטייסים", כתב לו, "יותר מעשרה טייסים דיווחו על מחלה באופן קבוצתי, ואנו מצויים בחוסר של כ־20 טייסים לטיסות הבוקר". 

מימון הוסיף כי "לא ייתכן שבכל רגע שבו יש אי־הסכמות במשא ומתן, התגובה המיידית תהיה שביתה ופעולות אלימות. זהו קו אדום שכבר נחצה, שבו נוסעינו הופכים לבני ערובה של ציבור הטייסים. חמור מכך הוא הזלזול בהחלטת בית הדין ובצו המניעה, וזהו קו אדום נוסף שאסור כי תיתן לו את ידך. בית הדין הטיל אחריות על ההסתדרות ליישום צו המניעה ולשמירה על החוק. אני מצפה כי תטיל את מרותך באופן מיידי על חבורה שאיבדה ללא ספק את הכיוון, הרגישות, האחריות וההגינות".

בתגובה למכתב החברה ליו"ר ההסתדרות, הודיע אמש ועד הטייסים כי "לאורך כל הדרך הנהלת אל על היא זו שמתנהלת בבריונות: היא זו שקיצצה שני שלישים משכר הטייסים, היא זו ששלחה טייסים לחופשה כפויה, היא זו שמפרסמת התנהלות שגרתית ולא חריגה כאילו היתה ביזיון החלטת בית הדין, והיא זו שלאחר שסוכמה טיוטת הסכם - מערימה קשיים ומסרבת לחתום עליו. כנראה הנהלת אל על התאהבה בקיום הסכסוך ואינה באמת רוצה פתרון".

שלשום הודיע ועד הטייסים כי הושגה הסכמה, אך בהנהלה התעקשו כי אף שנרשמה התקדמות עדיין קיימים פערים. "ההודעה שהוציאה נציגות הטייסים לא מתואמת עם הנהלת אל על ולא עם ההסתדרות", אמרה ההנהלה, "מפתיע שבעיצומו של מו"מ, שטרם הסתיים, צד אחד מדווח על דעת עצמו על סיום התהליך. שיטות אלה פסו מן העולם". 

לפי הודעת ועד הטייסים, הצדדים הגיעו להסכמות על סיום הסכסוך. סוכם כי הטייסים הוותיקים, בני 65 ויותר, יקבלו את השכר הרגיל שלהם מהתקופה שבה טסו ויעבדו כטייסים בהדרכה או בתפקידי ניהול. סוכם גם על פיצויי פרישה נאותים לטייסים שלא יימצאו להם תפקידי טייסים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו