תקדים: רופא שהעליב מטופל הורשע בלשון הרע

חשיפה: רופא משפחה בכיר סירב לטפל בחולה שלא קבע תור ואמר לו בפומבי - "אני לא מטפל במקרה פסיכיאטרי" • הרופא: "המטופל התנהג באופן אלים" • יפוצה ב-18 אלף ש'

התובעים, אבישי (מימין) ואביו פרדי טויל מדימונה // צילום: דודו גרינשפן // התובעים, אבישי (מימין) ואביו פרדי טויל מדימונה // צילום: דודו גרינשפן

חשיפה: רופא משפחה בכיר בקופת חולים כללית, ד"ר אמנון ביטון, הורשע בהוצאת לשון הרע על מטופל במרפאת הקופה בדימונה, כשאמר לו ולאביו ליד מטופלים אחרים במרפאה, לאחר שהתפתח ביניהם עימות: "אני לא מקבל אתכם, אני לא רוצה לטפל בכם, אני לא מטפל בפסיכיאטרים".

כך קבעה באחרונה שופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פינצ'וק־אלט, בתביעה חסרת התקדים אשר הגישו אבישי טויל ואביו פרדי טויל מדימונה, שיוצגו על ידי עו"ד רון לוינטל, נגד הרופא ונגד קופת חולים כללית - הקופה הגדולה בישראל.

בפסק הדין, המתפרסם כאן לראשונה, קבעה השופטת כי "נורמת ההתנהגות המצופה מרופא שוללת את האפשרות כי הוא יחלוק את דעותיו ורשמיו ביחס למטופליו בפני ציבור מטופליו האחרים. ונורמה זו נגזרת מהוראות חוק זכויות החולה וחוק הגנת הפרטיות".

עוד קבעה השופטת כי האמירות של הרופא למטופל הן בגדר הוצאת לשון הרע, מאחר שהן "עלולות להשפיל ולבזות אדם בעיני הבריות על פי אמות המידה של האדם הסביר". היא הדגישה כי מי שאמר את הדברים בפני מטופלים במרפאה הוא דווקא רופא ומנהל המרפאה, שהעיסוק שלו קשור היטב לתוכן הדברים שהוא אמר - אף על פי שהוא עצמו אינו מומחה לפסיכיאטריה. השופטת פסקה כי על הרופא לשלם למשפחה פיצוי בסך 18 אלף שקלים, כולל שכר טרחת עורכי הדין. מאז ניתן פסק הדין הפיצויים כבר שולמו למשפחה.

האירוע שבגינו הוגשה התביעה התרחש בינואר 2013, כאשר אבישי טויל מדימונה, אז בן 23, סבל מחולשה, מכאבי ראש ומחום וטופל באנטיביוטיקה על ידי ד"ר ביטון, רופא משפחה במרפאת כללית בדימונה. לאחר יומיים, כשמצבו החמיר, הוא נבדק בחדר המיון בבית החולים סורוקה ושם נאמר לו לחזור למרפאת הקופה. הוא אכן חזר למרפאה בדימונה עם אביו פרדי, מבלי שהם קבעו תור לד"ר ביטון. לטענת אבישי ופרדי טויל, הרופא סירב בתוקף לטפל בהם, צעק עליהם והשפיל אותם קשות לעיני כל המטופלים שהיו במרפאה.

להגנתו טען ד"ר ביטון בבית המשפט כי התובעים התפרצו לחדרו ודרשו בצעקות שיקבל את אבישי מייד, והוא בתגובה דרש מהם לצאת מהחדר ולהמתין בחוץ ככל המטופלים. הוא הוסיף כי הבהיר להם שהתפרצות אלימה לחדר הרופא אינה הדרך ההולמת לקדם תור על פני מטופלים אחרים. עוד טען הרופא כי האמירות שלו נעשו בתום לב בעת עבודתו ובהתאם לסיטואציה האלימה והבריונית שיצרו התובעים, וביחס להתנהגות הפומבית שלהם במרפאה.

השופטת ציינה כי היה ברור שהדברים נאמרו באווירה מתוחה ולאו דווקא כ"אבחנה רפואית". היא ציינה כי התובעים אמנם התנהגו בדרך לא ראויה, אבל "אין בכך כדי להכשיר את דבריו של ד"ר ביטון, המשמש רופא ומנהל מרפאה. כמי שטיפל בתובעים במשך שנים רבות היה עליו לשלוט ברוחו".

עו"ד אילן אמודאי, שייצג את ד"ר ביטון, מסר: "בית המשפט הבהיר כי התובעים התנהלו בדרך שאינה ראויה, ולמרות זאת קבע כי היה על ד"ר ביטון לשלוט ברוחו. למרות קביעות בית המשפט כי התובעים חטאו בהתנהגות בלתי ראויה, בחר בית המשפט לפסוק להם פיצוי כספי. אנו חולקים על המסקנה הסופית של בית המשפט אך מכבדים אותה".

מקופת חולים כללית נמסר: "עובדינו מונחים להקפיד ולפעול על פי הדין. אנו מסתייגים ומצרים על המקרה כמתואר. מדובר באירוע יוצא דופן של רופא מסור הזוכה להערכה רבה ממטופליו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר