עבדכם הנאמן ישב לפני שנים אחדות עם הנציג היחיד של משפחת פיג'ו בדירקטוריון. בין השאלות לבין התשובות עלה עניין רכבי הפנאי, תחום שלפיג'ו של אז לא היה כל עניין בו. האיש, כמו אחרים לפניו (ואחריו), סירב לראות את מה שנוצר מולו, ובמקרה הזה: הפופולריות הגואה של סוג רכב זה. הוא הסביר לי מדוע רכבי פנאי לא יצליחו באירופה ("זה רק לאמריקנים").
גם בגלל גישה זו, כנראה, פיג'ו הגיעה לסף משבר, השקעה כבדה נדרשה - וזו הגיעה דווקא מסין. המזרח המתעורר החדש, סין וגם הודו, הפתיע רבים בשנים האחרונות, כאשר חברות משם לא רק קנו מותגים נכבדים - זיז'אנג גילי את וולבו, טאטא ההודית את יגואר ולנדרובר - אלא גם איפשרו להם לפרוח.
חברת דונגפנג הסינית, שותפה ותיקה בסין, רכשה ב־2014 אף היא מניות ב־PSA (החברה השולטת בפיג'ו־סיטרואן), ועם ממשלת צרפת צימצמה את חלקה של משפחת פיג'ו. הדגם החדש של 3008, רכב הפנאי הקומפקטי, נראה ממש כמו שרכב פנאי אמור להיראות, לא כמו משהו שנעשה בלי חשק ומתוך אנטי - בדיוק מה שקרה לדור הראשון.
או־לה־לה
העיצוב של 3008 החדש מרשים לא רק מכיוון שהוא מוצלח כשלעצמו - עם הרבה קטעים מובלטים, חזית בעצימות גבוהה, חלקו האחורי של הפרופיל העולה כלפי מעלה ואחוריים סקסיים - אלא גם מכיוון שהוא מצליח להיות ייחודי על רקע הביצוע הדומה למדי של רבים ממתחריו.
מרשים ככל שיהיה העיצוב מבחוץ, בפנים מדובר כבר במופע ראווה. עיצוב סביבת הנהג לרוחב כל המכונית, שינויי המופע של המשטחים להדגשה תלת־מימדית, שילוב החומרים, הפתרונות המקוריים, הקונסולה המרכזית המגודלת - הכל משלב מקוריות, יופי וביצוע מושך. אפילו הסידור המקורי של פיג'ו - מיקום נמוך של ההגה מתחת ללוח המחוונים - מוסיף להופעה.

צילום: אורי שר
ובעניין השימוש? לנו הוא בסדר, אתם תצטרכו להחליט לבד, וכדאי לאחר זמן הסתגלות. כמובן, גם אבזור נוחות מוסיף לתחושת העושר, וברמת גימור זו מדובר בגג פנורמי ויש גם בקרת אקלים מפוצלת ועוד. בדיוק המקום לציין, ולחיוב רב, את מערכות הבטיחות המתקדמות, הכוללות תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ועמעום אורות אוטומטי. שתי בעיות: בלימה אוטונומית חסרה; אבזור זה מוצע רק ברמת הגימור הזו.
עוד יצוינו לחיוב המרחב בתא הנוסעים מלפנים ומאחור, בייחוד מרווחי הראש והמושבים בשורה השנייה, ותא המטען היעיל מאוד. יצוינו לשלילה גם מושב נהג נוקשה מדי, כל מיני פאשלות בהנדסת אנוש דוגמת מיקום לא מוצלח של כפתורי תפעול וממשק מסורבל מדי של מערכת הבידור/מידע.
חוויה מטלטלת
ל־3008 מנוע 1.6 ליטר מוגדש והמספרים הצמודים אליו הם מהסוג הנכון: 165 כ"ס ו־24.4 קג"מ ב־1,400 סל"ד, 9.9 שניות ל־100 קמ"ש ו־208 קמ"ש מירביים. ולא רק המספרים, גם ההתנהלות; עם התיבה האוטומטית על ששת הילוכיה, ה־3008 מזנקת היטב, עוקפת באופן נמרץ, שומרת מצוין על קצב בהרים - ולא פחות חשוב: עושה את כל אלה באופן חלק ושקט. אם התיבה לא מגיבה מספיק מהר לצרכים או לרצון, כפתור "ספורט" ישפר את התנהלותה באופן משמעותי.
צריכת הדלק בשיוט היא 18 ק"מ לליטר ואילו במסלול תובעני ירדה ל־11.5 ק"מ לליטר. לא מזהיר, סביר מאוד ביחס לתוואי ולנהיגה.
נוחות הנסיעה בעיר, כאשר הכביש פגום והמהירות בהתאם, אינה טובה דיה; המתלים פשוט אינם "עובדים" מספיק ומעבירים לנוסעים מידע על המחדל בכביש באמצעות חבטות. המצב משתפר בהרבה על שיבושים קטנים בעיר. איכות הנסיעה הבין־עירונית רושמת נקודות זכות עם בידוד טוב ונקודות חובה בגלל רעשי רוח.
היכולת הדינמית של ה־3008 משובחת ומקנה ביטחון בזכות התנהלות נכונה גם בפיתולים. ובשטח? בשבילים סלולים היטב היא בסדר; ומעבר להם? אל תנהגו מעבר להם.
לסיכום
המחיר ל־3008 בגימור "פרימיום" - 175 אלף שקלים, שהם 170 אלף ב"מחיר השקה" - אינו נמוך ועומד מול הגרסאות המצוידות של יונדאי טוסון/קיה ספורטאז'. רכב הפנאי החדש של פיג'ו מציע עיצוב חיצוני רב־רושם, סביבת נהג מרהיבה ומקורית, אבזור נוחות ובטיחות ראוי, מנוע והילוכים המתפקדים לתפארת וכושר דינמי ראוי. לא הכל מושלם: פה ושם ענייני גימור והנדסת אנוש, ובעיקר נוחות נסיעה לא מצטיינת מול אתגרים בעיר.
אבל ה־3008 מביא לעולם רכבי הפנאי הצעה מקורית, עשירה ויעילה, ואם אתם שם - בסוג רכב ובמחיר - הוא ראוי להיכנס לרשימה המקוצרת שלכם ולזכות לעיונכם המעמיק.
• • •
פיג'ו 3008 | תעודת זהות

מנוע: פיג'ו 1.6 ל' טורבו
הספק: 165 כ"ס/6,000 סל"ד מומנט 24.4 קג"מ/1,400 סל"ד
תיבה: אוטומטית, 6 היל'
מהירות מירבית: 208 קמ"ש
0 ל־100 קמ"ש: 9.9 ש'
מחיר: 175,000 שקלים
יתרונות: עיצוב חיצוני, עיצוב פנים, מנוע וביצועים, יכולת דינמית, אבזור
חסרונות: נוחות נסיעה בעיר, הנדסת אנוש בעייתית
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו