לעזור לתינוק להתפתח - ב-6 צעדים פשוטים

התחרותיות בקרב ההורים, לא פעם עלולה לגרום להם לדחוף את ילדם לעשות דברים שהוא אינו בשל להם • איך לפעול וכיצד למנוע נזקים

איך לעזור לילד להתפתח ב-6 צעדים פשוטים // צילום: gettyimages // איך לעזור לילד להתפתח ב-6 צעדים פשוטים

לאחרונה פירסם משרד הבריאות בישראל הנחיות עדכניות לגבי אבחון והתפתחות של תינוקות ופעוטות החל מגיל שישה שבועות ועד לגיל שש, שיתבצעו ע"י אחיות טיפת חלב בנוכחות ההורים.

הבשורה המשעותית של ההנחיות החדשות הינו נושא הקשר שבין ההורה לילד. על ההורה ליצור קשר עם הילד שלו כבר מהשבועות הראשונים, באופן שיעודד את התפתחותו המוטורית והקוגנטיבית. כאשר במקביל, השיח הוא גם על חשיבות יצירת הקשר של הילד עם הסביבה, ועד כמה הוא יודע להכיר ולזהות את הסובב אותו – חפצים, אנשים וכד'.

המטרה של הנחיות אלו היא למנוע מצב בו הורים "דוחפים" את ילדיהם לבצע פעולות בשלבים מוקדמים משצריך, כאשר הגוף והמוח עוד לא בשלים לכך, כמו למשל, הושבת הילד כשעצמות הגוף עוד לא מסוגלות להתמודד עם העומס.
הרבה פעמים הנ"ל נובע מנטיייה של ההורים להשוות בין הילד שלהם לילד של חברים, שכן או בן דוד; האם הילד שלי כבר מתהפך, זוחל, יושב הולך, מדבר? ולמה הילד של השכנה כבר זוחל כששלי עדיין לא? מוכר לכם?

במקום לעשות טעויות שיכולות לגרום לנזקים, ובמקביל להלחיץ את עצמכם, ישנם דברים שכן נכון לעשות לאור ההנחיות החדשות.

 ישנם מושגים שחשוב להכיר על מנת להבין איפה יכולה להיות התרומה שלכם:   

1. מערכת החושים 

באמצעות החושים נחשף התינוק לגירויים, אוסף נתונים וצובר מידע. הגירויים יוצרים בקליפת מוחו של התינוק גשרים שמאפשרים לו לבצע פעילויות חדשות. התינוק מקנה לגירויים משמעות, וכך מתפתח. מומלץ לחשוף את הילד למגוון מרקמים, רעשים, תמונות, טעמים וריחות שיעודדו את התנסותו, ולשוחח עם התינוק כבר מגיל אפס ולשיר לו. 

2. מוטיבציה

מוטיבציה היא כוח ההנעה של האדם. המוטיבציה גורמת לתינוק להתאמץ לפתור בעיות ולשלוט במיומנויותיו. מוטיבציה היא למעשה דחף מולד, שבהמשך נוספים לו גם מרכיבים רגשיים וחברתיים.

חשוב להגיב לעשייה של התינוק, כדי שירגיש שהסביבה מודעת למאמצים שהוא מקדיש לכל פעולה. כדאי להגיב ולהיות שותפים לתהליך שהוא מבצע. התינוק מרגיש אם הסביבה קשובה לו וזה משפיע באופן ישיר על ההתפתחות הקוגנטיבית.  

3. משחקים

צעצועים מספקים לתינוק גירויים כדי לפעול ולהתפתח. 'צעצוע' יכול להיות כל חפץ שהוא שיוצר התרחשות. יש להקפיד על הבטיחות: ולוודא שהמשחק פרופורציונלי לגודל התינוק ומתאים לשלב ההתפתחותי. 

עם זאת, ריבוי גירויים עלול לפגוע בפיתוח מיומנויות מסוימות. מומלץ להציג מעט צעצועים בכל פעם, ולתת לתינוק שהות למצות את המשחק לפני הפעילות הבאה. 

4. חיקוי

באמצעות החיקוי רוכש התינוק מיומנויות ומתקדם בתחומים שונים. בחודשים הראשונים החיקוי מוגבל לפעילויות שהתינוק יצר בעצמו. בהמשך התינוק מתחיל לחקות התנהגויות שקלט, ועדיין לא ביצע בעבר.

נסו ליצור גירויים שונים בין התינוק לבין אנשים אחרים: השמעת קולות, שירה, משחק. האינטראקציה גורמת לתינוק לחקות את המראות והצלילים שנחשף אליהם.

5. פתרון בעיות

לתינוק ישנו דחף מולד לחקור את סביבתו ולפצח משימות. בתחילה הוא מסוגל לפתור בעיות רק בהתנסות פיזית, אך בשלב מאוחר יותר הוא מבצע בראשו תהליך מקדים של ניסוי וטעייה. הגמול הראשוני שהפעוט חווה הוא עצם הפתרון. בהמשך הוא מעוניין גם במשוב מהסביבה על הצלחתו. 

מומלץ להעביר לתינוק משוב משלבים ראשוניים: להפגין התפעלות כבר בשלב הבעיה ולתת לו דוגמאות לפתרון. המטרה אינה לפתור במקום הילד, אלא לסייע לו למנוע תסכול. 

6. תזונה

לתזונה מגיל אפס תפקיד קריטי בהתפתחות הילד, כאשר מחקרים מראים שתינוקות שלא ניזונים באופן מלא ומאוזן לא ממשים את הפוטנציאל שלהם ומייצרים פיגורים בתחום המוטורי, הקוגנטיבי והחברתי. 

לתזונת התינוק ישנה השפעה ישירה על התפתחותו השכלית. חומצות שומן  LC-PUFA מסוג אומגה 3 ו-6, חיוניות במיוחד להתפתחות המוח ומערכת העצבים והראייה. כשהתינוק מתחיל לצרוך אוכל מוצק, חשוב להזינו במאכלים עשירים בברזל ובחומצות שומן מסוג אומגה 3 ו-6: אבוקדו, טחינה, שמן זית ועוד. 

מאכלים מומלצים עבור ילדים כבר מגיל צעיר הם: דגים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו טונה בהירה ; פירות וירקות המכילים אנטיאוקסידנטים המגנים על רקמת המוח של הילד מנזקים, כמו עלי תרד, אוכמניות, חמוציות, סלק ועגבניות. חשוב להקפיד על 6-5 מנות פרות וירקות ביום, מחמישה צבעים שונים. חשוב לאכול מזונות עשירים בחלבון, בברזל ובוויטמין B12, כמו בשר בקר רזה או בשר הודו אדום וקטניות. גם ביצים עשירות בוויטמין B12 וגם מוצרי חלב. 

****

כמה טיפים שקל ליישם:

הציגו לתינוק חפצים המונחים בקרטון ביצים ריק ועודדו אותו להוציאם. התינוק מתרגל בצורה זו שימוש מופרד באצבעותיו (אחיזת צבת).

הסבו את תשומת לבו של התינוק לחפץ מעניין בקרבתו, אך מחוץ להישג ידו. כאשר הוא מנסה להגיע אליו, אל תמהרו להגיש לו אותו. אם התינוק מתקשה, קרבו מעט את החפץ כדי לעודדו לניסיון נוסף. בצורה זו מתרגל התינוק שילוב יכולות מוטוריות (למשל, התכופפות קדימה בשילוב הושטת יד).

הושיבו את התינוק מול קופסת פלסטיק ריקה. שבו מולו וזרקו לתוכה חפץ. עודדו גם את התינוק לזרוק, אך הניחו את חפצי הזריקה בסמוך לו, מצדדיו או מאחוריו. בצורה זו ייאלץ התינוק להפנות לעברם את פלג גופו העליון ויתרגל תנועה צירית.

למדו את התינוק לזחול אחר צעצוע מתרחק. בהדרגה הוסיפו מכשולים בדרכו. הניחו כריות עליהן יש לטפס, קופסאות קרטון שיש לעקוף או כסאות תחתיהם יש לזחול. בסוף המסלול ניתן להציב מראה או הפתעה אחרת. פעילות הרפתקנית זו משפרת את מיומנויות הזחילה.

החזיקו את התינוק משני צדי גופו, כשפניו מופנות אליכם, והניפו אותו באוויר. העלו והורידו אותו במהירות יחסית.

שכבו על גבכם, הניחו את התינוק על רגליכם והחזיקו בידיו. הניעו את רגליכם כך שהתינוק יונף מעלה ומטה. פעולות אלו יגרמו לתינוק למתוח את ראשו, גבו מתניו ורגליו. 

הכותבת רונית דוייב היא מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר