טובה אשר // טובה אשר

מכיסא העורכת לכיסא הבמאית

טובה אשר ערכה יותר מ־50 סרטי קולנוע, ובהם "נועה בת 17" ו"מאחורי הסורגים" • מחר עולה בבתי הקולנוע סרטה הראשון כבמאית וכתסריטאית: "נדיה - שם זמני"

זה עשרות שנים היא חווה את עולם הקולנוע הישראלי מתוך חדרי עריכה, אבל בשנים האחרונות הבינה טובה אשר, שערכה סרטים מיתולוגיים כגון "נועה בת 17" ו"מאחורי הסורגים", שהגיע זמנה לעבור לכיסא הבמאית וגם התסריטאית. סרטה הראשון, "נדיה - שם זמני", יעלה מחר בבתי הקולנוע בארץ.

הסרט מגולל את סיפורה של מאיה, כוריאוגרפית ירושלמית (נטע שפיגלמן) שבני משפחתה אינם יודעים כי היא חיה בזהות בדויה, וכי למעשה היא נולדה למשפחה פלשתינית ונאלצה לנתק קשר עם העבר. כ־20 שנה אחרי, העבר שלה מתעורר לחיים. בסרט משחקים נטע שפיגלמן, עודד לאופולד, עלי סולימן, דני גבע, אלי קרן אסף ורובא בלאל־עספור. גם השחקן הבריטי המהולל ג'ון הארט, שהלך לעולמו בינואר האחרון, משחק בתפקיד קטן בסרט.

"ערכתי יותר מ־50 סרטים עלילתיים", מספרת אשר, "עבדתי במהלך הקריירה עם במאים כמו ערן ריקליס, יוסף סידר, בני ברבש ועוד. בשלב מסוים הבנתי שאני רוצה לעבוד עם חומרים ודימויים שאני מייצרת, וככה התחלתי לכתוב. לתסריט הראשון שלי לא הצלחתי להשיג מימון. לתסריט של 'נדיה - שם זמני' השגתי מימון והצלחתי לממש אותו".

נטע שפיגלמן היתה צריכה ללמוד ערבית לצורך התפקיד. 

עשיתי אודישן לשחקניות יהודיות וערביות. לקח לי הרבה זמן לסגור את הקאסט. כשהחלטתי שנטע שפיגלמן היא נדיה־מאיה שלי - הצמדתי לה מורה לערבית במשך חמישה חודשים. היא חיה ונשמה ערבית בכל התקופה הזאת מבוקר עד לילה. נטע למדה את השפה במהירות ובעומק יוצאים מן הכלל". 

נטשת את כיסא העורכת?

"כן. חדלתי לערוך כבר לפני כמה שנים. אני כבר כמה שנים מסרבת להצעות עריכה. בינתיים סיימתי גירסה מתקדמת של התסריט הבא שלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו