הממונה מגיע לתיאטרון

אחרי שספרו של א.ב. יהושע "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" זכה לעיבוד קולנועי - הוא מגיע לקאמרי בבימוי איציק ויינגרטן • והכל התחיל בסמינר הקיבוצים

מיכה סלקטר ואוהד שחר במהלך החזרות בקאמרי // צילום: קוקו // מיכה סלקטר ואוהד שחר במהלך החזרות בקאמרי // צילום: קוקו

לפני כשנה פנו מהנהלת תיאטרון הקאמרי לאיציק ויינגרטן, מנהל בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים. מתברר שבקאמרי צפו בהצגה "על האש" - מחזה ישראלי שכתב וביים דרור קרן בביצוע תלמידי בית הספר למשחק של הסמינר, התלהבו וביקשו לאמץ אותה בעיבוד חדש עם שחקנים של התיאטרון, לצד בוגרי הסמינר. ואכן היוזמה יצאה לפועל וההצגה רצה בהצלחה ברחבי הארץ. 

לפני כמה חודשים זה קרה שוב, הפעם עם המחזה "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" שכתב א.ב. יהושע על פי ספרו הנודע, בבימוי של ויינגרטן. גם הפעם מדובר בהפקה של הסמינר שהקאמרי ביקשו לאמץ, ואכן בימים אלה מביים ויינגרטן שוב את ההצגה, הפעם בקאמרי. מדובר במחזה עם שירים (מוסיקה מקורית של אלדד לידור) שמשחקים בו שחקני הקאמרי לצד בוגרי הסמינר. בחברי הקאסט אפשר למצוא את מיכה סלקטר, הלנה ירלובה, אוהד שחר, נדב אסולין, אנסטסיה פיין, שמחה ברבירו, מושיקו ששון, ליאור לב, ערן לחמן, ענבל רז, עמית סידי, נוהר קורן, רפאל עבאס והראל ליסמן.

המחזה, כמו הספר, מתחיל בפיגוע בירושלים. אישה בשנות הארבעים לחייה, בלי מסמך מזהה, שוכבת כאלמונית במדור המתים בהמתנה לבירור זהותה. בסל הקניות שלה התגלה תלוש משכורת ממאפייה גדולה בירושלים. הבירור במאפייה העלה שמדובר בעובדת ניקיון זרה. בעל המפעל מטיל על גיבור המחזה, הממונה על משאבי אנוש, להחזיר את גופת האישה אל כפר מולדתה ולפצות את בנה ואת אמה הזקנה.

ויינגרטן  //  צילום: קוקו

"יש משהו מאוד נעים בפרגון של נעם סמל ועמרי ניצן (המנכ"ל והמנהל האמנותי של הקאמרי, מ"כ)", אומר ויינגרטן, "זו תהיה ההצגה האחרונה בניהולו של נעם (שעוזב את תפקידו לאחר 15 שנה, מ"כ). כשהתחלנו לעבוד על ההצגה בסמינר, אף אחד לא חשב שנוציא אותה החוצה. עשינו אותה כי אהבנו את החומר. היה מאוד נעים לשמוע שבקאמרי מבקשים את ההצגה הזאת כי היא גם טובה וגם חשובה.

"שנים רבות לא עבדתי בקאמרי, ולכן לא עבדתי עם השחקנים האלה מעולם. יש בזה משהו חדש מאוד ומרענן מאוד. הם אנשים כלבבי. אני לא מנסה לשחזר את ההצגה שהעלינו בסמינר. זו הולכת להיות יצירה חדשה, שבה ישתתפו לצד שחקני הקאמרי שמונה תלמידים שסיימו בשנה שעברה במסלול משחק". 

עד כמה א.ב. יהושע היה מעורב בתהליך העבודה על ההצגה בסמינר?

"בתקופת החזרות היה לו מאוד קשה כי איקה, אשתו, היתה מאוד חולה. הרגשתי שהוא מאוד התחבר לשחקנים הצעירים והם מאוד התחברו אליו. היה מאוד נעים איתו בתהליך העבודה כי הוא אדם עם ראש מאוד פתוח. אני לא בטוח שההצגה יצאה בדיוק כמו שהוא ראה את הדברים. הוא היה מאוד מופתע, אבל עם הרבה מאוד אמפתיה ואהבה והתפעלות מהאפשרויות שתיאטרון יכול להביא לחומר ספרותי". 

צפית בסרט שעשה ערן ריקליס על פי הספר?

"ראיתי את הסרט הרבה לפני שבכלל חשבתי שאני הולך לביים את המחזה הזה, אבל הפתרונות של הסרט הם לא פתרונות של תיאטרון. הסכנה בלהעתיק פתרונות מהסרט היא שזה עשוי לפגוע בתיאטרון ולכן הנחתי אותו בצד".

בשנים האחרונות יש הרבה מאוד עיבודים לבמה של ספרים. מה עמדתך בנושא?

"זו תופעה כלל עולמית. המעבר הוא מספרות לתיאטרון, מקולנוע לתיאטרון ומתיאטרון לקולנוע. מאחר שתיאטרון זו אהבתי הגדולה, לא משנה לי אם מקורות ההשראה שלי הם מהקולנוע, מהספרות או מהמוסיקה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר