אב בכסא גלגלים ובנו הופרדו בקולנוע

גולן לקס, המשותק בארבע גפיו, הלך לקולנוע עם בנו ביום ההולדת ועבר חוויה מאוד מאכזבת • בפוסט ויראלי הוא חושף את שקרה

גולן לקס, בן 40 ואב לשניים, העלה לרשת סרטון שמסביר את הבעיה הקשה איתה מתמודדים נכים רבים בבתי הקולנוע בישראל. לדבריו, בתי הקולנוע לא נגישים לנכים למרות העובדה שעברו את כל הבדיקות החוקיות בנושא. סובלים מכך גם בני משפחתם של הנכים, כמו למשל בנו הקטן של לקס, הבן מצדו מספר כמה היה רוצה לשבת ליד אביו במהלך הסרט אך השורה הראשונה, שיועדה לנכים, קרובה מדי למסך ופוגעת בחוויית הצפייה שלו.

"בשנת 2000 נפצעתי בתאונת דרכים שהותירה אותי משותק בכל הגפיים. מאז אני על כיסא גלגלים", סיפר לקס ל"ישראל היום", "בתי הקולנוע בארץ, רובם - נגישים ברמה נמוכה. יש שוני בין רמות הנגישות ובין בתי הקולנוע. גם אלו שנחשבים נגישים, אינם נגישים לאורך כל החוויה. הייתי בסינמה סיטי בנתניה, שם זה נחשב על פי הקולנוע עצמו כ'קולנוע נגיש', כשאנחנו מדברים על נגישות - אנחנו מדברים על רצף של נגישות, זה מאוד חשוב. הכוונה היא שיש נגישות מהחנייה עד הסרט ובחזרה, כולל כל החוויה בקולנוע ומחוצה לו. חניות נכים, שירותי נכים וכל מה שנכים צריכים בכדי ליהנות מהחווייה הכוללת, אך במקרה הזה, עוד לפני שהגעתי לקולנוע התחילו הבעיות".

 

הפוסט של גולן

לקס גולל בפנינו את ההתנהלות מול שירות הלקוחות של בית הקולנוע: "אתה רוצה להזמין מקום בתור אדם עם צרכים מיוחדים, אך כבר בשלב הראשון שאני מנסה לברר לגבי רמת הנגישות ומיקום המקומות המונגשים, כדי שאוכל להבין אם אני באמת יכול להגיע למקום ולצפות בסרט נתקלתי בקשיים. אני מתקשר, מרכזיות, בלאגנים, אין טלפון של הסניף של נתניה בכלל, אי אפשר להשיג מישהו רלוונטי. לאחר מאמצים רבים דיברתי עם טלפנית שלא הסכימה להעביר אותי הלאה. אמרתי לה שאני רוצה פרטים נוספים והיא פשוט שלחה אותי לאתר".

"שאלתי אותה, מה אתר?! האתר לא יכול להסביר לי איפה הדברים ממוקמים, איך להתנהל במצב שלי במתחם, האתר לא מדבר איתי, אני רוצה לדעת בדיוק מה יש ומה אין. אני רוצה לקבל את המידע - זו חובה שלכם על פי חוק לספק את המידע הזה", סיפר בכעס, "קרה לי שהלכתי למסעדה ודיברתי איתם דרך הפייסבוק שלהם ונתנו לי מידע - המידע היה הפוך ממה שקרה בפועל במסעדה. זה מה שקורה שאתה לא מדבר עם בן אדם שבאמת נמצא שם בשטח".

לאחר דין ודברים מול נציגת השירות הבין לקס כי המיקום היחיד לנכים הוא בשורה הראשונה באולם הקולנוע: "הבנתי שאת הסרט הזה אני כבר לא אראה כמו בן אדם. אבל אין מה לעשות, לבן שלי היה יום הולדת עם חברים, אז במקום לצפות בסרט איתם באתי על תקן הורה מלווה, כי אני לא אעניש אותם ואכפה עליהם לשבת בשורה הראשונה. אני לא רוצה להעניש את המשפחה שלי בגלל המצב שלי. לאורך כל הסרט נכנסתי ויצאתי לבדוק שהילדים בסדר, בכל זאת הייתי אחראי עליהם". 

"איזו מין חוויה זו לילד שלי שהוא הולך עם ההורים שלו לסרט ואבא שלו יושב בנפרד?"

החווייה הלא נעימה של לקס החלה הרבה לפני שהגיע לאולם הקולנוע: "הישיבה בשורה הראשונה לא הייתה הבעיה היחידה, גם מציאת חניית נכים מסודרת הייתה קשה ומסורבלת, אני בכל אופן לא הצלחתי למצוא חניית נכים קרובה ונוחה. שירותי הנכים לא נמצאים במתחם הקולנוע, צריך לצאת החוצה, לעבור למחלקה אחרת, סיפור שלם, אין שילוט אין כלום הכל בניגוד לתקנות. באתי לאחראי שם, בחור מאוד נחמד, אמרתי לו - בוא איתי, תיכנס ותגיד לי אתה אם אפשר לראות ככה סרט. לא הגיוני מבחינה פיזיולוגית לשים בן אדם במרחק של שבעה מטרים ממסך בגובה של כמה קומות, בשביל לראות את התרגום צריך להזיז את הראש ימינה-שמאלה. ביקשתי לדבר עם המנהל, העבירו לו הודעה. ואמרו לי שהמצב ידוע כי פנסיונרים שבאים מתלוננים על זה כל שבוע".

גולן סיכם ואמר כי "בסינמה סיטי אחרים כמו למשל בגלילות, יש שורות מונגשות לנכים בשורה שלוש וחמש ובבית הקולנוע הזה רק שורה אחת והיא השורה הראשונה. אלו כרטיסים נשארים אחרונים? אלו כרטיסים אף אחד לא רוצה? שורה ראשונה. אף בן אדם לא רוצה לשבת שם. אז את כל הנכים דווקא החליטו לתקוע שם?! איזו מין חוויה זו לילד שלי שהוא הולך עם ההורים שלו לסרט ואבא שלו יושב בנפרד? תחשוב שאתה הולך למסעדה עם המשפחה שלך ואומרים לך - האבא שלך או האמא או הילד, צריכים לשבת בשולחן אחר - בצד. בשביל לראות סרט כמו בן אדם צריך לנסוע במיוחד לראשון לציון? יש הרגשה מאכזבת של זלזול בנכים".

תגובתו של אבי אדרי, הבעלים של רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי: "המתחם עבר את האישורים של כל הגורמים על פי החוק, השורה הראשונה בסינמה סיטי בנתניה היא שורה שממנה רואים מצוין, אמנם בבתי קולנוע אחרים של סינמה סיטי כסאות הנכים ממוקמים בשורות גבוהות יותר, אך בגלל אופן הבנייה של בית הקולנוע, חוויית הצפייה בשורה הראשונה בנתניה לא נופלת מצפייה מהשורה השלישית או הרביעית בכל בית קולנוע אחר. מעבר לכך, אני מזמין את האיש לסיור בבית הקולנוע עם מנהל המתחם שיסביר לו את המרחקים וזוויות הצפייה, אנחנו משקיעים את מירב המאמצים כדי שכל מי שמגיע לבתי הקולנוע של סינמה סיטי ייהנה מחוויית צפייה ברמה הגבוהה ביותר – אנחנו נענה לכל תלונה ובקשה של לקוחות סינמה סיטי במטרה לגרום ללקוחותינו ליהנות מחוויית הצפייה המתקדמת והטובה בישראל". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו