כשהתפוח נכנס לסלון

בשירות הטלוויזיה של סלקום העלו לאחרונה הילוך וחברו ל־AppleTV • כתבנו קילף תפוחים, התרווח על הכורסה - וחזר עם ביקורת

הממיר של אפל // הממיר של אפל

כל שנה בערך אנחנו כותבים כאן ב"צרכנות היום" על המהפכים שעובר שוק הטלוויזיה הביתית. השנה החולפת היתה ללא ספק שנת הצמיחה וההתפתחות של המתחרות האינטרנטיות, ובראשן סלקום ונטפליקס. כעת עושים בסלקום מהלך אסטרטגי נוסף וחוברים לאפל, והתוצאה: קופסת ה־AppleTV הנוצצת מפעילה את יישומון סלקום TV. שלא נבדוק הכצעקתה?

עבור לא מעט אנשים חובבי התפוח מדובר ב"דיל ברייקר" של ממש. אותה קופסה נוצצת קירבה גם אותי ואת בני ביתי למחשבה שאולי באמת הגיע הזמן לעזוב את ספק הטלוויזיה הרב־ערוצית שלנו, ולעבור לספק תכנים אינטרנטי, מה גם שהמחיר קורץ. 

אז מה מחכה לנו בפנים? אחרי הדלקת המכשיר מחכים לנו היישומונים של סלקום, ולצידם אפליקציות כגון יו־טיוב, נטפליקס, TED, ועוד רבות אחרות הזמינות להתקנה מהחנות של אפל. כל האפליקציות עובדות חלק. גם זו של סלקום, בשורה השנייה. 

בסלקום מציעים הרבה תכנים לצפייה ישירה, ועדיין - לחברה, כמו גם לשחקניות צעירות אחרות, יש עוד הרבה עבודה. מפעיל טלוויזיה חייב לתת לי ולילדים שלי את התכנים שאנחנו רוצים לקבל, וזה חשוב לא פחות משאלת המחיר. בעוד לכבלים וללוויין יש הרבה הפקות מקור בלעדיות, מסלקום הן נעדרות, ואין גם חלופה אחרת כרגע. הגנת הינוקא, שמאפשרת למפעיל חדש לא להשקיע בהפקות מקור, בסופו של דבר תתנקם בו, אם לא ייצור חלופה אמיתית ותוכן בלעדי. לסלקום אין הרבה זמן להעמיד חזית תוכן משלה; בהמשך השנה תגיע פרטנר, שתציע שירות דומה עם תכנים חדשים ועם ממיר אנדרואיד שגם בו יהיו אפליקציות רבות. 

אז מה קרה אצלנו? הילדים היו חלוקים בדעתם. הקטנה אהבה את התוכן, בת העשרה התגעגעה לסדרות שלה, והגדול מסתפק במה שהוא רואה במחשב. תיקו. 

אתגר נוסף למתחרות האינטרנטיות הוא חבילות הספורט, ובהן ערוצי פרימיום שהוצעו עד עתה לצופי הכבלים והלוויין בלבד. חובת המכירה של תכני ספורט בחוק ההסדרים תביא לכך שלכל ספקי הטלוויזיה הרב־ערוצית יהיו אותם שידורי ספורט ובאותו מחיר. לא דואופול, לא טריאופול, מונופול. בסלקום יוכלו לסמן "וי" על אחד מחסרונותיה הבולטים של הפלטפורמה שלהם. כדי להתמודד עם המתחרות הקיימות ועם אלה שעתידות לבוא, מה שחשוב לא פחות הוא השירות, וכאן יש למה לשאוף.

 

התפוח הגדול

עכשיו קצת טכנולוגיה. הטלוויזיה של סלקום מחייבת חיבור אינטרנט מהיר מההדלקה. גם לצפייה מהאוויר (עידן פלוס). כש־92 אחוזים מהאוכלוסייה כבר מחוברים ממילא, זו אינה בעיה אמיתית. 

הממיר הוא המפתח לשליטה. הזפזופ מביא תגובות מהירות שלא ראינו אצל המתחרים. כמו שאפל יודעת לעשות, השלט הרחוק אינטואיטיבי, עם משטח מגע, והוא מגיב במהירות ובקלות לכל תנועה שלנו. הילדים התאהבו בו. לנו היה קשה לבצע חיפוש של תכנים כשהאלפבית הפוך, מהסוף להתחלה, אבל מתרגלים. התפריטים כולם רק בעברית. לא באנגלית, לא ברוסית, לא באמהרית, לא בערבית. לא לכולם זה מספיק. איכות השידור של סלקום היא HD, ותואמת את ההשקעה הראויה והסטנדרטית למסכי טלוויזיה דהיום ולמרבית התכנים המוזרמים. ה־4K יחכה עוד שנה או שנתיים, וזה בסדר.

שני חסרונות בממיר החדש הם היעדר היכולת להקליט, שקיימת בממיר הסטנדרטי של סלקום, וכן המחסור באפשרות חיפוש. המערכת מעלה לראש הרשימות את התכנים הבולטים, ומשם זה אתם וכושר הדפדוף שפיתחתם. 

השורה התחתונה היא המחיר: תמורת 99 שקלים לחודש, רבים מאיתנו יהיו מוכנים לספוג את החסרונות, תמורת חיסכון משמעותי בהוצאה החודשית על טלוויזיה. המכשיר של אפל מקשה עוד יותר על חובבי הטכנולוגיה לעמוד בפיתוי. התפוח כנראה יצליח לנגוס פה בנתח של ממש.

•  •  •

כבתה מדורת השבט

דו"ח בזק על מצב האינטרנט בישראל מצביע על מגמה שכולנו נהיה בקרוב חלק ממנה. לפי הדו"ח, רק 10% מדור העתיד, כלומר בני ה־34 ומטה, מקפידים לצפות בטלוויזיה בזמן אמת, בעוד יותר מ־40% צורכים את התוכן הטלוויזיוני בזמנם החופשי לפי בחירתם. על פי הנתונים, בחדשות ובתוכניות ריאליטי אנחנו עדיין צופים בשידור חי.

נתון מעניין נוסף שעלה מהדו"ח מורה על כך שהצפייה הישירה הפכה לנורמה, ו־30% מהגולשים משתמשים בתוכנות סטרימינג פיראטיות. ל־8% מהם אפילו אין שירות טלוויזיה רב־ערוצית. כשליש מהגולשים צורכים את הסדרות והסרטים האהובים עליהם מהמחשב או מהנייד ואין להם שום עניין בלוח השידורים. 

שאלה נוספת שנשאלה בנושא ביקשה לברר אם בזמן הצפייה בטלוויזיה אנחנו מקדישים את כל תשומת ליבנו למה שקורה על המרקע. מתברר שמחצית מהצופים גולשים גם בטלפון הנייד תוך כדי צפייה בטלוויזיה, ושליש מדברים בטלפון - וזה נכון בייחוד לגבי צעירים עד גיל 18. פעם חשבנו שצפייה בטלוויזיה היא פעילות חברתית, אבל עכשיו כל אחד לעצמו. המסכים ניצחו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר