נפרדים מהמלך ג'ורג'

הוא כתב להיטים ענקיים, זכה לאהבת ההמונים, סיפק לא מעט שערוריות ורצה להיות יותר מסמל מין • ג'ורג' מייקל הלך לעולמו בגיל 53 והותיר סטייל מרשים, קול מדהים ושירים שייזכרו לעד

מייקל // צילום: אי.פי // מייקל // צילום: אי.פי

"בעצב אדיר אנו מאשרים את הידיעה על בננו, אחינו וחברנו היקר ג'ורג', שהלך לעולמו בשלווה בביתו במהלך חג המולד", כך ניסח מייקל ליפמן, מנהלו האישי של ג'ורג' מייקל, את הידיעה על מות אחד מכוכבי הפופ הגדולים ביותר. מייקל הלך לעולמו בביתו שבאוקספורדשייר, ככל הנראה מאי ספיקת לב, בגיל 53 בלבד. 

מייקל, בן לאב קפריסאי, נולד תחת השם יורגוס קיריאקוס פנאיוטו וחלם להפוך לכוכב פופ כבר מגיל צעיר. הוא החל את דרכו כתקליטן בגיל העשרה והקים הרכב סקא בשם The Executive, שלא האריך ימים. אחד החברים בהרכב היה אנדרו רידג'לי, חברו לספסל הלימודים, שחלק איתו את החלום והקים איתו את הצמד Wham! ב־1981. ההצלחה של הצמד הגיעה במהירות הבזק, ואלבומם הראשון, "Fantastic", הגיע לראש המצעדים בבריטניה ב־1983. אלבומם השני, שהכיל את הלהיט הענק "Wake Me Up Before You Go-Go", הפך אותם לתופעה בקנה מידה עולמי והביא אותם להיות הרכב הפופ המערבי הראשון שביקר בסין הקומוניסטית.

דווקא בשיא ההצלחה, כשהם שוברים שיאי מכירות של אלבומים וכרטיסים להופעות, הפסיק מייקל לגלות עניין בעולם הזה ורצה ליצור מוסיקה בעלת עומק רגשי לקהל מבוגר יותר. הוא החל לעבוד על קריירת הסולו שלו עוד בימיה הפעילים של הלהקה ושיחרר את הסינגל "Careless Whisper" ב־1984, שמכר כ־6 מיליון עותקים והגיע לראש מצעד הפזמונים ב־25 מדינות שונות בעולם. הצמד התפרק סופית ורשמית ב־1986, לא לפני צאתו של סינגל מצליח אחרון בשם "The Edge Of Heaven".

 עם היוודע דבר מותו, ספד לו רידג'לי בחשבון הטוויטר שלו וצייץ: "אני שבור לב על האובדן של חברי האהוב. עולם המוסיקה והעולם בכלל יאהבו אותו לנצח".

זיעזע את הממסד

קריירת הסולו של מייקל נפתחה בסערה בדואט שהקליט לצידה של אריתה פרנקלין ב־1987. פרט לכך שהדואט היה הגשמת חלום ישן של מייקל, "I Know You Were Waiting" הגיע למקומות הראשונים במצעדים האמריקניים והבריטיים. בהמשך השנה הוציא אלבום סולו ראשון, "Faith", שנוסף על כך שניגן בהקלטות שלו על כלים רבים, גם כתב והפיק את כל השירים בו, למעט אחד. הסינגל הראשון מתוכו, "I Want Your Sex", הצליח לעורר מהומה בתחנות הרדיו והטלוויזיה, ואף נאסר לשידור בחלקן.

עבור הקהל הצעיר של מייקל, האיסור והזעזוע של הממסד שימשו תו תקן לאיכות, והשיר הפך גם הוא ללהיט. כששוחרר האלבום, הוא זכה לחיבוק ענק מהקהל והגיע במהירות למעמד של אלבום יהלום, עם מכירות של 10 מיליון עותקים בארה"ב בלבד ו־25 מיליון עותקים בעולם כולו. גם המבקרים היללו את האלבום ושיבחו את החדשנות הפופית שהביא איתו מייקל, שסומן כאחד המטאורים בשמי המוסיקה העולמית. הוא עצמו נהנה מהתקופה הזו הרבה פחות וביקש מחברת התקליטים שלו לא לחזור על הקמפיין האגרסיבי עם התקליט הבא, אף שזכה עליו בפרס הגראמי ובפרס MTV.

את העשור הבא פתח מייקל באלבום סולו שני שנקרא, ולא בכדי, "Listen Without Prejudice Vol. 1". הוא ביקש להרחיק את עצמו מתדמית סמל המין שהפך להיות, ולהציג את עצמו ככותב הנוגע בנושאים עמוקים ומורכבים יותר. השיר הראשון ששוחרר מהאלבום, "Praying For Time", עסק בעוולות ובחוסר צדק חברתי, לא זכה לקליפ ועדיין הפך ללהיט ענק. מייקל, בעקבות הטראומה שממנה סבל באלבום הקודם, סירב לצלם קליפים לשירי האלבום החדש והתרצה חלקית רק בקליפ האייקוני של "Freedom! '90", בבימויו של דיוויד פינצ'ר, שם הופיע לשניות ספורות בלבד. 

סמל נעורים. מעריץ מחוץ לביתו של מייקל, אתמול  //  צילום: אי.פי

פרט לפרס הבריט היוקרתי שבו זכה האלבום, הוא גם הביא לעולם את הלהיטים שהוזכרו, וכן את "They Won't Go When I Go" שכתב עם סטיבי וונדר, את "Mother's Pride" שהפך להמנון אימהות החיילים במלחמת המפרץ ואת "Waiting For That Day" שכתב עם חברי הרולינג סטונס מיק ג'אגר וקית' ריצ'רדס. חוסר הרצון של מייקל לשתף פעולה עם קמפיינים מסחריים גדולים לקידום אלבומיו הוא גם הסיבה לכך שעזב את חברת התקליטים וגנז את האלבום הבא - "Listen Without Prejudice Vol. 2".

ב־1991 יצא ליפן בסיבוב ההופעות "Cover To Cover", שבו ביצע גרסאות כיסוי לשירים אהובים עליו, ובהם "Don't Let The Sun Go Down On Me" של אלטון ג'ון. שנה לאחר מכן הצטרף למופע המחווה באיצטדיון וומבלי לזכר סולן להקת קווין פרדי מרקורי, שהילל את מייקל בראיון האחרון שהעניק לפני מותו. מייקל ביצע את "Somebody To Love", שתואר כ"אחת ההופעות הטובות ביותר בקונצרט מחווה אי פעם".

התמכרויות מתוקשרות

אלבומיו הבאים הציגו להיטים ענקיים ומכרו מיליוני עותקים, אך בשנים האחרונות קצב היצירה של מייקל הואט משמעותית והדיווחים עליו היו בעיקר בהקשר שלילי. ב־98' פורסם כי נעצר בשל מעשה זימה עם גבר אחר בשירותים ציבוריים, ולמעשה בכך נחשפה העדפתו המינית ההומוסקסואלית. ב־2010 הורשע בנהיגה בהשפעת סמים, התמכרות שבה נאבק בשנותיו האחרונות. ב־2011 אושפז למשך חמישה שבועות לאחר שדלקת ריאות חמורה הביאה אותו לסכנת חיים.

מייקל (מימין) עם אנדרו רידג'לי, שותפו ל"Wham!"  //  צילום: GettyImages

מייקל ניהל שתי מערכות יחסים ארוכות טווח, הראשונה עם המעצב הברזילאי אנסלמו פליפה, שמת מאיידס ב־1991 (ועליו כתב מייקל את השיר "Jesus To a Child"), והשנייה עם דייל לשעבר בשם מני גוס, שנמשכה כשלוש שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר