בשנים האחרונות נראה שההמבורגר דוחק הצידה את הפלאפל והופך למאכל הלאומי בישראל. בין שמדובר ברשתות המזון המהיר, במסעדות המבורגרים ואפילו בשפים הגדולים - ההמבורגר מככב בכל תפריט בשלל גרסאות וטעמים. האמריקנים ניכסו לעצמם את המצאת ההמבורגר, אך למעשה הוא נולד ברוסיה במאה ה־15 כסטייק טרטר. בהמשך הביאו הגרמנים את הקציצה לארה"ב - והשאר היסטוריה טעימה.
בישראל אפשר ליהנות מהמבורגר ברשתות המזון המהיר, ובהן מקדונלדס שלה 180 סניפים, בורגראנץ' הישראלית שלה 78 סניפים וברגר קינג, שחזרה לסיבוב נוסף בישראל עם 5 סניפים. הקציצה האהובה מחכה בגרסאות עסיסיות ומובחרות יותר גם ברשתות כגון בורגרים שלה 55 סניפים, BBB שלה 25 סניפים, אגאדיר שלה 10 סניפים ועד העצם אקספרס, שמסתפקת ב־6 סניפים. ההמבורגר לרוב עשוי מבקר, אך גם טלה ועוף מופיעים בתפריט.
"המודעות הקולינרית הרבה שמפגין הסועד הישראלי לא פסחה על תחום ההמבורגרים", אומר אדם פרנקלין, סמנכ"ל רשת בורגרים, "הצרכן הישראלי מחפש חידושים ואוהב לגוון".

זה הגדול קטנים יהיה. בורגרים
בניגוד לרשתות אחרות, בורגרים לא מציעה לחמנייה בודדת אלא זוג או שלישיית המבורגרים קטנים. הרשת עידכנה את התפריט, ובין השאר תגלו בו המבורגר יאנקי מאנטריקוט והמבורגר ים־תיכוני הכולל סלסת עגבניות, פלפלים חריפים וטחינה. ב־BBB כוללת הקולקציה המבורגר טלה שעליו נקניקיית מרגז, המבורגר קצבים עם חזה אווז מעושן, ואת הלטינו בורגר, שמוגש בין השאר עם גוואקמולי וביצת עין.
באגאדיר מדברים אל חובבי הבשר עם זן חדש של בקר. "מדובר בהמבורגר וואגיו, שמיוצר מבשר בקר מזן וואגיו, הגדל בכפר תבור בגידול מיוחד ובלעדי עבור הרשת", אומרת מאיה מרום, מנהלת השיווק ברשת אגאדיר, "מקורו של הווגאיו ביפן. הוא מתאפיין בבשר בעל מרקם משויש ורך יותר מכל בשר אחר, וטעם עשיר במיוחד". עד העצם אקספרס מציעה תוספות מתחלפות חדשות, ובהן: פלפלים קלויים ופסטו, אננס צלוי ברוטב צ'ילי, ברביקיו ורצועות חזה אווז עם ביצת עין.

לא רק סטייקים. עד העצם
סלייסים, לא רק בפיצה
ברשתות המזון המהיר הבינלאומיות אין בשורה קולינרית ורק גודל הלחמנייה, כמות הבשר ומספר הקציצות הם שמשתנים. בברגר קינג תמצאו את הסטייקהאוס והביג קינג XXL, שבו מככבות כמה קציצות בלחמנייה אחת עם חסה, עגבנייה ורטבים מתחלפים.
בבורגראנץ' הפתיעו בשנה שעברה עם הסלייסבורגר, שהוא הברקה של ממש. מדובר בהמבורגר ענק המתאים לשישה סועדים ומדמה מגש פיצה. "פיתוח הסלייסבורגר ארך זמן רב, ובמהלכו התבצעו אינספור מבחני טעימה בקבוצות מיקוד, שהפגינו התלהבות", אומר משה אפרים, סמנכ"ל השיווק של בורגראנץ', "בפיתוח המוצר שמנו דגש על חוויית הבילוי החברתי".
במקדונלדס מתהדרים במגה ביג אמריקה, שעשוי ריב־אנטריקוט במשקל 225 גרם וכולל רטבים שונים. זה שנים שרשת מקדונלדס מספרת לצרכן על המהפכה הבריאה שלה, שמוגשת בברושור בוהק בגוני לבן, ירוק וצהוב. בפועל, בזמן שהיא מציגה לנו טבלה קלורית עם מנות שאין סיכוי שנסתפק בהן, מציעים העובדים המסורים לכל קונה להגדיל את הצ'יפס והשתייה הממותקת שנלווים להמבורגר ה"גדול" וה"ענק", וגובה על התענוג הרבה יותר מ־1.90 ש'. אם זה לא מספיק, לאחרונה צירפה מקדונלדס לצ'יפס ולפוטטו המטוגנים גם צ'יפס כפרי וטבעות בצל נוטפות שמן - לא בדיוק תוספות שהדיאטנים יחתמו לכם עליהן.
"אמנם מקדונלדס היא הרשת היחידה שנותנת שקיפות מלאה של מוצריה עבור לקוחותיה, אבל באותה נשימה שבה החברה רוצה להיראות בריאה יותר, בכל קנייה היא מציעה ללקוחות להגדיל את המנות בתוספת כספית קטנה", אומרת טופז דרזנר, הדיאטנית הראשית של שומרי משקל, "עבור הלקוח, המחשבה שעוברת באותו הרגע היא להשיג את התועלת הגדולה ביותר עבור כספו, והוא כמובן מגדיל את הארוחה. התוספת היא אולי בכמות הצ'יפס והשתייה - אבל גם בכמות השמן, הסוכר והמלח. נוסף על כך, עם ההגדלה באה גם תוספת של רטבים כמו קטשופ ומיונז, וגם הם תורמים למאזן. אז אולי שווה להציע ללקוחות להגדיל את הארוחה בסלט?".

לא חייבים להגדיל. מקדונלדס
חגיגת בשרים, בלי בשרים
נראה שרשתות ההמבורגרים הבינו כי צמחונים וטבעונים הם קהל שחבל לפספס, וחלקן משקיעות לא מעט במנות לקהל היעד הזה. כך למשל, ב־BBB ממש מתפרעים עם ההיצע, והצמחונים ימצאו את הטבע בורגר - קציצה על בסיס קינואה ופטריות; הגרין בורגר - גירסה של הטבע בורגר שמגיעה עם חציל קלוי, טחינה וסלסת עגבניות; הגארדן בורגר - קציצה על בסיס סויה, פטריות, גזר ובצל; והמרקט בורגר - שדרוג של הגארדן בורגר על בסיס סויה בסגנון מקסיקני, עם גוואקמולי, טבעות בצל, סלסה פיקנטית ואיולי צ'יפוטלה.
ברשת ברגר קינג מוצע הווג'י בורגר, העשוי מצמד קציצות ירק בציפוי פירורי לחם. ברשת בורגרים תקבלו בורגר צמחוני העשוי מעדשים וטופו. בגלגולה הקודם של הרשת הוצע גם בורגר צמחוני עשוי מכרובית שהיה טעים במיוחד והתחבב גם על קרניבורים. טבעונים יכולים למצוא ברשת את מבוקשם בסלט הטאבולה עם העדשים השחורות, המוגש עם טחינה ושקדים פרוסים וקלויים.
באגאדיר מחכה המבורגר פטריות החביב גם על הטבעונים, משום שאין בו ביצים. הוא מורכב מפטריות שמפיניון, מפטריות פורטובלו ומשבבי סויה.
ביולי 2015 חברה מקדונלדס בקול תרועה לשף מושיק רוט, כוכב משחקי השף, והשיקה את התפריט הצמחוני McTOMATO, המבוסס על עגבניות. רוט פיתח לרשת תפריט בן שלוש מנות: המבורגר עגבנייה על גחלים, קריספי בורגר ונאגטס עגבנייה. העובדה שמדובר בשף־סלב עם מסעדת כוכבי מישלן לא סייעה למקדונלדס, והמנות האדומות נעלמו מהתפריט שלה כעבור חצי שנה. הרשת הצהירה כי לא היה מדובר בכישלון, אלא בפיילוט. יצוין כי במהלך השקת התפריט המשותף לא הוזכרו המונחים "פיילוט", "ניסוי" או "מהדורה מוגבלת". "לצערנו הלקוחות לא התלהבו מהמוצרים, ובסופו של דבר הופסקה המכירה שלהם", מסבירה רותי שריד, משנה למנכ"ל מקדונלדס ישראל. מאז מסתפקים לקוחות הרשת הצמחונים בסלט ירקות ובמקלוני תירס מטוגנים.
גם ברשת בורגראנץ' מוותרים על הגרסאות הצמחוניות ומותירים את הצמחונים והטבעונים עם סלט ירקות קצוץ, ואילו בעד העצם אקספרס השאירו לצמחונים רק צ'יפס לנשנוש.
לפני שאתם ממהרים לנגוס בבורגר מהמחלקה הטבעונית או הצמחונית, תביאו בחשבון כי ברוב הרשתות המנות הצמחוניות והטבעוניות נצלות על אותו המתקן שבו עושות קציצות הבשר והעוף בטן־גב.

היו כאן קודם. בורגראנץ'
איך תרצו להזמין?
כדי לשכנע אותנו לאכול המבורגרים עושות הרשתות לא מעט מאמצים בפיתוחים טכנולוגיים. כבר לא חייבים להגיע לסניף ולעמוד מול הקופאי, והודות לאפליקציות שונות תוכלו גם לחסוך את העמידה בתור.
באפליקציית מועדון הלקוחות של ברגר קינג תצברו נקודות בכל קנייה ותקבלו מתנות. ברשת גם יצ'פרו את המזמינים באופן שוטף בהטבות שונות, כמו כרטיסי גירוד דיגיטליים וקופוני מבצעים. אפליקציית BBB Club תצרף אתכם אוטומטית למועדון הלקוחות של רשת BBB, שנחשב לגדול בתחומו. מורן פלשנר, סמנכ"ל שיווק ומכירות ברשת BBB, מציינת בגאווה כי "מועדון הלקוחות הוא הגדול ביותר בתחום האירוח, ומונה כ־350 אלף חברים".
רשת בורגראנץ' מציעה שירות משלוחים דרך אפליקציה ייעודית ולאחרונה השיקה את "ראנץ' צ'אט" - הזמנת משלוח מתוך עמוד הפייסבוק של הרשת. רשת בורגרים מציעה מערך הזמנות אונליין המתאפשר באמצעות האפליקציה או דרך אתר האינטרנט של הרשת. הורדת האפליקציה מקנה חברות במועדון רשת בורגרים, וחברי המועדון יכולים ליהנות מהנחות גדולות, מקופונים וממתנות שוות.
גם ברשתות מוזס, אגאדיר ועד העצם אקספרס מתהדרים באפליקציות ידידותיות הכוללות מגוון הטבות משתנות למזמינים דרכן. באפליקציית ההזמנות של מקדונלדס מזמינים, מאשרים את ההגעה לסניף וברגע שההזמנה מוכנה הלקוח מקבל לנייד הודעה להגיע ולאסוף מהדלפק בלי לעמוד בתור. במהלך שנת 2017 מתכננת הרשת להשיק עמדות הזמנה דיגיטליות בסניפים, שבהן יוכלו הלקוחות להזמין ולשלם באופן עצמאי על הארוחות ולוותר על שירותי הקופות. כמו כן תשיק הרשת בעמדות אלה גם את ה־MyMC, שיאפשר ללקוחות להרכיב את ההמבורגר האהוב עליהם בקומבינציות שונות.
החידוש המרכזי בתחום ההזמנות הוא הבוטים, שהם תוכנות המבוססות בינה מלאכותית המסתמכות על חוכמת ההמונים של בני האדם ומאפשרות קיום שיחה בין הלקוח והרשת. "ייקח עוד זמן רב עד שאלו יגיעו לכדי עבודה משוכללת ורציפה, אך אין ספק שזה השלב הבא בכל הקשור להזמנות", אומרת פלשנר. בבדיקה שערכנו לאפליקציות השונות נראה כי כולן נוחות וידידותיות למשתמשים המורעבים.
בגיזרת המחירים נראה שהמצב לא שונה בין הרשתות ואין תחרות אמיתית על ליבו של הצרכן. חשוב להבדיל בין רשתות מזון מהיר לבין רשתות מסעדות ההמבורגרים, שמציעות הן חוויה שונה והן מוצרים שונים. ברשתות המזון המהיר מחירה הממוצע של ארוחה הכוללת המבורגר, צ'יפס ושתייה הוא 41-52 ש', ואילו במסעדות מגיעים ההמבורגרים לפי משקל (120-330 גרם) ומחיר הארוחה נע בין 41 ל־70 ש'.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו