סקר: 72% מהמורים חשים הערכה מהתלמידים

1,240 מורים השתתפו בסקר לכבוד יום המורה • 70% נשארים בקשר עם התלמידים בתום יום הלימודים • 38% ציינו כי הם חשים גאווה גדולה במקצוע • 39% מהמורים ציינו שהתלמידים משתפים אותם בקשיים ובבעיות באופן יום יומי

ארגון המורים העל יסודיים הגיע להבנות, צילום: GettyImages

זהו יום המורה: כמה שעות המורים משקיעים בעבודתם בבית? האם התלמידים משתפים את המורים בקשיים שהם חווים? האם המורים חשים מוערכים על ידי ההורים ו/או התלמידים? ומה לדעת המורים מטרתם העיקרית כמחנכים? האם המורים גאים בעבודתם?

בסקר אינטרנטי רב משתתפים שנערך על ידי יוזמת יום המורה בקרב 1,240 מורים בישראל לכבוד יום המורה המתקיים היום (חמישי), עולה כי 72% מהמורים חשים הערכה מהתלמידים שלהם בעצימות גבוהה, 51% על בסיס יום יומי, 21% רק מתלמידים ספציפיים, 21% אחרים חשו הערכה רק באירועי שיא, ו-2% אינם חשים הערכה מתלמידיהם. 

עד כמה משפיע הוותק בהוראה על תחושת ההערכה? ובכן, ככל שהותק עולה, עולה גם תחושת הערכה: בקרב מורים עם ותק של 20 שנים ומעלה, 75% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים הערכה בעצימות גבוהה. בקרב מורים עם ותק של בין 11-20 שנים, 74% מהמשיבים ציינו כי הם מרגישים הערכה בעצימות גבוהה. בקרב מורים שמלמדים בין 5-10 שנים, 69% ציינו כי הם חשים בהערכה בעצימות גבוהה, ובקרב מורים של בין 0-5 שנים, רק 66% ציינו שהם חשים הערכה בעצימות גבוהה.

 

פידבק מההורים

ומה לגבי הורי התלמידים, האם המורים חשים הערכה גם מהם? 79% ענו שהם חשים הערכה מכלל הורי התלמידים באופן מלא (33%) או חלקי (46%), 18% ציינו כי הם מרגישים הערכה רק מחלק קטן מההורים, ו-2% ציינו כי הם מקבלים בעיקר ביקורת ולא הערכה. גם כאן לוותק יש משקל. 86% מהמורים שחשים הערכה מכלל ההורים באופן מלא או חלקי, הינם מורים שמלמדים כבר מעל ל20 שנים. 

 

מה קורה אחרי יום הלימודים

כמה שעות ישקיעו המורים בעבודת ההוראה לאחר סיום הלימודים? הרבה יותר ממה שאולי חשבתם: 48% משקיעים לאחר חזרתם מבית הספר עוד 3-4 שעות עבודה בבית, 27% משקיעים בין 5-6 שעות עבודה בבית, 22% משקיעים בין 0-2 שעות, ו-1% משקיע מעל 10 שעות.

 

השקעה בתלמיד

מממצאי הסקר עולה כי מורים הם כתובת בעלת חשיבות אדירה עבור הילדים והנוער: 82% מעידים שהתלמידים משתפים אותם, מתוכם, 39% מהמורים ציינו שהתלמידים משתפים אותם בקשיים ובעיות באופן יום יומי, ו- 43% ציינו שמשתפים אותם לעיתים תכופות. 14% ציינו שרק תלמידים בודדים משתפים אותם, ו-1% ציינו שהתלמידים כמעט ואינם משתפים אותו בקשיים שעוברים עליהם.

כמו כן, מסתבר שיש סיבה לשימוש בסיסמה "מורה לחיים": 70% שומרים על קשר עם תלמידי עבר, 23% שומרים על קשר עם תלמידים רבים, בעוד 47% עם תלמידים בודדים. רק 16% ציינו שאינם שומרים כלל על קשר עם תלמידי העבר שלהם (1% נוסף ציין שמדי פעם, 10% לא ענו, 3% ענו שאין לנם תלמידי עבר).

 

ההיבט החשוב ביותר בהוראה 

66% מהמורים השיבו שמדובר בחינוך דורות של אזרחים לעתיד, ו-16% ציינו שהאלמנט החשוב מבחינתם הוא הנחלת ידע ומיומנות בקרב תלמידים. רק 2% ציינו כי המשמעת היא החשובה ביותר.

 

גאווה

38% ציינו כי הם חשים גאווה גדולה במקצוע, 33% ציינו כי הם גאים בעבודתם, 20% ענו כי הם חשים גאווה לעיתים, 6% לא השיבו, ו-3% ציינו כי מדובר במקצוע בלבד ולא מושא לגאווה.

 

הסקר נערך על ידי צוות יום המורה, ומטרתו היא ללמוד על תחושת ההערכה של המורים, על מכסת השעות שהם עובדים לאחר סיום הלימודים, הקשר שהם שומרים עם בוגריהם, המוטיבציה שלהם ואלמנטים נוספים בעבודתם היום יומית. הסקר הופץ באתר יום המורה ובאמצעות Google Forms בין התאריכים 7-21 לנובמבר 2016 (במשך 3 שבועות). סך הכול ענו על הסקר 1,240 מורים, מתוכם, 84%  נשים ו-16% גברים (0.2% ענו אחר), בגילאי 20-85, כשהגיל הממוצע הוא 41, וממוצע הוותק הוא 14 שנות הוראה. המדגם מייצג את אוכלוסיית המורים בישראל, עם טעות דגימה של עד 3%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר