תושבי מושב בית חנניה, הסמוך לזכרון יעקב, נדהמו השבוע לגלות כי אדמות חקלאיות של המושב יופקעו, על מנת לפנות אדמות לטובת תוכנית המתאר של כביש החוף.
זאת בעקבות החלטת ממשלה מהחודש שעבר, שאישרה את תוכנית המתאר הארצית לתשתיות לאומיות לכביש 2 (כביש החוף) ממחלף חבצלת השרון ועד למחלף זכרון יעקב. במסגרת התוכנית יבוצעו שינויים בכביש, והחלק הרלוונטי הנוגע למושב בית חנניה הוא הסטת קטע בן 2 ק"מ הסמוך למושב, לכיוון מזרח.
לטענת יו"ר ועד המושב יורם שגיא ותושבי בית חנניה, איש לא עידכן אותם כי התוכנית אושרה, ולדבריהם למעשה מדובר במחטף אשר כלל לא נועד להביא לשיפור התשתיות בקטע הכביש הסמוך למושב, אלא דווקא לפנות אדמות להרחבת הכפר ג'יסר א־זרקא.
במושב טוענים כי זה שנים הם מתריעים שמדובר במהלך אשר לא יסייע להרחבת הכפר הערבי השכן, הואיל ומדובר באדמות ביצה, וכי מדובר ביצירת מפגע בטיחותי חמור מאחר שהסטת הכביש המזרחי תגרום לעקומה חדה בתוואי הכביש.
בעקבות ההחלטה, שעליה חתמו שרי הממשלה, הודיע שגיא כי תושבי בית חנניה יעתרו לבג"ץ כדי לעצור את המהלך, שהם מגדירים כ"איוולת". יש להדגיש כי לעמדת תושבי המושב שותפים גורמים מקצועיים רבים, ובראשם משרד התחבורה, אשר הביע לא אחת את התנגדותו. לפני שלוש שנים הודיע מנכ"ל המשרד דאז עוזי יצחקי למוסדות התכנון כי המשרד מתנגד להסטת קטע הכביש, מכיוון שמדובר בעקומה לא בטיחותית והמשרד אינו מתכוון לתקציב תוכנית זו.
גם רשות העתיקות הודיעה בזמנו כי העבודות להסטת הכביש מזרחה יביאו לפגיעה באתרים היסטוריים סמוכים, שבהם אמת מים רומית עתיקה ושרידים היסטוריים נוספים המצויים באזור. במכתבים שהעבירה הרשות למוסדות התכנון בכל פעם שעלה הנושא, נכתב כי כל מתן היתר או ביצוע עבודות להסטת קטע הכביש הנ"ל יהיו עבירה פלילית על חוק העתיקות ופגיעה ממדרגה ראשונה באתר היסטורי תרבותי.
מעבר לכך הצביעו גורמים מקצועיים שונים כגון גיאולוגים ומהנדסי תחבורה וכבישים על בעייתיות בהסטת הכביש ובנייתו מעל אדמות ביצה, דבר אשר יביא לשקיעתו ולהפיכתו לקטע כביש מסוכן ולא בטיחותי - כל זאת תוך עלות עצומה של יותר מחצי מיליארד שקלים.
במושב בית חנניה מדגישים כי אין להם שום בעיה עם הרצון של מנהל התכנון שכפוף למשרד האוצר לאפשר לכפר השכן ג'יסר א־זרקא להתרחב. אולם, לטענתם, העובדה כי מדובר למעשה באדמות חקלאיות שהן אדמות ביצה לא תאפשר בנייה במקום אלא בעלויות של מיליוני שקלים עבור התשתית בלבד לכל בית.
"לצערנו, משום שבכל פעם פעלנו למנוע את אישור ההחלטה, גורמים במוסדות התכנון הכניסו את התוכנית להסטת הכביש יחד עם שינויים במקומות נוספים, ואנחנו בטוחים ששרי הממשלה כלל לא היו מודעים על מה הם חותמים. כאשר יחלו העבודות ויתבררו העלויות שירקיעו שחקים, כבר יהיה מאוחר מדי", אמרו ל"ישראל היום" תושבים בבית חנניה.
במשרד התחבורה ביקשו שלא להגיב בעניין, אולם גורם בכיר במשרד גיבה את טענותיהם של התושבים ואמר כי "בכל הארץ אנחנו פועלים לבטל עקומות לא בטיחותיות בכבישים, וכאן יוצרים עקומה חדה. זה מהלך אבסורדי ולא הגיוני".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו