"קפיצת מדרגה אמיתית"

הציפיות בשמיים: רס"ן רועי מימון, הקצין הטכני של ה־F-35, נערך לקליטת המטוסים החדשים • "מדובר בעידן חדש לגמרי; המטוס הזה מדבר אליך"

רס"ן מימון // צילום: דו"צ // רס"ן מימון // צילום: דו"צ

בתום הטקס המרהיב ורב המשתתפים לקליטת מטוסי ה־F-35 ("אדיר"), שיתקיים מחר בבסיס חיל האוויר בנבטים, על מסלול הנחיתה יישארו שני מטוסים וכמה טכנאים. באמצעות ראש גורר מיוחד הם יגררו את שני המטוסים לתוך המתחמים המיוחדים שהוכנו להם מבעוד מועד, ויחלו בעבודה אינטנסיבית לקראת הכנתם לטיסה הראשונה בשמי ישראל. 

"זו אחריות גדולה מאוד", אמר ל"ישראל היום" רב־סרן רועי מימון (38), הקצין הטכני של טייסת "נשר הזהב", האחראי לאחזקת המטוסים החדשים. קליטת מטוס חדש בחיל האוויר אינה חדשה לו. בעשור הקודם הוא היה שותף לקליטת מטוסי ה"סופה" (F-16i) ובשנים האחרונות היה בצוות קליטת מטוסי ה"שמשון" החדשים. 

אך הפעם, הוא מדגיש, זה שונה. "זו הפעם השלישית שבה אני משתתף בתהליך קליטה של מטוס בחיל האוויר, אבל קליטת ה'אדיר' לא דומה לקליטת המטוסים הקודמים. במטוסי ה'סופה' התבססנו על מטוסי F-16 קודמים, ומשם היתה קפיצת מדרגה ל'סופה'. בקליטת מטוסי ה'שמשון' רוב החבר'ה התנסו על מטוס ההרקולס המוכר ועשו את קפיצת המדרגה. ב'אדיר' אין לנו על מה להתבסס. אין בארץ מטוס חמקן מדור חמישי. צריך ללמוד את המערכות שלו מאפס". 

לדבריו, קושי נוסף בקליטת ה"אדיר" נובע מכך ששום איש צוות טכני ישראלי מעולם לא נגע באופן פיזי במטוס F-35 בארה"ב, בניגוד לקליטת מטוסים קודמים. "הטכנאים התנסו בו רק בעולם הווירטואלי", אומר מימון אבל מבהיר כי אין מדובר ב"פתח לטעויות". "אנחנו מתבססים על אנשים עם המון ניסיון. בחרנו את חבורת האנשים הטובה ביותר שלנו. נכון, זה נעשה בחדר עם מזגן, אבל עדיין, זה אמור להכין אותם לעולם האמיתי". 

ה"אדיר". "נדרשת מיומנות גבוהה מאוד של הטכנאים" // צילומים: דובר צה"ל

רס"ן מימון מציין עוד כי ה־F-35 מביא עימו "עידן חדש לגמרי" לחיל האוויר. "המטוס מצריך גישה שונה. זה לא אותו מטוס. גוף המטוס הוא חלק מהחמקנות שלו. נדרשת מיומנות גבוהה מאוד של הטכנאים. סביבת העבודה שלו צריכה להיות כמו 'בית מרקחת'. טכנאי של ה'אדיר' צריך לעבוד כמו טכנאי באינטל. כדי לשמור על החמקנות שלו, צריך סביבת עבודה שונה, שכוללת לבישת סרבלים מיוחדים, החלפת שבעה סוגים של כפפות ושימוש בחומרים מיוחדים. שריטות בגוף המטוס עלולות לפגוע ביכולתו החמקנית, ולכן אין להתקרב למטוס עם שעון או עם חפצים חדים". 

מעבר לצורך הקריטי בטיפול זהיר במטוס, מציין רס"ן מימון שה"אדיר" מביא עימו יכולות אחזקה שאינן מוכרות בחיל האוויר. "המטוס הזה מדבר אליך. מחברים אליו מחשב, ובאמצעותו אפשר להבין מה מצבו ולקרוא את המערכות שלו. הוא יודע לומר מה מצב האחזקה שלו. זו גמישות אחזקתית נהדרת, קפיצת מדרגה ענקית". 

•   •   •

הטייס מס' 1 לומד על המטוס מס' 1

בדקדקנות ובשקדנות קיים בימים האחרונים מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, סידרה של מפגשי לימוד עיוניים לקראת הטסת מטוס ה"אדיר" (F-35), שצפוי לנחות מחר בארץ. 

לפי אתר חיל האוויר, אלוף אשל למד להטיס את המטוס המתקדם "מפסק אחר מפסק, מערכת אחר מערכת", ולביטאון חיל האוויר אמר כי "זה דור אחר של מטוסים ושל יכולות". 

אלוף אשל צפוי להמריא בימים הקרובים לארה"ב ולהתאמן שם בסימולטור טיסה של מטוס ה־F-35, כדי להגיע לרמת המוכנות הנדרשת לטיסה. עם חזרתו, צפוי אשל להטיס את אחד ממטוסי ה"אדיר" הישראליים ולהיות הקצין הבכיר בעולם שמטיס את המטוס המתקדם בעצמו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר