תקופת החגים בישראל מגיעה בחודש תשרי העברי ובחודשים ספטמבר-אוקטובר הלועזיים. צרכנים רבים יוצאים למסע רכישת מתנות מטורף בסיועם האדיב של מבצעי החגים בחנויות וברשתות. בחו"ל המצב אינו שונה, וגם שם משתוללים הצרכנים בחסות טרפת הקניות בתקופת החגים שלהם, שמגיעה ממש בחודש הקרוב. חג המולד, השנה האזרחית החדשה וחג החנוכה נחגגים בחודש דצמבר, באותו שבוע אפילו.
בתקופה זו של השנה זוכים המשלוחים לחו"ל לפופולריות רבה, וצרכנים רבים שולחים תוצרת מקומית לקרובים בארצות שמעבר לים. מנתוני חברת UPS בישראל עולה כי המתנות הנפוצות ביותר לחו"ל הן מארזי שוקולד כחול־לבן, שלהם נתח של כ־61 אחוזים מהמתנות (עלייה של 11 אחוזים מהשנה הקודמת). במקום השני, עם כ־24 אחוזים מסך המשלוחים, נמצאים מוצרים "קלים לשילוח" - שמשקלם הפיזי נמוך, הם אינם שבירים ובעלי סבירות נמוכה להתעכב במכס. בקטגוריה הזו אפשר למצוא כרטיסי ברכה וכן ספרים ועטים בעיצוב יוקרתי. אחריהם ברשימות נמצאות ערכות תה עם כ־8 אחוזים, ולבסוף יין ומוצרי קוסמטיקה עם 3.5 אחוזים כל אחד.
לדברי רונן כהן, סמנכ"ל שיווק UPS בישראל, בשנה החולפת שלחו הישראלים מתנות ל־103 מדינות ברחבי העולם. "היעד הפופולרי ביותר הוא ארה"ב, עם כ־20 אחוזים (גידול של 84 אחוזים בהשוואה ל־2014), ואילו ליבשת אירופה נשלחו כ־66 אחוזים מהמתנות. גם החברות DHL ו־FedEx Express בישראל מציעות שירות משלוחי מתנות. יונתן איבגי, סמנכ"ל השיווק של DHL אקספרס בישראל, מציין כי החברה היתה הראשונה להציע שירות כזה בארץ, כבר ב־2004. אדוארדו מנדוסה, מנהל השיווק ב־FedEx Express בישראל, מוסיף: "אנחנו צופים שיירשם השנה גידול של 20 אחוזים במשלוחי המתנות מישראל לחו"ל".
כמקובל בתקופת החגים, גם חנוכייה תוצרת הארץ היא מתנה פופולרית למשלוח לחברינו היהודים בתפוצות. לא פלא שחודשי השיא של הזמנת כלי כסף כמתנה ליקירים בחו"ל הם נובמבר-דצמבר, כפי שמציין שלומיר חדד, סמנכ"ל השיווק של חברת האחים חדד כסף טהור. לדבריו, היקף ההזמנות בחודשים אלה גדל ב־40 אחוזים בהשוואה ליתר חודשי השנה. "המתנות הפופולריות בתקופה זו הן מתנות בעלות זיקה יהודית־ישראלית, שנוצרו בעבודת יד מסורתית במפעל כחול־לבן, דוגמת חנוכיות, פמוטות, גביעי קידוש, מלחיות ומזוזות", הוא אומר, ומסביר כי לאחרונה השיקו בחברה שלו שירות שילוח גם למדינות שמעבר לים באמצעות האתר עם אחריות לכל החיים.
בדומה לפתרון של חדד, יש חברות רבות שמציעות לנו לחסוך את תהליך האריזה ומציעות מוצר קצה עם מחיר סופי כולל המשלוח לחו"ל. הזרועות הישראליות של DHL, UPS ו־FedEx Express מציעות קטלוג מתנות עשיר ומגוון באתרן.
חברה נוספת המציעה מארזי יוקרה היא מטעי בן עזר, המציעה קטלוג של מארזי שי לשימוח החברים והקרובים מעבר לים. המארז שבדקנו, "ארץ ישראל ופרי הדר", כלל שני ארגזי תפוזים, אשכוליות ופומליות, וכן יין, שמן זית, זיתים, תמרים ועוד מבחר מוצרים שאפשר לפתוח איתם שולחן. הטועמים ציינו כי המוצרים הם באיכות גבוהה מאוד, וגם ארוזים בצורה נאה. לא היה להם ספק שהמקבל ייהנה מהמתנה. האתגר הוא במחיר, שעומד על 559 ש' למארז הכולל יין ודמי משלוח למערב אירופה ולארה"ב. מי אמר שלשלוח ארגזי פירות לחו"ל זה דבר זול.

1. מארזי שוקולד, רשת מקס ברנר, 119-25 ש'
2. חמסת זריחת ירושלים, אתר FedEx Gift Express, 70.20-128.70 ש'
3. ערכות תה, ויסוצקי, 233-49 ש'
4. חנוכיות של האחים חדד כסף טהור, החל מ־1,450 ש'
5. שמן זית נבאלי של משק פתורה, קטלוג DHL, 82 ש'
6. ערכות טיפוח, AHAVA, 360-89 ש'
צילומים: דורן סהר, דן לב, יח"צ• • •
טיפ
אריזה לא פזיזה. כדי לסייע באריזה נכונה של מתנות למשלוחים, מנדב רונן כהן מ־UPS כמה טיפים:
התאימו את גודל האריזה לתכולתה. אריזה גדולה או קטנה מדי לא תגן על המשלוח בצורה הטובה ביותר.
שימרו על המוצרים. בהובלת מוצרים שבירים מומלץ להשתמש בקרטון גלי בעל דפנות כפולות כדי להגדיל את יכולת ספיגת הזעזועים של האריזה.
איטום 360 מעלות. ודאו שסגירת המשלוח נעשית באופן אחיד מכל צדדיו - לא מספיק להדביק נייר דבק על הפתח העליון של הקרטון. ודאו גם שמדבקות שטר המטען אינן מודבקות על קווי החיבור או הסגירה של הארגז.
הפרדת כוחות. במשלוח מרובה פריטים יש ליצור חיץ בין המוצרים השונים באמצעות ספוג, ניילון, בועות או קרטון. אם יש חללים ריקים בתוך האריזה יש למלא אותם, כדי למנוע תנועה אפשרית של התכולה.
רפדו, ובצורה נכונה. אין להשתמש בפתיתי קלקר או בגזרי נייר כריפוד פנימי יחיד, שכן הם מאפשרים תזוזה של המוצר בתוך האריזה. ככל שהמוצר כבד יותר, יש להשתמש בריפוד פנימי קשיח יותר כדי להשיג יכולת ספיגת זעזועים יעילה.
