עגלות לתינוקות נחשבות היום לסמל סטטוס, לא פחות. שוק העגלות מגלגל כ־150 מיליון ש' בשנה, והעגלות הממותגות מהוות כ־40 אחוזים מכלל המכירות. הוכחה מרכזית ליוקרה שדבקה לתחום היא אחת מעשרות העגלות שהוצגו החודש בתערוכת בייבילנד בתל אביב. חברה ששמה סילבר קרוס, שמייצרת את העגלות לבית המלוכה הבריטי, חברה למותג הרכב אסטון מרטין. התוצאה: לימוזינה. או אם תרצו, עגלה לתינוקות עם ריפוד מקשמיר ותג מחיר "צנוע" של 20 אלף שקלים.
לרף המחיר הזה לא הגענו לרוב, אבל מסקר שערכה חברת Like and Share עולה שאנחנו, ההורים, לא חוסכים כשמדובר בעגלות. רק כשמונה אחוזים מהנשאלים העידו כי הוציאו 1,000-500 ש' על עגלה. הרוב, קרוב למחצית מהנשאלים, שילמו 3,000-1,000 ש', וכשליש מהם שילמו 5,000-3,000 ש' על תצוגת תכלית בת ארבעה גלגלים לתינוק.
לפי סקר זה, שכלל כאלף נשאלים, המותגים המובילים הם צ'יקו (32.6%), פג פרגו (17.8%), בייבי ג'וגר (14.6%), אינגליזינה (11.8%) ובוגבו (7%). מנכ"ל Like and Share, מורן קרמין־קורן, מציין כי "הפרמטרים הכי חשובים בעת רכישת עגלת תינוק לפי הסקר הם נוחות, פרקטיות ואיכות. היופי לא בהכרח משחק תפקיד במוצר שימושי כמו עגלה".
היופי אולי לא, אבל המותג, כאמור, בהחלט קובע גורלות. "ההורים מוטי מותגים מאוד", אומרת מירב רוטשס־קוזי, מנהלת תחום תינוקות בשילב. כך מצטרפים שחקנים מעולמות העיצוב לתחום הלוהט ומציבים להורים מגוון שקשה לסרב לו. "אפשר להקביל את עולם העגלות לעולם האופנה. נשים רוצות עגלות אופנתיות. המותגים קלטו את זה וחברו למעצבי על. גם תחום המהדורות המוגבלות הגיע אלינו", מציינת רוטשס־קוזי.
לדברים מצטרף אברי קציר, הבעלים של רשת בייבי סטאר. לדבריו, "בעבר היתה נטייה לקנות עגלות זולות יותר. היום מרבים לקנות את המותגים במחיר ממוצע של 5,000-4,000 ש' לעגלה ולטיולון".
לשאלה מדוע העגלות נחשבות ליקרות כל כך עונה קציר כי "עגלה זה אופנוע בלי מנוע. המותגים מאוד דומיננטיים וחזקים ויש להם ביקוש קשיח. מרווח הרווחים שלנו ברשתות הוא נמוך. בשנים האחרונות יש מגמת ירידת מחירים כי התחרות אכזרית והחוק מאפשר ייבוא מקביל שלהן. כך, המחירים הצטמצמו לעומת העולם, וזאת לעומת מחירי הסל קל וכיסאות הבטיחות, שאי אפשר לייבא עצמאית".

כמו בקניות אחרות, כשמדובר בילד שני לרוב הפרמטרים משתנים וגם רף ההשקעה. "הורים לילד שני מחפשים עגלות קלות וקומפקטיות, במיוחד אלה שמחזיקים רכבים קטנים. להורים בכפר יש צרכים אחרים, דוגמת גלגלים מאסיביים ובולמי זעזועים", מוסיפה רוטשס־קוזי.
מתגלגלים בדגמים חדשים
כמו בעולם האופנה, גם היקף החידושים בתחומי העגלות הוא תדיר והיצרנים השונים מנסים לחדש כל הזמן. כך, לדוגמה, בבייבי סטאר משווקים כעת - ביצה. "אחד החידושים שלנו ברשת הוא ה־Egg Stroller, עגלת בצורת ביצה שלתינוק נוח לשכב בה. מחירה 6,000 ש'", מציין קציר.
במסגרת הייבוא המקביל מציעים בבייבי סטאר את המותג מוצי במחירים נמוכים. "דגם IGO בייבוא מקביל עולה אצלנו 3,790 ש' במקום 5,200 ש'", אומר קציר, "אנחנו מייבאים את העגלה תשע שנים ויש לנו את כל חלקי החילוף המקוריים. בישראל נרתעו מזה בהתחלה, משום שבשוק אמרו שזה לא מקורי. מוצי יודעים ממי אני קונה את זה, אני קונה מהחברה בדרך עקיפה, אבל אין לה אפשרות לעצור אותי".
ממאדרלנד, יבואנית מוצי, נמסר: "מאדרלנד היא היבואן הרשמי היחיד של עגלות מוצי בישראל. בעמוד הבית של החברה מופיעה הבהרת היצרן המדגישה מפורשות כי אין אחריות לעגלות בייבוא מקביל וכי היצרן אינו מכיר בעגלות אלו. אנו נדהמים מעזות המצח במקרים שבהם לקוחות בייבי סטאר מופנים אלינו כיבואן רשמי לתיקון העגלה, לאחר שהם אינם מסוגלים לעמוד בהבטחתם ולהעניק את הטיפול הנדרש. חשוב להבהיר כי בכפוף להנחיית היצרן, איננו רשאים להעניק תיקונים או כל סוג של תמיכה טכנית לעגלות הנרכשות בייבוא מקביל".
עוד נמסר כי "במסגרת מבצע שיימשך עד סוף השנה מחיר עגלת 'אייגו' מקורית הינו 4900 שקלים. המחיר כולל: שילדה, אמבטיה, טיולון, סלקל של סייבקס ומתאמים לסלקל. המחיר עבור עגלות בצבעים מעונה קודמת: 2200 שקלים לדגם האבו ו-3800 שקלים עבור דגם האייגו".
מבייבי סטאר מסרו בתגובה כי הם מעניקים אחריות מלאה, כולל שירות חלקי חילוף מקוריים בלבד, וכי העגלות עוברות בדיקה ואישור של מכון התקנים הישראלי. "מעולם לא התקבלו תלונות של לקוחות וכל לקוח מטופל כראוי מייד ללא שום עוררין, כולל עגלה חלופית", נמסר.
ועוד בגיזרת מוצי הבוערת: במאדרלנד מציינים את דגם NEXO החדש. "מדובר בטיולון שמצד אחד נותן פתרון קומפקטי וקל מבחינת המשקל וגם שומר על כל היתרונות של מוצי, שזה כמעט שכיבה מלאה ויציבות, מה שלא מאפשרים טיולונים", אומרת טלי ברזילאי, הבעלים של מאדרלנד. מחיר ההשקה עומד על 1,790 ש', ובהמשך יעלה ל־1,990 ש'.
המותג אינגליזינה, המשווק בשילב, השיק שני דגמים. זיפי לייט הקומפקטית והניתנת לקיפול נוח עולה בגירסת הטיולון 1,499 ש'. יש אפשרות להוסיף סל שכיבה בתוספת של 500 ש'. עגלת הפרימיום של המותג היא מדגם קוואד וכוללת בולמי זעזועים לגלגלים המתאימים לשטח. כמו כן נמכר דגם הטרילוגי. שלושת הדגמים ניתנים לקיפול ביד אחת.
ובבוגבו מציעים בימים אלה את בייבי זן "יויו". גם היא קלת משקל וקומפקטית, ויש לה אפשרות לידית נשיאה. "אפשר לשים אותה על הכתף, היא שיקית, קל להתנייד איתה והיא קלה לתפעול. משקלה 5.8 ק"ג", אומרת דפי גירון, מנהלת השיווק בבוגבו ישראל. לדבריה, "החידוש הוא שהעגלה עולה למטוס, כל צוותי האוויר מכירים אותה ולא צריך להסביר להם". המחיר לגירסת הניובורן הוא 2,950 ש'. עבור גירסת הטיולון תיפרדו מ־2,100 ש'.
כמו כן מציעים בבוגבו עגלה מודולרית ששמה דונקי. זו מתאימה למצב יחיד, תאומים ואחים. מהדורה מוגבלת נוספת, ששמה וויקנדר, מגיעה עם תיק צד יוקרתי בצבע כחול־אפור עם גימורים במראה עור.
היי סטנדרט בע"מ, יבואן עגלות בייבי ג'וגר בישראל, השיק עגלת טיולון חדשה של המותג My Child. היתרון שלה הוא שעריסת התינוק הופכת למושב טיולון, ואין צורך לקנות שני חלקים. המחיר הכולל הוא 1,790 ש'.
למעוניינים להשוות ולחסוך, מומלץ גם לבקר בחנות My Baby בירכא. המרכז מציע מגוון אדיר של עגלות בטווח מחירים רחב.
ללכת על בטוח
אז איך נבחר את העגלה הנכונה לתינוקנו? לדברי איילת קלר, מנהלת השירות לפיזיותרפיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, הכל מתחיל במזרן. "חשוב להרגיש היטב את עוביו, לבדוק אם הוא מאוורר מספיק כדי שלא יילכדו בו נוזלים, שלא יהיה דליק חס ושלום ושלא יספוג זיעה". עוד חשוב לשים לב בהקשר הבטיחותי לקיומו של תו תקן לעגלה, לבחון את מנגנון הקיפול והבלמים ואת מנגנון הנעילה ולוודא שאין חוטים שיכולים להיכרך סביב הצוואר.
אם זו אמבטיה, לדבריה, חשוב לבדוק שאין בליטה או קיפול כך שהאצבע לא תוכל להיתפס. "רצוי להשתמש בה עד גיל 4-3 חודשים. אחר כך התינוקות הגדלים כבר לא רוצים להיות שם", היא אומרת.
כשמדובר בטיולונים, קלר ממליצה לבדוק גם שיש רתמה לקשירה ושהיא ממוקמת במיקום הנכון במפשעה ובמותן. הרצועות עצמן צריכות להיות רחבות ולא צרות, שלא ילחצו. ככל שזווית הטיולון מאפשרת מרחב (משכיבה ועד 90 מעלות), כך יהיה אפשר להקדים ולהשתמש בו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו