צרכנות. איכות. סביבה

תהליך טוב וירוק קורה בעולמות הצרכנות, ולא כדאי לנו לפספס אותו • רשתות מציעות זיכוי על מוצרים ישנים, שוק המוצרים הממוחזרים גדל, ומורחב השימוש בפריטים רב־פעמיים • אפשר לקרוא לתהליך קיימות - אנחנו נקרא לו צרכנות

מצב שקית. ארומה, כלי במבוק. גולף אנד קו, לתת ולקחת. MAC, אקולוגיים. איב רושה, תיק ממוחזר. KANKEN, צלילי הטבע. האוס אוף מארלי // מצב שקית. ארומה, כלי במבוק. גולף אנד קו, לתת ולקחת. MAC, אקולוגיים. איב רושה, תיק ממוחזר. KANKEN, צלילי הטבע. האוס אוף מארלי

מודעות לשמירה על איכות הסביבה הולכת וגוברת עם השנים בארץ ובחו"ל. יש לכך, כמובן, השפעה על מותגים מובילים שמבינים שלנושא חשיבות רבה גם בהיבטים של כוח קנייה.

אחד התחומים שבו מצטיינת ישראל הוא מיחזור בקבוקי פלסטיק. תאגיד המיחזור אל"ה מנהל פעילות מיחזור בקבוקים ענפה במוסדות החינוך תחת השם "מיחזור זה כל הסיפור". ההכנסות מהמיחזור חוזרות כהשקעה לבתי הספר המשתתפים. בקבוקי הפלסטיק שמוחזרו חוזרים לשימוש בצורת סלסילות פלסטיק לפירות, קולבים, שטיחים, ריהוט גן, כיסאות ואפילו בגדי ספורט.

נחמה רונן, יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה, מצרפת למגמה מוצרים נוספים העשויים מחומרים ממוחזרים. אלה, לדבריה, לא בהכרח זולים יותר, אבל הערך הסביבתי המוסף הוא חשוב. עם זאת, בעולם שבו למחיר יש משמעות מרכזית, המוצרים האלה לא מגיעים למרכז הבמה. "יש פה תעשייה שיודעת לייצר שולחנות, כיסאות ונייר למדפסת מחומרים ממוחזרים", היא אומרת, "אם, למשל, מחברות ממוחזרות היו עולות כמו מחברות רגילות, ההורים היו שמחים לקנות אותן לילדים כערך חינוכי. צריך להשקיע בפיתוח כדי שזה יקרה".

עם זאת, תחום המיחזור בהחלט גלש למוצרים נוספים, ובהם גם פריטי אופנה, ולא מעט חברות ומותגים מציעים לצרכנים למסור אריזות או מוצרים אחרי השימוש ולקבל הטבה. כך, לדוגמה, לקוחות המביאים פריטי לבוש ישנים בסגנון צבאי לרשת קום איל פו מקבלים שובר בשווי 150 ש' לקניית פריט מהקולקציה החדשה. את הפריטים שאוספים הם שולחים למעצבות שמייצרות מהם פריטים חדשים. ההכנסות ממכירת פריטים אלה מועברות לתרומה.

7. הסידרה הירוקה. פלייפוט 8. משקפי עץ WERUBEL, נעל אורגנית. טימברלנד, 10. די לקרטון. פיקס 12. רב־פעמיים. סודהסטרים 

דוגמה נוספת היא ענקית האופנה H&M, שמציעה פרויקט איסוף לפריטי לבוש וטקסטיל מכל מותג שהוא. תמורת כל שקית שתימסר ברשת, מקבלים הצרכנים זיכוי של 20 ש' בעת רכישה בסך 150 ש' ממוצרי החנות שאינם במבצע. אולי לא מדובר ב"דיל" משתלם, אבל הבגדים שתמסרו ימוחזרו, והסביבה בוודאי תודה לכם.

חברת פרמייר, המציעה מוצרים מים המלח, יצאה לאחרונה במבצע שלפיו מי שיגיע לאחד מסניפי הרשת ברחבי הארץ עם אריזה ריקה של כל מוצר יקבל 50 אחוזי הנחה ברכישת מוצר זהה. חברת האיפור MAC מציעה ללקוחות המחזירים שש אריזות ריקות צללית עיניים אחת במתנה בשווי 90 ש'.

עוד חוזר השימוש

תחום נוסף שנמצא במגמת התחזקות הוא השימוש בכלים רב־פעמיים או במוצרים מתכלים - גם בכאלה שנמכרים ברשתות השיווק. אפשר להזכיר בהקשר זה חוק שאושר לאחרונה בצרפת, שלפיו תיאסר משנת 2020 מכירת צלחות, כוסות וסכו"ם חד־פעמיים, אלא כן אם הם מיוצרים מחומרים מתכלים.

מי שהצטרפה לטרנד הזה בישראל היא חברת סודהסטרים, שמאפשרת שימוש בבקבוקים רב־פעמיים להכנת סודה ביתית. הקמפיין הוויראלי שהעלה השבוע המותג קורא קריאות "Shame", בושה, לעבר אלה שקונים את הבקבוקים החד־פעמיים. "כמחצית מבקבוקי הפלסטיק החד־פעמיים מוטמנים באדמה ומזהמים את הסביבה, דבר הגורם לפגיעה קשה במי תהום ולפליטה של גזים רעילים", אומר תמיר מלמוד, מנכ"ל סודהסטרים ישראל. לדבריו, "המעבר לשימוש בבקבוקים רב־פעמיים חשוב מאין כמוהו לבריאות הסביבתית של כולנו".

מלמוד מדגיש כי לצד היתרון הסביבתי, מדובר בחיסכון של ממש לצרכן. "הבקבוקים הרב־פעמיים מחליפים 3,833 בקבוקים חד־פעמיים למשפחה במשך שלוש שנים. עלות ליטר סודה בסודהסטרים עומדת על 80 אגורות, לעומת 2.13 ש' לליטר סודה בבקבוק חד־פעמי".

השבוע הצטרפה לשוק הזה רשת ארומה תל אביב, שמציעה שקית רב־פעמית שומרת חום וקור תמורת 9 ש' או 4 ש' בקניית טוסט, בייגל או כריך. דרך לחסוך גם בשקיות הנייר ולשמור על הטריות לאורך זמן. 

דוגמאות נוספות מובאות בעמוד זה. עלינו, הצרכנים, מוטלת האחריות לקחת חלק פעיל בצמיחת המגמה המבורכת הזו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר