"הטייסים כורתים את הענף עליו הם יושבים"

טייסי "אל על" מרוויחים פי 4 ממקביליהם האמריקנים • אז מה הסיבה למשבר העמוק אליו נכנסה החברה? • פרשנות

"אל על", חברת התעופה הגדולה בישראל, עומדת בימים האחרונים בפני משבר פנימי במסגרתו דורשים טייסי החברה שיפור בתנאי העסקתם. 14 טייסי אל על מסרבים לעבוד מסיבות שונות, חלקם לא עונים לטלפונים, חלקם טוענים שהם חולים וחלקם מסרבים בגלוי והכל בשעה שהנהלת החברה מתמודדת מול דרישות הטייסים ומול הלקוחות הזועמים. אז האם צעדי המחאה של הטייסיים אכן מוצדקים? 

אהרון לפידות, סגן עורך העיתון ופרשננו לענייני תעופה, מסביר: "טייסי החברה מבקשים לשפר את תנאי העסקתם, הם מציגים רשימת דרישות שהנהלת החברה לא מוכנה לקבל. הם פועלים בצורה שנקראת 'קומבינת המחלות' ופשוט לא מגיעים לטיסות".

לפידות התייחס גם למשכורות הגבוהות של הקברניטים ואמר כי "השנה שודרגו המשכורות באל על בעשרות אחוזים לאחר מאבק מול ההנהלה. משכורת ממוצעת של קברניט עומדת על 98 אלף שקלים, טייס ותיק מרוויח כ-180 אלף שקלים בחודש. שביתת הטייסים פוגעת במוניטין החברה ובנוסעים שלה, ישנם נוסעים שאמורים לעבור לטיסות המשך והשביתה פוגעת בזמני ההגעה ליעד".

הטייסים דורשים לשפר את תנאיהם - בהנהלה לא מתפשרים // צילום: יוסי זליגר

נתונים שנחשפים על ידי משרד העבודה האמריקני חושפים הבדלים עצומים במשכורות בין קברניטי אל על למקביליהם בחברות האמריקניות. "טייס בחברה אמריקנית מרוויח כ-35 אלף שקלים, טייס ותיק מרוויח כ-53 אלף שקלים ובהשוואה לטייס הישראלי, ההבדלים הם עצומים ומגיעים לעיתים לפי ארבעה לטובת הטייסים של חברת אל על", הוסיף לפידות.

לגבי השלכות "קומבינת המחלות" אמר כי "הטייסים חותרים תחת החברה, מדובר בהתאבדות כיוון שהם כורתים את הענף שעליו הם יושבים. אין ספק שהחברה מאבדת את הנוסעים בעקבות המקרה".

השבוע בוטלו מספר טיסות של החברה וביניהן טיסות ארוכות טווח, נכון לעכשיו לא ברור מתי וכיצד תסתיים הפרשה - הטייסים דורשים לטוס לכיוון אחד, עובדה שדורשת מהחברה להטיס שני צוותים לכל יעד. הטייסים לא מגיעים לטיסות, הנהלת החברה לא מוכנה להתפשר ולקוחות החברה טסים ליעדים באיחור על ידי חברות ישראליות אחרות וחברות זרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר