שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ התייחס הבוקר (רביעי) למשבר באל-על בכנס פישר לתעופה ואמר כי "מה שקורה בחברת אל על זו טרגדיה. על כל המעורבים לסיים את הסכסוך הזה ולשמר את הנכס של נאמנות האזרחים לחברות ישראליות. שימור הנאמנות והאיכות זה המפתח הגדול, לקוח שעוזב אינו חוזר".
כץ הוסיף כי יש לסיים הסכסוך והפגיעה בנוסעים באופן מידי: "חברה שהשתלבה בהצלחה ברפורמת השמיים הפתוחים , תוך עבודת צוות מצוינת של עובדים והנהלה, הגדילה את נפח הטיסות ואחוזי הטסים וכעת מיירטת את עצמה באמצע ההמראה בשל סכסוך בין ההנהלה לטייסים. היום ההיצע גדול, הנוסעים הישראלים מעדיפים את החברות הישראליות בגלל מסורת ובטחון , אם הנוסעים הישראלים יעברו לטוס בחברות אחרות הם כבר לא יחזרו".
שכר הטייסים: 98 אלף שקלים בממוצע לחודש
הסכסוך בין הנהלת אל על לבין ועד הטייסים של החברה נמשך גם אתמול וגרם לדחיית מספר טיסות. שתי טיסות לניו יורק, שהיו אמורות לצאת אתמול בערב, נדחו להבוקר ולהיום בצהריים כשאחת מהן תהיה במטוס חכור, טיסה לבנגקוק נדחתה מאתמול בערב להבוקר, ואילו טיסה ללונדון יצאה אתמול בשעתיים איחור, במטוס של ארקיע.
הנהלת אל על החליטה להילחם בטייסים, ששכרם הממוצע הוא 98 אלף שקלים לחודש ושיאן השכר מבין הקברניטים מרוויח 186 אלף שקלים בחודש. ההנהלה טוענת כי הטייסים מספקים דיווחים שקריים לגבי היקף שעות העבודה ואף מתחזים לחולים, כדי להגדיל את שכרם.
השבוע כבר בוטלו שתי טיסות ארוכות טווח של אל על, אחת לניו יורק והשנייה לבייג'ין, ואילו אתמול התריע ועד הטייסים כי ההנהלה מתכוונת לבטל את טיסת הבוקר לניו יורק "ללא כל סיבה". מנגד, בהנהלה טענו כי "בניגוד להודעה הכוזבת של הטייסים, הטיסה היתה מאוישת בצוות מלא של ארבעה טייסים, אולם אחד הקברניטים הודיע על מחלה".
ההנהלה תיעדה את ניסיונות ההתקשרות של אגף הצבת הצוותים עם הקברניטים שהתבקשו להגיע לטיסה, ופירסמה את הפרטים. על פי הודעה, "קברניט 1 פיתח מחלה, קברניט 2 סירב לטוס הלוך וחזור, קברניט 3 לא ענה, קברניט 4 לא ענה מספר פעמים, קברניט 5 סירב בערב ובבוקר לא ענה, קברניט 6 סירב לטיסה מלאה והסכים להטיס רק בכיוון אחד, קברניט 7 סירב, קברניט 8 לא ענה, קברניט 9 סירב בערב ובבוקר לא ענה, קברניט 10 שהיה בסטנד ביי פיתח מחלה, קברניט 11 שהיה צריך לטוס מכוח ההסכם פיתח מחלה, קברניט 12 סירב, קברניט 13 לא ענה וכך גם קברניט 14".
תלונות מנמלים באירופה
לדברי ההנהלה, זמן הטיסה הממוצע של חברות זרות מתל אביב לניו יורק עומד על 11 שעות ו־30 דקות, ואילו באל על הזמן הממוצע עומד על 12 שעות ו־20 דקות. "הארכת" זמן הטיסה מעבר ל"רף" של 12 שעות מקנה לכל אחד מהטייסים שני מושבים במחלקת עסקים ותנאי זה הוא חלק מההסכמים הקבועים. בנוסף, בהנהלת אל על התקבלו תלונות של נמלי תעופה באירופה, לפיהן טייסי החברה מסיעים את המטוסים באיטיות אל מסלול ההמראה וגורמים לפקקים. באחד מנמלי התעופה גם איימו לבטל את הסלוטים של אל על, אם ההרגל לא ייפסק.
ועד הטייסים מסר בתגובה כי "ישנם לפחות 6 קברניטים שהביעו את הסכמתם לבצע את הטיסה בהתראה של כמה שעות ולחזור לארץ בהקדם האפשרי, אולם ההנהלה מאיימת בביטול הטיסה אם לא ייעתרו להישאר בניו יורק מספר ימים. הפגיעה בנוסעים מיותרת והאחריות על ההנהלה והדירקטוריון".
המנכ"ל מימון הגיב בזעם ואמר כי "זו בדיוק ה'קומבינה' של הטייסים. הם חוזרים במיטה ומקבלים שכר כמו הטייס שמטיס את המטוס. אני יודע שהביטולים פוגעים בנוסעים, אבל צריך לשים לזה סוף".
השבוע צפויים עובדי אל על להצביע האם להכריז על סכסוך עבודה, בגיבוי ההסתדרות. בסרטון שפירסם פנה מימון לכלל עובדי החברה, ביקש מהם "לגלות אחריות ולהמשיך בעבודה הסדירה" והוסיף כי "ביוני 2015 נחתם הסכם עבודה בין הנהלת החברה, העובדים וההסתדרות. סעיף חשוב, שהבטיח שקט תעשייתי מצד הטייסים, לא כובד כלל. במקום זאת, נשמע מאז רעש צורם המתבטא בעיצומים חריפים ובלתי חוקיים. אני וההנהלה קיווינו להבליג, לנשוך שפתיים ולהגיע להידברות, אך לא עוד. החלטתי לשים קץ להתנהלות הלא מוסרית של הטייסים, הפוגעת בחברה כולה".
"קומבינת המחלות"
לטענת מימון, אחד הטייסים, שהוא גם מתכנת, הכין תוכנה לשיבוץ "קומבינת המחלות", כך שהטייסים "מתחלים" על פי התוכנה כדי שכולם ייהנו מהתשלומים החריגים. "ממוצע ימי המחלה של הטייסים עמד ב־2012 על 9.7 ימים ועכשיו הוא עומד על 17.8 ימי מחלה בשנה, כאשר ממוצע ימי המחלה של שאר העובדים הוא 4 ימים בשנה", אמר מימון, "ככל שהם חולים יותר, שכרם עולה יותר".
מוועד טייסי אל על נמסר כי "אנחנו, טייסי אל על, נושכים שפתיים חודשים רבים מול האשמות חסרות בסיס המופנות כלפינו. לא רק שאיננו נוקטים עיצומים, אלא שאנו טסים יותר מאי פעם, בחיפוי על תכנון וניהול לקוי. בשנה האחרונה אנו נמצאים, לבקשת ההנהלה, במו"מ להתייעלות ובהתאם כמובן שיפור תנאי העסקתנו. להבנתנו, זהו מו"מ עקר וחסר כוונה אמיתית. כל טיסה הנדחית, מבוטלת או עוברת לחברה זרה בימים האחרונים, מקורה בהחלטה יזומה של הנהלת החברה. אנו המומים ומופתעים שהדירקטוריון ומנכ"ל החברה בוחרים להשתמש שוב ושוב בפגיעה בציבור הנוסעים כקלף מיקוח. מנכ"ל, שבחוסר תום לב ותוך הפצת נתונים שגויים, נוקט בימים האחרונים מהלך מתוכנן ומתוקשר היטב של פגיעה בנו, הטייסים, מול שאר העובדים ועל חשבון הלקוחות. אנו נלחמים על הבית. היינו פה לפני המנכ"ל הנוכחי ונהיה פה גם אחריו. למרות הכל, נמשיך לבצע את תפקידנו באחריות ובבטיחות המרבית, מתוך כבוד רב לחברה, לשאר העובדים וכמובן ללקוחות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו