חברת התעופה אל על עידכנה הערב (שלישי) כי בשל עיצומי הטייסים, ידחו מספר טיסות נוספות ביממה הקרובה. על פי החברה, הטייסים לא נענים לבקשות לאייש טיסות.
אי לכך, טיסה 317 ללונדון יצאה הערב בשעתיים איחור במטוס ארקיע, וטיסה 001 לניו יורק נדחתה למחר בבוקר.
בנוסף, טיסה 081 לבנגקוק שהייתה אמורה לצאת הערב, נדחתה למחר בבוקר, וטיסה 027 לניו יורק שנדחתה מהערב למחר בצהריים תצא במטוס חכור.
מאל על נמסרה רשימה של הפניות והתשובות שהתקבלו מהקברניטים אליהם פנתה החברה. מרבית הטייסים בטיסות הנ"ל לא ענו לפנייה, סירבו לעלות לטיסה או שהצהירו כי הם חולים. רבים מהם התנו את עלייתם לטיסה בכך שיחזרו כ"טייס לא פעיל".
מהחברה נמסר: "אנו שבים ומודיעים כי נציגות טייסי החברה ממשיכים לפגוע בחברה, מתנצלים בפני הנוסעים על הפגיעה ונחושים להחזיר את הפעילות בחברה לסדרה".
"הטייסים מוצאים דרכים יצירתיות להגדיל את שכרם"
מוקדם יותר היום מסרה הנהלת אל על כי היא החליטה לשבור את מה שהיא מכנה "קומבינות הטייסים". על פי החברה, טייסים המועסקים בה מצאו דרכים יצירתיות להגדיל את שכרם, המגיע היום לממוצע של 98,000 שקלים לחודש, כששיאן השכר בין הקברניטים מרוויח בחודש לא פחות מ-186,000 שקלים. ההנהלה טוענת כי הטייסים מספקים דיווחים שיקריים לגבי היקף שעות העבודה ו"מתחלים" כדי להגדיל את שכרם ולמנוע תחרות.
לדברי ההנהלה, זמן הטיסה הממוצע של חברות זרות מתל אביב לניו יורק עומד על 11שעות ו-30 דקות, ואילו באל על הזמן הממוצע עומד על 12 שעות ו-20 דקות. "הארכת" זמן הטיסה מעבר ל"רף" של 12 שעות מקנה לכל אחד מהטייסים בטיסה הטרנסאטלנטית שני מושבים במחלקת עסקים, שאותם הוא יכול להעניק לבני משפחה וחברים. תנאי זה הוא חלק מההסכמים הקבועים.
השבוע בוטלו שתי טיסות ארוכות טווח של אל על, האחת 027 לניו ארק והשנייה 095 לבייג'ין, ואתמול התריע ועד הטייסים, כי ההנהלה מתכוונת לבטל את טיסה 007 לניו יורק "ללא כל סיבה". בניגוד להודעה של טייסי אל על טיסה 007 לניו יורק הייתה מאוישת בצוות מלא של ארבעה טייסים אולם אחד הקברניטים הודיע על מחלה. החברה טענה כי 14 טייסים נוספים טענו כי הם חולים או סירבו להטיס את המטוס.
"בגלל הטייסים אנחנו במקום האחרון בעמידה בזמנים"
ועד הטייסים מסר בהודעה לעיתונות כי "ישנם לפחות שישה קברניטים שהביעו את הסכמתם לבצע את הטיסה בהתרעה של כמה שעות, לוותר על אירועים פרטיים ולחזור לארץ בהקדם האפשרי". הנהלת אל על מאיימת בביטול הטיסה אם לא ייעתרו להישאר בניו יורק מספר ימים. הפגיעה המתוכננת בנוסעים מיותרת והאחריות כולה על הנהלת החברה והדירקטוריון".
"זו בדיוק ה'קומבינה' של הטייסים", אומר מימון, שהחליט לשבור את הכלים, כדי להפסיק את הנוהג, שבו טייסים מטיסים את המטוס בכיוון אחד, וחוזרים מייד ארצה במחלקת עסקים, במקום להמתין ביעד לטיסה הבאה, שהיא בדרך כלל למחרת. "הם חוזרים במיטה ומקבלים שכר כמו הטייס שמטיס את המטוס, ומקבלים גם אש"ל על כל הזמן הזה שבו לא הטיסו את המטוס", אומר מימון. "גם לופטהנזה ועוד חברות תעופה ביטלו טיסות במסגרת מאבק מול הטייסים. אין ברירה. אני יודע שהביטול פוגע בנוסעים, מבזבז את זמנם, אבל צריך לשים לזה סוף. בגלל הטייסים אנחנו במקום האחרון בעמידה בזמנים. אני לא רוצה להמשיך במצב הזה".
השבוע מתבצעת הצבעה של עובדי אל על, אם להכריז על סכסוך עבודה בגיבוי ההסתדרות. לדברי המנכ"ל, הקומבינות של הטייסים גורמות לעלייה משמעותית בהוצאות. "אם אני צריך להוציא צוותים כפולים, בשכר הגבוה של הטייסים, זה מקשה מאוד. אני יודע שהם מתרעמים על חכירת מטוסים של חברות זרות. ברגע שהטייסים יתחייבו בכתב לבצע את הטיסות הלוך חזור, ולא רק ביכוון אחד, מאותו רגע לא יהיו עוד טיסות חכורות. ניסינו לנהל על זה מו"מ, אבל עד עכשיו לא הצלחנו".
"הדירקטוריון ומנכ"ל החברה משתמשים בציבור הנוסעים כקלף מיקוח"
מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו, טייסי אל על, נושכים שפתיים חודשים רבים מול האשמות חסרות בסיס המופנות כלפינו. מתוך כבוד, דרך ארץ ואחריות רבה לעתיד החברה נמנענו מלהגיב ולהתעמת תקשורתית מול כישלונותיה של הנהלת החברה, כישלונות אשר פגעו בראש ובראשונה באמון ציבור הלקוחות של החברה וגם בנו, יחד עם שאר ציבור העובדים. לא רק שאיננו נוקטים עיצומים אלא אנו טסים יותר מאי פעם, תוך שאנו מחפים על תכנון וניהול לקוי. הוכחה ברורה לכך הם קביעותיו החוזרות ונשנות של בית הדין לעבודה בשנה האחרונה מול תביעות החברה וכמובן תמיכת הסתדרות העובדים. בשנה האחרונה אנו נמצאים לבקשת ההנהלה במשא ומתן לטובת התייעלות ובהתאם כמובן שיפור תנאי העסקתנו. להבנתנו, זהו משא ומתן עקר וחסר כל כוונה אמיתית. למרות זאת, כתמיד, הקפדנו לא לסטות ולחרוג מחוזה העבודה הקיים ומתוך אחריות לציבור הנוסעים אנחנו עושים מאמץ לאייש כל טיסה".
עוד נמסר: "כל טיסה הנדחית, מבוטלת או עוברת לחברה זרה בימים האחרונים, מקורה בהחלטה יזומה של הנהלת החברה כחלק מטקטיקת משא ומתן. אנו המומים ומופתעים שהדירקטוריון ומנכ"ל החברה בוחרים להשתמש שוב ושוב בפגיעה בציבור הנוסעים כקלף מיקוח. מנכ"ל, אשר בחוסר תום לב, תוך הפצת נתונים שגויים, נוקט בימים האחרונים מהלך מתוכנן ומתוקשר היטב של פגיעה בנו, ציבור הטייסים, אל מול שאר עובדי החברה ועל חשבון ציבור הלקוחות. אנו, הטייסים, נלחמים על הבית. היינו פה לפני המנכ"ל הנוכחי ונהיה פה גם אחריו. למרות הכל, נמשיך לבצע את תפקידנו באחריות ובבטיחות המרבית מתוך כבוד רב לחברה שלנו, לשאר העובדים וכמובן לציבור הלקוחות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו