ניצחון מתוקשר

ערוצי הטלוויזיה והעיתונים בארה"ב ובעולם לא ראו את זה מגיע • אחרי שהמספרים נחתו והמבטים התחלפו - היה קשה שלא להרגיש בהלם • עיתוני הבוקר הגיבו בהתאם • בחירות בכותרות

כלי התקשורת בארה"ב לא ציפו ללילה שכזה. הלילה שבו תוצאות הסקרים הפכו בתוך שעות לאבק ברוח ובגשם שירד לפרקים. הלילה שבו המסכים נצבעו באדום - והמגישים באולפנים, לפחות בחלקם, נצבעו בלבן.

עם סגירת הקלפיות דיווחו על אחוז מצביעים גבוה, אך ההערכה נותרה כשהיתה - עבור אנשי המסך הקטן זה הלילה של קלינטון. תגובות מהמטות סיפרו את אותו סיפור. סיפור שהרגיש גמור עוד לפני שמספר אחד נראה על המסך.

גם כשהנתונים מהמדינות התחילו להגיע נראה היה שכולם בטוחים שמדובר בירידה לצורך עלייה, במכה קלה בכנף או בתוספת תבלין של מתח לתוצאות הידועות מראש. היה רגע מכונן אחד, ברשת CNN, שבו המבט על פני הכתבת הפוליטית הילארי באש בישר את התחושה. "קלינטון טילפנה עכשיו לטראמפ, ובירכה אותו על ניצחונו. זה קרה ממש עכשיו", חתמה את דיווחה הקצר. שניות ארוכות של שקט חלפו, ומבטה המבוהל נותר במרכז המסך. המספרים שהכריזו על ניצחונו, אגב, הופיעו כשכבר עלה לנאום את נאום הניצחון - דקות ארוכות אחרי שהופיעו ברשת פוקס המתחרה. 

הבהלה ירדה לדפוס

בעיתונות הכתובה ניסו לבשר ביצירתיות את הבשורה, אף שהתוצאות הסופיות הגיעו רק סביב השעה 03:00 לפנות בוקר לפי שעון החוף המזרחי. "הם אמרו שזה לא יכול לקרות", כתב ה"ניו יורק פוסט", עם כותרת הענק "הנשיא טראמפ". ה"ניו יורק טיימס", שלא ידוע באהדתו לנבחר הטרי, היה אחד מהעיתונים שבחרו במשחק המילים "Trump Triumphs" ("טראמפ מנצח"). ה"ריוויו ג'ורנל" של לאס וגאס העניק את הכותרת "ארה"ב לטראמפ: אתה מועסק", מחווה לימיו כמפטר מתמחים סדרתי בתוכניות ריאליטי.

את ההלם ביטאו עיתונים כמו ה"טיימס" הבריטי, שהעניק את הכותרת "סערת טראמפ". הוא לא היה היחיד. "ניצחון מדהים לטראמפ", כתב ה"לוס אנג'לס טיימס", שהזכיר בכותרת המשנה כי המועמד "לקח את מדינות המפתח מקלינטון והביס את הסקרים". בכותרת משנה בלב העמוד הראשון נכתב: "הסימנים היו שם תמיד".

בכלי תקשורת אחרים אפשר היה להרגיש את הבעתה שאחזה בקהל הבוחרים הדמוקרטי למראה התוצאות. "בית האימה", זעקה הכותרת של ה"דיילי ניוז" בניו יורק, כשברקע תמונת הבית הלבן ודגל ארה"ב הפוך. "טראמפ משתלט על ארה"ב המפולגת, וסלידה רחבה מעידה על סיוט לאומי", נכתב בכותרת המשנה. הליברסיון הצרפתי בחר בכותרת מהסרטים "American Psycho". במונטריאול הסתפק עיתון מקומי בכותרת שלא משתמעת לשתי פנים: "Oh My God!", ובמקסיקו סיטי הגדיל לעשות "אל גרפיקו" כשבחר בכותרת נטולת העידון "FUUUCK!".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו