ברבעון השלישי של שנת 2016 מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, נותר על כנו ואינו מבשר על מגמת שיפור בנתוני המדד שהושגו מתחילת השנה, לעומת שנים קודמות, ועומד על - 6.91. עדיין ניתן לראות כי מרבית משרדי הממשלה מציגים שיפור בשירות לעסקים ביחס לשנה קודמת ומזכירות בתי המשפט, משרדי הכלכלה והביטוח הלאומי מציגים ציון מדד של 7 ומעלה. המשרדים נמדדים, בין היתר, על מתן פתרון מקצועי (7.11) ויחס אישי (7.02) ומציגים שיפור ביחס לשנתיים האחרונות. עם זאת, כ-36% מבעלי העסקים עדיין גורסים לפגיעה בעסקיהם- עקב שירות ממשלתי שממשיך להיות לא נוח, ארוך ומסורבל, ובירוקרטיה שממשיכה לפגוע בפעילות העסקית. במקום הראשון במדד נמצאת מזכירות בתי המשפט, אחריה נמצא משרד הכלכלה, ביטוח לאומי, בריאות, פנים, אוצר (רשות המיסים) ובמקום ה-7 משרד התחבורה. מעניין לציין שמשרד התחבורה כיכב בצמרת הטבלה בשנים האחרונות והשנה התדרדר למקום האחרון.
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "ממשלת ישראל ושריה טרם הפנימו את האבחנה בין בירוקרטיה לרגולציה. שכן על אף יחסי הגומלין בין השתיים, עדיין ישנם הבדלים משמעותיים שחובה להבינם על מנת לטפל בנושא הבירוקרטיה כשלעצמו בצורה הנכונה. רגולציה היא אסדרה שעל המגזר העסקי לבצע על פי דין, בעוד שבירוקרטיה מתייחסת לרמת השירות שמשרדי הממשלה מציעים. הפחתת הרגולציה יכולה אומנם לתרום גם להורדת הביורוקרטיה, אך היא איננה תוקפת את בעיות היסוד של הביורוקרטיה שהן במהותן תרבות שירות ירודה, חוסר יעילות, נוהלי עבודה גרועים וזלזול באזרחים, התחומים ששרי הממשלה מתעלמים מהם. על נציבות שירות המדינה ליזום תכנית שתשנה מן היסוד את תרבות העבודה בשירות הציבורי."
שי חיון, מנכ"ל SQ, מציין כי "הממצאים מראים שאכן קיימת מגמת שיפור בבירוקרטיה הממשלתית. השירות שמקבלים עסקים בשנת 2016 טוב יותר באופן משמעותי מאשר שהיה בתחילת המדידה, בשנים 2008 – 2011. יחד עם זאת, כאשר משווים את המדדים לאלו במגזר הפרטי, הפערים עדיין גדולים לרעת השירות הציבורי." חיון מדגיש כי קיימת שונות בין המשרדים: משרד הכלכלה מראה שיפור יפה ובביטוח הלאומי נראה כי יצאו מהמשבר השירותי שחוו בשלוש השנים הקודמות וחזרו לרמת שירות מעל 7, אולם קיימת אכזבה מסוימת מהירידה ברמת השירות שמספק משרד התחבורה ב 2016. חיון ממליץ לבחון לעומק אילו דרכים יכולות להחזיר את משרד התחבורה להיות בין המשרדים המובילים ברמת ביורוקרטיה נמוכה ורמת שירות טובה.
מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה והתעשייה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים (משקל לחישוב המדד 13%), זמן הטיפול בפניה (משקל לחישוב המדד 20%), יחס אישי (משקל לחישוב המדד 33%) ואיכות הפתרונות (משקל לחישוב המדד 34%). המדד בוחן גם תהליכים שמתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
עד כה בוצעו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 - 1,712 ראיונות עם אנשי עסקים. המדידה נעשית באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם ארצי ומייצג של העסקים בישראל, תוך שמירה על מכסות לפי ענפי הפעילות (מסחר, שירותים ותעשייה) ולפי גודל העסקים. שאלות הסקר נבנו על סולם מילולי בן חמש דרגות, של "כלל לא מרוצה" (1) עד "מאוד מרוצה" (5); אלה תורגמו לסולם של 1 - 10.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו