שנת הלימודים האקדמית תשע"ז תיפתח ביום ראשון, ה-30 באוקטובר 2016, ב- 63 מוסדות להשכלה גבוהה בכל רחבי הארץ. במסגרת זו צפויים ללמוד 310,565 סטודנטים באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה.
כ-234,965 סטודנטים צפויים ללמוד לתואר ראשון, מתוכם כ-58,690 סטודנטים חדשים, לתואר שני 63,120, לתואר שלישי 11,075 ולימודי תעודה 1,405.

ירידה בניגשים לתואר הראשון - עלייה בניגשים לתואר השני והשלישי
פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הות"ת (ועדה לתכנון ותקצוב) מסרה כי מערכת ההשכלה הגבוהה צפויה לעבור שינוי אמיתי בעקבות אישור התוכנית התקציבית הרב שנתית והגדלת תקציב המערכת בכ-7 מיליארד ש"ח לאורך השנים הקרובות.
הדגש - חדשנות
לראשונה יושם דגש על שיפור איכות ההוראה באמצעות חידוש התשתיות המיושנות ובאמצעות פיתוח תכניות למידה מקוונת ומיזמים לקידום חדשנות ויזמות בהוראה.
כמו כן ישופרו תשתיות המחקר באמצעות הגדלת תקציב מענקי המחקר והקרנות התחרותיות בסכום שנתי של שני מיליארד שקלים.
בשנת הלימודים הקרובה יחל יישומה של התכנית הרב שנתית החדשה שגובשה לאחרונה לשש השנים הקרובות, תכנית הכוללת מספר יעדים מרכזיים, ובניהם עידוד המצוינות המדעית-מחקרית והגדלת המשאבים עבור תשתיות וקרנות מחקר והפיכת מדינת ישראל למעצמת ידע.
"סטודנט חרדי יזכה בהלוואה שתהפוך למלגה"
בין המטרות הנוספות הן עידוד החדשנות בהוראה ושיפור איכות ההוראה, הכשרת ההון האנושי והתאמתו לשוק התעסוקה בדגש על הגדלת מספר בוגרי מדעי המחשב.
כמו כן בות"ת מעוניינים לקדם ולשלב את החברה הערבית בהשכלה הגבוהה, לעודד ולסייע לחרדים בלימודים אקדמיים, להרחיב את הנגישות לאוכלוסייה האתיופית ולקדם נשים באקדמיה.

התוכנית הרב שנתית של הות"ת
בנוגע לשילוב חרדים ואתיופים במוסדות ההשכלה הגבוה אמרה פרופ' זילברשץ כי "כל סטודנט חרדי הלומד לתואר אקדמי בכל סוג מוסד העומד בקריטריונים סוציו-אקונומיים מסוימים, יוכל לקבל הלוואה לשכר הלימוד. לאחר קבלת הזכאות לתואר, תהפוך חלק מההלוואה למלגה".
המקצוע המבוקש בישראל - רפואה; השני - ארכיטקטורה
פרופ' זילברשץ הוסיפה: "בנוסף נשקיע כמאה מיליון שקלים לשילוב סטודנטים ממוצא אתיופי בהשכלה הגבוהה".
המקצועות המבוקשים ביותר ללימודי תואר ראשון על ידי הסטודנטים החדשים הם: רפואה כללית, כאשר מתוך 3.8 מועמדים מתקבל אחד, ארכיטקטורה ובינוי ערים (2.5) ומקצועות עזר רפואיים (2).

במקום הראשון רפואה, במקום השנח ארכיטקטורה ובינוי ערים
מניתוח התפלגות תחומי הלימוד לתואר ראשון עולה כי מרבית הסטודנטים לומדים את המקצועות הבאים: מדעי החברה כ-19.2 אחוזים, הנדסה ואדריכלות כ-18.1 אחוזים וחינוך והכשרה להוראה כ-16.1 אחוזים.

ירידה במדעי הרוח - עליה בהנדסה ואדריכלות
בהקשר למצבן של תכניות במדעי הרוח אמרה יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יפה זילברשץ כי "החלטנו להשקיע משאבים אמיתיים בפיתוח תחומי מדעי הרוח מתוך תקווה שכבר בעתיד הקרוב נוכל לראות שינוי מגמה בתוכניות אלו אשר הלכו וגוועו בשנים האחרונות. יחד עם זאת חייבים להבין כי אין מדובר בתוכניות קסם ובסופו של דבר הבחירה באשר למסלול הלימודי הינה של הסטודנטים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו