לכפר על החסך

בכל שנה אתם מבטיחים לעצמכם שתשלימו את הידע החסר ותרכבו על אופניים • רגע אחרי יום כיפור יצאנו לבדוק כיצד אפשר להפוך לרוכבים מן המניין בכל גיל - ובלי גלגלי עזר

1. פולאר A360. 2. סט נצנצים קדמי/אחורי. 3. קסדה לאופניים - פאנקייר. 4. וסט זוהר. 5. פנס שרשרת לד - פנסוניק. 6. משקפי שמש לרוכבי אופניים. 7. מערכת לנשיאה ולשתיית מים. 8. נעלי רכיבה - FLR. // 1. פולאר A360. 2. סט נצנצים קדמי/אחורי. 3. קסדה לאופניים - פאנקייר. 4. וסט זוהר. 5. פנס שרשרת לד - פנסוניק. 6. משקפי שמש לרוכבי אופניים. 7. מערכת לנשיאה ולשתיית מים. 8. נעלי רכיבה - FLR.

בתמונות:

1. פולאר A360: שעון פעילות וכושר המודד דופק במפרק כף היד. לשעון מסך מגע צבעוני, המציג את הדופק וכן מידע על שריפת קלוריות ונתונים על רמת הכושר הגופני. השעון עוקב אחרי הפעילות, וגם יעיר לכם כשאינכם זזים זמן רב מדי. כמקובל בעולמות האינטרנט, תוכלו לשתף את הנתונים עם חבריכם. המחיר: 950 ש'

2. סט נצנצים קדמי/אחורי: תוכלו להתקינם, בין השאר, על הכידון או על מוט האוכף. האור מופץ משתי נורות לד חזקות ואפשר להפעילן כך שיידלקו באופן קבוע או יהבהבו. המחיר: 30 ש' לזוג נצנצים, ברשת רוזן ומינץ

3. קסדה לאופניים - פאנקייר: קסדה ספורטיבית, מאווררת מאוד וקלה, בעלת מצחייה וספוג פנימי לנוחות מקסימלית. מגיעה במגוון צבעים. המחיר: 99 ש', ברשת ריקושט

4. וסט זוהר: מסייע לנראות ומתאים ללבישה בעיקר ברכיבה בלילה. המחיר: 155 ש', ברשת BROOKS

5. פנס שרשרת לד - פנסוניק: מאיר למרחק של עד 5 מ' ומשאיר את הידיים פנויות בעת הרכיבה. המחיר: 99 ש', בחנות יורוקום

6. משקפי שמש לרוכבי אופניים: מקצועיים עבור ספורטאים. המחיר: 699 ש', ברשת אירוקה. 

7. מערכת לנשיאה ולשתיית מים: מערכת הכוללת צינורית שתייה עם שסתום שנפתח בנשיכה, המאפשר שתייה נוחה ללא מאמץ בזמן הפעילות. כן כוללת שמונה כיסויים לשמירה על ניקיון הפייה. המחיר: 169 ש', ברשת למטייל

8. נעלי רכיבה - FLR: קלות משקל ומתאימות לשטח ולספינינג. המחיר: 299 ש'

"חייבים ללמוד - ולא לפחד ליפול". שפי שמחון. "רוכבים שלימדתי כינו אותי 'פיזיו־סטנדאפיסט'". אייל ציוני

•   •   •

משפט "זה כמו לרכוב על אופניים" שגור בפי כולנו כאחת הקלישאות הידועות בכל הנוגע למשהו פשוט ולא מסובך. עם זאת, הרכיבה עצמה היא דווקא כלל לא פשוטה, ועבור חלקנו נחשבת די מסובכת. יש גם מי שהרים ידיים. 

"שנים חששתי לרכוב על אופניים עם חבריי", מספרת ענת מאזור המרכז, "לא הייתי בקצב, נפלתי לא אחת, עד שהחלטתי לוותר על התענוג הזה". 

רגע אחרי יום הכיפורים, שבו שוב חלקנו ראינו רוכבי אופניים רבים והבטחנו לעצמנו שזו השנה האחרונה שבה אנחנו עומדים מנגד, הגיע הזמן לעשות מעשה.

אחד ממאמני הרכיבה הוא שפי שמחון, שמספר בגאווה כי "מבוגרים מגיעים אלי בכל הגילים, החל מ־18 ועד 65. גברים ונשים, ספורטאים - ומי שמעולם לא רכב". לדבריו, "מי שלא למד לרכוב בתור ילד חייב ללמוד, עם מדריך או לבד - ולא לפחד ליפול".

"יש הרבה סיבות לכך שיותר בוגרים מגיעים ללמוד רכיבה על אופניים", מספר שפי, "לאחרונה הגיעה אלי מישהי בת 35 שקיבלה כבונוס ממקום עבודתה טיול אופניים בדנובה. יש לה בסיס, אבל היא לא נגעה באופניים במשך שנים. בזכות השיעורים חזר לה הביטחון והיא חשה שהיא מסוגלת לצאת לטיול אחרי שלושה שיעורים. דוגמה נוספת היא אמא שרכבה רק בפארקים הפתוחים אבל רצתה להתאמן בנוף עירוני, כדי שתוכל לרכוב עם הילדים שלה ליד הבית".

שפי מספר שהתלמידה הראשונה שלו היתה, שימו לב, אמא שלו - שבגיל 53 סיפרה לו שהיא לא יודעת לרכוב. כך יצא שבמקרה הפרטי שלו, הוא לא ינק את הידע בתחום מההורים, אלא העניק להם אותו, וכך זכה בקריירה חדשה.

בשיעורים שהוא מקיים, הוא מלווה את התלמידים שלו ברולר בליידס. לטענתו, הממוצע הוא ארבעה שיעורים למי שלא רכב לפני ועד שמגיעים לשליטה ברכב הדו־גלגלי. שפי מדגיש גם כי הוא מביא אופניים וקסדה בהתאם לתלמיד.

אורך כל מפגש: 45 דקות.

המחיר: 250 ש' למפגש. 

לפרטים: shefisimhon.co.il

להשלים פערים בפרטיות מלאה

אייל ציוני, המאמן כבר 18 שנים, מוסיף: "בוגרים מפחדים ללמוד לרכוב על אופניים מאחר שיש להם עכבות. בוגר חושב באופן רציונלי 'מה יקרה אם', וזה נובע מהמודעות לנפילות ולפציעות - מה שאין לילדים. כמו כן הוא ער לסכנות שילדים לא חושבים עליהן". עוד מסביר ציוני כי "מרכז הכובד אצל בוגרים גבוה יותר. כשעולים על האופניים, נפילה יכולה להכאיב יותר".

זה לא נשמע מעודד למי ששוקל לעשות את הצעד, ועדיין יש לא מעט שמוכנים לקפוץ למים. ציוני, מומחה למוטוריקה יציבה ולאורתופדיה, מתחיל בימים אלה את לימודי הדוקטורט בפיזיותרפיה. הוא עובד, בין השאר, על הרפלקסים של היציבה ושליטה יציבתית, מה שמגן מפני נפילות. הוא מלווה את התלמידים שלו בריצה לצידם, ומגיע לתוצאות לרוב בטווח קצר של שיעור או שניים. 

לדבריו, "מאוד חשוב לתת ביטחון למי שמגיע ללמוד לרכוב. אני עושה את זה עם הרבה מאוד ניסיון בתוספת של הומור. רוכבים שלימדתי כינו אותי 'פיזיו־סטנדאפיסט', תואר שאימצתי בשמחה. ההומור מוריד את הפחדים ואת מפלס הלחץ, משחרר את השרירים ונותן הרבה ביטחון". 

אצל ציוני לומדים באולם ממוזג או במגרש עם פרטיות מלאה, מה שלטענתו חשוב מאוד ללקוחות. תוכלו גם להתאמן ברכיבה בלב שטח אורבני. השיעורים מתבצעים משעות הצהריים ועד שעות הערב המאוחרות.

אורך כל מפגש: 60 דקות.

המחיר: 320 ש' למפגש, בגבולות הרצליה־רעננה.

לפרטים: motori-kal.com

לרכוב בחוץ  - אבל בפנים

אחרי שלמדתם לרכוב על אופניים באופן בסיסי, זה הזמן להתאמן כדי להגביר את הביטחון ואת המיומנות. 

אם אתם מרגישים שאתם לא לחלוטין בשלים לרכוב לבד באוויר הפתוח, תוכלו לעשות זאת בתוך חדר בסניף ההרצלייני של רשת הולמס פלייס.

סימולטור הרכיבה של הרשת, ששמו CYCLINGINDOOR, מדמה רכיבה בשטח הפתוח, אבל מתקיים בתוך המועדון. באמצעות הסימולטור תוכלו להתאמן על "יבש", וכמו כן, זה מועיל אם חם או קר מדי לרכוב בחוץ. 

אם אתם חוששים לרכוב לבד, בעזרת הטכנולוגיה תוכלו לרכוב מול אנשים אחרים שרוכבים בחו"ל. שלא כמו בספינינג רגיל, ב־CYCLINGINDOOR אפשר להשתמש באופניים הפרטיים של הרוכב ולחברם באמצעות ניתוק הגלגל האחורי למכשיר ההדמיה (אל דאגה, עובדי המועדון מחזירים לאחר האימון את הגלגל למקומו). למקרה שלרוכב אין אופניים, במועדון קיימים אופניים בכל המידות והגדלים. 

רעיון הרכיבה בתוך המועדון נולד בעקבות תאונות הדרכים הרבות, מצב הכבישים בארץ, רמת הסובלנות כלפי רוכבי האופניים בדרכים והעובדה שהם חשופים לסכנות יומיומיות.

אילן קולטון, מנהל הפעילות, מספר על הערך המוסף של רכיבת פנים שמדמה רכיבת חוץ: "הרכיבה בתנאי פנים אינה מגבילה את הרוכב ומאפשרת לו להתמיד בפעילות הספורטיבית גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים (קרים, גשומים או חמים במיוחד) ומבלי להיחשף לסכנות הנמצאות בדרכים". 

בתשובה לשאלה אם אנשים שאינם מיומנים ברכיבה על אופניים יכולים לראות בזה שימוש טוב עבורם, הוסיף קולטון: "בהחלט. הסימולטור מאפשר לתרגל רכיבה נכונה ללא סיכון, לבנות את הביטחון והשליטה באופניים ומאפשר ברגע שיחליטו לצאת לשטח בביטחון הדרוש".

את האימונים מעבירים מאמני הרשת, בעלי ניסיון שהשתתפו בתחרויות אופניים ארציות ובינלאומיות וכן בתחרויות איש הברזל.

המחיר: החל מ־109 ש' לכניסה. המתקן מוגבל לבני 16 ומעלה.

טיפים

לנצח את הגניבות. אין דבר מרגיז יותר מלגלות שהאופניים האהובים שלנו נגנבו באישון לילה (או יום).

כדי להתמודד עם התופעה, השיקה חברת StreetBE שירות ביטוח נגד גניבות, והמנויים אליו יכולים לקבל אופניים חדשים במקום אלה שנגנבו במחיר השתתפות עצמית. מחיר השירות נע בין 29 ל־69 ש' לחודש, וההשתתפות המקסימלית היא עד 50 אחוזים ממחיר האופניים. עשוי בהחלט להשתלם לבעלי האופניים היקרים יותר. לפרטים: streetbe.com

כמו כן אנחנו ממליצים לא לחסוך ברכישת אמצעי מיגון. השקעתם באופניים? עכשיו שימרו עליהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר