בשנים האחרונות קשה מאוד לדעת מה בדיוק הרמה של המלון שאנו רוצים ללכת אליו. כל מלון פירסם דירוג של כוכבים, אבל הדירוג היה עצמאי, כל אחד לפי רצונו, ולא היו קריטריונים אחידים שלפיהם נוכל לעשות השוואה. במצב זה יכולנו לראות בדירוג של 5 כוכבים שני סוגי מלונות: כאלה שבאמת ראויים לדירוג הגבוה, וכאלה שהם ממש תת־רמה לעומתם.
יש מלונות ש"הנציחו" את הדירוג ההיסטורי של משרד התיירות, שבוטל בשנת 1992, אבל מצב זה גרם לפרסם בתי מלון על פי דרגת כוכבים מבלי שיש לכך בסיס רשמי, ולעיתים ללא שקיפות לגבי רמת המלון. מצב זה גורם לציפיות אצל אורחים שמגיעים למלון בדירוג מסוים, ואינם מקבלים את התמורה ההולמת. כגודל הציפיות כך גודל האכזבות.
אבל המהלך של משרד התיירות הביא לתהליך של דירוג מחדש ומאורגן יותר. כדי לתת תוקף לדירוג ולהפסיק את תופעת דירוג המלונות על ידי גורמים שונים לפי רצונם, נקבע בתקנות כי אסור לפרסם דרגה של מלון בישראל בדירוג כוכבים לצורך שיווקו או מכירה של שירות בו, אלא על פי הדרגה שנקבעה לו לפי תקנות אלה. מלון שלא נקבעה לו דרגה, יצוין כ"מלון לא מדורג".
ארוכה הדרך ל"דה לוקס"
בתי המלון לא מיהרו לבקש לעבור את התהליך, ורק לאחרונה, עם הצטרפות חלק מהרשתות הגדולות, הואץ תהליך הדירוג, ובכל חודש אנו מקבלים מלונות נוספים שנקבע להם דירוג חדש. על פי שיטת הדירוג של HOTELSTARS, מדורגים בתי המלון בכוכב אחד עד חמישה כוכבים, עם אפשרות לתוספת כדירוג ביניים.
גם הרשתות שהצטרפו לתהליך לא הגישו את כל בתי המלון שלהן לדירוג, והן החלו בשיפוצים ובשינויים כדי להתאים את המלונות לדרגה שבה הן רוצות שיהיו.

מלון קיסר בירושלים. הדירוג החדש: 4 כוכבים
כדי להפחית את חשש המלונות המצטרפים לדירוג, הוחלט במשרד התיירות במהלך תחילת היישום של התהליך לנקוט צעד מקל, שבמסגרתו מאפשר המשרד למלון שנבדק לצורך דירוגו לקבל ארכה לצורך ביצוע שיפורים, טרם קביעת דרגתו הסופית.
כך, למשל, במלון דן כרמל, שלכל הדעות הוא ברמה גבוהה ביותר ושופץ לחלוטין לפני שנתיים, לא היה אפשר לקבל דירוג של 5 כוכבים כי בחדרי האמבטיה לא היו שקעי חשמל, שהם קריטריון חובה לדירוג הגבוה. רשת דן טרחה והתקינה את השקעים הדרושים, ורק אז ניגשה לביקורת, שהעניקה לה 5 כוכבים דה לוקס.
270 קריטריונים
הביקורת היא שוויונית ונעשיית על פי 270 קריטריונים הנהוגים ב־14 מדינות במערב אירופה, לרבות גרמניה, דנמרק, הולנד, שבדיה, שווייץ ועוד. את הדירוג מבצעת חברת Ennemoser Wirtschaftsberatung GmbH האוסטרית. המדדים הנבדקים מתייחסים לנתונים פיזיים, לרמת השירות ולקריטריונים של מזון ומשקאות, תוך כדי התאמתם לתנאים בישראל.

מלון ריביירה באילת. הדירוג החדש: 3 כוכבים
מסדר המפקד
הדירוג הוא כמו "מסדר מפקד": בית המלון יודע מתי יגיעו לבצע את הביקורת. המבקרים מגיעים וסורקים את המלון לפי כל הקריטריונים. הדירוג נשאר בתוקף רק לשלוש שנים, שבסיומן יש להזמין שוב את המדרגים כדי לראות אם הדירוג נשאר על כנו, אם השתפר ואפשר להעלותו בדרגה, או אם אינו עומד עוד בקריטריונים.
משרד התיירות משקיע בפרויקט הדירוג כ־4 מיליון שקלים, הכוללים את עלות הבדיקה הראשונית של כל מלון, שמוערכת באלפי שקלים, ודירוגו מחדש בכל שלוש שנים. במשרד התיירות מאמינים כי בזכות מדיניות זו יתאפשר למלונות רבים להגיע לדרגה שהם מעוניינים בה. בימים אלה מפעיל המשרד נוהל סיוע באמצעות מענקים, לביצוע שיפורים לצורך התאמה לדרישות הדירוג.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו