לפעמים קשה מאוד להבין את ההיגיון של חברות הביטוח. אחרת, מדוע הן ממשיכות לגבות מאיתנו פרמיות גבוהות במקום לעודד אותנו לרכוש מערכות התראה מתוחכמות, שיכולות להפחית בצורה משמעותית את תאונות הדרכים ולהקטין את הפרמיות שאנו משלמים? לחיים, אחרי הכל, אין מחיר.
לפי כל המחקרים, מערכות תומכות החלטה לנהג מסייעות לו, בין השאר, בשמירת מרחק, מתריעות על סטייה מנתיב ומקטינות בשיעורים ניכרים את תאונות הדרכים. מספר תאונות קטן יגרור הפחתה בשיעורי הפרמיה לחברות הביטוח, קיטון בהכנסות, ירידה בערך החברות, ביטול בונוסים - בקיצור, להן זה לא טוב. כך, למשל, מחקרים שביצע המכון לאובדן מידע בדרכים בארה"ב - גוף ללא מטרות רווח, הקשור למכון הביטוח בדרכים - הוכיחו כי מערכות התראה בפני תאונה חזיתית עם עצירה אוטומטית מפחיתות את מספר התאונות ב־39% ואת מספר הפציעות בתאונות פגוש אל פגוש ב־42%. גם מערכות להתראה מפני תאונה חזיתית - ללא מערכת עצירה אוטומטית - הן יעילות, ומפחיתות את התאונות ב־23% ואת מספר הפציעות ב־6%. לפי הסטטיסטיקה בעולם, ציי רכב מנוהלים של נהגים מקצועיים הגיעו עם מערכות כאלו לירידה של 90%(!) בתאונות הדרכים.
בתקופה האחרונה יותר ויותר מכוניות פרטיות מגיעות עם מערכות התראה ובלימה, שהתחילו להופיע ברכבי יוקרה, והן זולגות עתה גם למכוניות העממיות שרובנו קונים. הבעיה היא שעל הכבישים נעות גם מכוניות ישנות יותר, ובהן לא מותקנת מערכת התראה. משרד התחבורה הוציא תקנה המחייבת התקנה של מערכות כאלו בכל המשאיות משנת ייצור 2012 ואילך. על משאיות ישנות יותר, ומן הסתם גם מסוכנות יותר, לא מדברים מתוך תקווה, כנראה, שהגיל יעשה את שלו והן יירדו בקרוב מהכביש. לא כך ברכב הפרטי, שאורך החיים שלו יכול להגיע ל־20 שנה. כאן בכלל אין אכיפה - וגם אין המלצה.

קופסת הבקרה המנטרת את הנהיגה של מבוטחי AIG
ציי רכב רבים אינם עושים ביטוח מקיף. "חוק המספרים הגדולים" אומר שכאשר יש לנו צי של 100 כלי רכב, יש סיכוי סביר שהביטוח המקיף לכל הצי יעלה יותר מאשר החלפת כלי הרכב מהצי שיהיו
מעורבים בתאונה וייהרסו כליל. אז מבטחים רק בביטוח חובה. מערכות התראה יקטינו עוד יותר את הסיכון ויפחיתו עוד יותר את הצורך בביטוח מקיף. זוכרים את האינטרס של חברות הביטוח?
לפני שלוש שנים אישר הממונה על הביטוח לחברות הביטוח לתת הנחות לבעלי רכב שמתקינים מערכות התראה בטיחותית, אבל ההנחות הניתנות, אם בכלל, זניחות ביותר ועומדות על 15% בלבד לכל היותר, אף שיש כאן ירידה גדולה בהרבה ברמת הסיכון לתאונה. חברות הביטוח לא ניצלו את ההיתר של הממונה. עד עתה חברת הביטוח AIG מעניקה הנחה למי שמתקין רכיב שאינו מספק התראה, אלא בודק את התנהגות הנהג. זו דרך יפה וטובה לתגמל נהגים טובים שיודעים שהמערכת בודקת אותם כל הזמן, ושכדאי להם להשתפר כדי להקטין את עלות הביטוח. אבל אין כאן מערכת התראה שיכולה לסייע לנהג להימנע מתאונות בזמן אמת.
הגורם האנושי הוזנח
הגורם האנושי אחראי ל־93% מתאונות הדרכים. אבל בשנים האחרונות הגורם האנושי הוזנח. הושם דגש חזק על בטיחות פסיבית ברמת התשתיות וברכב. יש חגורות טובות יותר, כריות אוויר, פגושים גמישים ובדרכים יש מעקות בטיחותיים, זוויות סיבוב משופרות, אבל שום דבר שיסייע לנהג עצמו. להפך, מצבו של הנהג הורע. בכלי הרכב החדשים יש הרבה כפתורים, מערכות ניווט, מולטימדיה, ובעיקר טלפונים, שהפכו להיות מגיפה קטלנית. יותר ויותר נהגים "מזגזגים" בכביש, ולמרות כל האזהרות, הראש של הנהגים בתוך הטלפון. או שהם מחייגים, או שהם מסמסים. רשות הבטיחות הלאומית של ארה"ב דיווחה בחודש שעבר כי 1.6 מיליון תאונות בכל שנה הן תוצאה ישירה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה.

הצג של מערכת ההתראה של מובילאיי
מערכות ההתראה הן למעשה "עין שלישית" שנמצאת כל הזמן על הכביש, והיא יכולה למנוע תאונה. לפי הסטטיסטיקה בעולם, וגם בישראל, מערכות כאלו מביאות לירידה שבין 40% ל־50% בתאונות עם נפגעי גוף. בתאונות חזית־אחור או בתאונות חזיתיות יש ירידה דרמטית יותר של 80%. לפי המחקרים, גם במערכות שאינן מפעילות את מנגנוני הבלימה, ומתרחשת תאונה, נזקי הגוף מופחתים הודות להפחתת מהירות הפגיעה בעקבות ההתראה.
"זו השפעה מטורפת", אומר אלעד צרפתי, המשנה למנכ"ל מובילאיי, "ההוצאה הציבורית בישראל על תאונות דרכים היא בערך 2% מהתל"ג. זה 15 מיליארד שקלים בשנה. זה איבוד שעות עבודה, פקקים, תיקונים ועוד הרבה דברים מעבר לזה שהעלות של הרוג היא 5 מיליון שקלים, והעלות של פצוע קשה מיליון שקלים, שלא לדבר על כאב וסבל למשפחות, שאותם אולי אי אפשר לכמת. אם תהיה ירידה של 20% בתאונות, זה יביא למשק חיסכון שנתי של 3 מיליארד שקלים. בארץ יש 2 מיליון כלי רכב, בגיל ממוצע של שבע שנים. אם מתקינים מערכת כזו בשווי של 2,000 שקלים בכל כלי הרכב, זו עדיין הוצאה קטנה יותר".
מהלך גורף כזה יכול להביא לשינוי משמעותי בהוצאה הציבורית ולהחזיר את ההשקעה בקלות בתוך שנה. בסופו של דבר, מהלך כזה יוביל גם להפחתת הפרמיות, כי רמת הסיכון של חברות הביטוח תקטן משמעותית. את ההפחתה הזו יחוש כל נהג בכיסו.
פנינו למשרד התחבורה לשאול מה התוכניות שלהם בנדון, אבל בינתיים, לפי המשרד, הביצוע הוא רק לגבי רכב כבד ולא על כל כלי הרכב. זה מקום נכון להתחיל בו, משום שנזק של רכב כבד הוא גדול בהרבה מנזק שגורמת מכונית נוסעים קטנה. מצד שני, יש הרבה יותר מכוניות פרטיות על הכבישים, ומערכות בטיחות אקטיביות יכולות ליצור שינוי משמעותי. לדברי שר התחבורה ישראל כץ, היו שיחות עם האוצר על תמריצים להתקנת המערכות במכוניות פרטיות, בשיתוף חברות הביטוח, אבל זה עדיין תקוע שם, כנראה בגלל חברות הביטוח, שאינן נלהבות מהחידוש שייטיב עם כולנו.
יש עזרים זולים יותר
באשר לשאלה אם יש הטבת מס לבעלי מכוניות פרטיות עם מערכות הבטיחות האקטיבית, נמסר ממשרד התחבורה כי "ההטבה מיושמת וניתנת לרוכשי כלי הרכב שבהם מותקנת מערכת בטיחות. היא מוטמעת במחיר הרכב החדש ולכן מחירו נמוך יותר". ואולם, המהלך לא פותר את הבעיה של כלי הרכב שכבר עלו על הכביש. נהגים אלה עדיין נרתעים מלהתקין את המערכת, שעלות התקנתה היא 2,000 שקלים, אולי מתוך מחשבה ש"לי זה לא יקרה".

המסך המתעד את הנעשה בחוץ ובפנים הרכב, NEXAR
אם העלות הזניחה הזו מרתיעה, אפשר ללכת בשלב ראשון על דרך ביניים עם מכשיר שכבר נמצא ברכב: הטלפון הסלולרי. יש אפליקציה ישראלית שמתריעה על קרבה מסוכנת לרכב שלפנינו. את הטלפון כבר קנינו, האפליקציה חינמית, ומה שצריך זה רק התקן להציב את הטלפון על השמשה הקדמית. האפליקציה, שהחלה ב־iPhone והגיעה גם לאנדרואיד, היא Nexar, שהיום משמשת גם מצלמת דרך. המצלמה מאתרת את כלי הרכב שלפנינו, מזהה את המרחק היחסי מהרכב שלנו, וגם רושמת את מספר הרישוי. אם אנו רוצים לדווח על נהג שמשתולל בכביש, לחיצה על כפתור באפליקציה תשגר את הסרטון לאתר אינטרנט.
גירסה חדשה של האפליקציה, שיצאה באמצע ספטמבר, מזהה אם הרכב שלפנינו ביצע בלימת חירום או שיש האטה בתנועה, ומפעילה התראה קולית וחיווי על המסך בזמן אמת. עד כה בוצעה השקה רכה ומשתמשים בה עשרות אלפי נהגים.
"ההתראה מפני התנגשות מבוססת על המצלמה של הסלולר", מסביר מנכ"ל Nexar, ערן שיר, "האפליקציה מזהה את הרכב ואת המיקום היחסי שלו, ואם היא רואה שיש מהירות שלילית, היא מתריעה. לא רק אנחנו עושים את זה, אבל אצלנו יש יתרון נוסף, שיפחית את תאונות השרשרת. בשלב הבא אנו משיקים רשת שמחברת את כל הנהגים בסביבה. אם נהג שנמצא חמש מכוניות לפניך מבצע בלימת חירום ויש לו Nexar מותקן, או שאחד הרכבים לפניך עם Nexar, אתה תקבל התראה גם אם אין לך קשר עין. הדיווח מגיע ברמה של 50 אלפיות השנייה, ואז אפשר לבלום ולמנוע תאונת שרשרת. אותה פונקציה משמשת גם במצבים שבהם אתה נוסע במהירות של 120 קמ"ש ומעבר לעיקול יש האטה. ההתראה של Nexar תמנע את ההתנגשויות הללו. זה כבר נמצא בתוך האפליקציה, ובחודש הבא אנחנו פותחים את זה לשימוש".
נוסף על כך, בונה Nexar פרופיל נהיגה ופרופיל סכנה של כלי רכב. "80% מכלי הרכב שמסתובבים בתל אביב כבר נמצאים אצלנו במאגר. בארה"ב כבר קראנו וזיהינו 12 מיליון רכבים, שבנינו פרופיל לפי לוחית הרישוי שלהם. אנחנו לא מעבירים למשטרה את הנתונים. המידע הוא של מי שצילם. הוא יכול להעביר ישירות דיווח למשטרה מהטלפון או להפוך את האירוע המצולם לדף באינטרנט, ואז יש למשטרה גם מיקום וגם תזמון של המקרה", מציין שיר, "אם אתה מעורב בתאונה, האפליקציה תייצר לך דו"ח תאונה מלא, של 4 או 5 עמודים, שכולל את עוצמת הפגיעה, את הזווית שבה הגיע הרכב הפוגע ושרטוט המיקום של התאונה, כמו שחברות הביטוח מבקשות. כבר עזרנו ליותר מ־100 נהגים בארץ שהיו מעורבים בתאונה, כך שהחיים שלהם עם הביטוח ועם הבוסים שלהם היו יותר פשוטים".
כאשר מפעילים את Nexar ב־iPhone אי אפשר להפעיל את Waze, כי במערכת ההפעלה iOS המצלמה פועלת רק עם האפליקציה הפעילה. אבל Nexar מאפשרת לעבור מאפליקציה לאפליקציה בנגיעה קלה על המסך. באנדרואיד מפעילים את Nexar ומעבירים לרקע, ואז פותחים את Waze כשהמצלמה ממשיכה לתעד את הנסיעה באפליקציה שנמצאת ברקע. שיתוף פעולה עם Waze יוביל בסופו של דבר לאינטגרציה של שתי האפליקציות.
מסקנה: אם אתם דואגים לעצמכם ולמשפחתכם, אל תמתינו להוראות החוק שיחייבו אתכם להתקין מערכות גילוי והתראה. בארה"ב החובה הזו תיכנס לתוקף רק בשנת 2022, ובישראל, כנראה, זה לא יהיה לפני כן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו