תחרות בריאה

רשתות הפארם לא יגלו לכם, אבל בין מדפי התרופות, הוויטמינים והטואלטיקה מתרחשת מלחמה של ממש • לקרב יצאו רשתות הפארם הגדולות, חנויות פארם אונליין ורשת לואו־קוסט חדשה, שמבטיחה למכור לכם הכל ב־10 שקלים

אילוסטרציה // צילום: GettyImages // אילוסטרציה // צילום: GettyImages

מסע קניות של ויטמינים, תרופות ללא מרשם ומוצרי טואלטיקה הוא חוויה המשלבת ניחוחות ניקיון ומוסיקת מעליות מרגיעה. כל זה תקף עד הרגע שבו מגיעים לקופה, ומגלים לא פעם מחירים שערורייתיים ופערים עצומים בין הרשתות. בדיקה מעמיקה יותר מגלה שכמו בשווקים אחרים - גם כאן אפשר לחסוך המון אם נצא מהמרחב הנוח ומהתבניות המוכרות.

על פי הערכות, שוק הפארם מגלגל

100-80 מיליון ש' בשנה ונמצא בעלייה מתמדת. השחקניות המרכזיות בתחום הן רשתות הפארם הגדולות: סופר פארם, שלה 225 סניפים, וניו פארם, המונה 68 סניפים. אליהן מתווספים בתי מרקחת פרטיים וחנויות אינטרנט. 

מה שנתפס לאחרונה כטלטלה אמיתית בשוק הוא פתיחת רשת הלואו־קוסט GOOD PHARM, שמוכרת מגוון מוצרים ב־10 ש' בלבד. שם התחלנו את המסע שלנו.

הכינו את היישומון. סופר פארם  //  צילום ארכיון: משה שי

כחודש אחרי שפתחה את שעריה ברעש תקשורתי גדול, נדמה כי הבהלה להנחות שככה די מהר. הסניף הראשון בתל אביב, שהביא עימו הבטחה למהפכה צרכנית, היה ריק יחסית למתחריו המוכרים בשלוש הזדמנויות שונות שבהן פקדנו אותו. היצע המוצרים היה דל, מותגים רבים נעדרו מהמדפים ובגיזרת הוויטמינים חיכו קופסאות של חברות שאיתן ערכנו היכרות לראשונה. נראה שברשת הטרייה מתקשים לספק את הסחורה, ובינתיים נשאלת שאלת הרחבתה, שכן תושבים מחוץ לתל אביב עדיין לא זכו לחוות את הפלא. ואולי ההצלחה האמיתית מחכה דווקא מחוץ לליבו של המרכז? 

פנינו למנהלי הרשת לקבלת מענה בנוגע לסוגיות צרכניות שונות, אך אלה סירבו להשתתף בכתבה ובחרו שלא להגיב.

מובילים - ומבלבלים

את הענף מובילה זה שנים רשת סופר פארם, שנחשבת לרשת הפארם הגדולה והמוכרת ביותר. הרשת אמנם מציעה מבצעים וקופונים, אך דובר רבות על הבדלי המחירים הגדולים שקיימים בין הסניפים. השוואות המחירים שעל הצרכן לערוך כדי להקל את התשלום בקופה הן במקרים רבים טרחניות, ונראה שהרשת לא מעוניינת להקל עלינו.

אנשים עדיין בחנויות. ניו פארם  //  צילום ארכיון: יהושע יוסף

כך למשל, דאודורנט אנטי־פרספירנט ג'ל  של ג'ילט לגבר יעלה בסופר פארם 26.90 ש'. ברשת רמי לוי תשלמו על אותו מוצר 14.90 ש' בלבד. על שמפו הד אנד שולדרס בניחוח תפוח יגבו מכם בסופר פארם 19.90 ש', ואילו ברשתות השיווק תשלמו 12.90-18.90 ש'. אם תגיעו לסניף מצוידים בטלפון החכם, בגזיר עיתון או בפרסום אחר, אולי תזכו לשלם פחות.

מהרשת נמסר כי "סופר פארם פועלת בסביבה תחרותית מורכבת. מול התחרות העזה מקפידה הרשת להציע ללקוחותיה חוויית קנייה ייחודית ואיכותית הכוללת, בין השאר, מבצעים מגוונים ואטרקטיביים לאורך כל השנה, שאותם היא מפרסמת במגוון אמצעים לרבות האפליקציה של הרשת, שבה עושים שימוש יותר ממיליון משתמשים בחודש". ברשת מציינים גם את מותג הבית המוזל Life.

רשת ניו פארם נהנית מפריסה רחבה ונוגסת בכרבע מעוגת ההכנסות. בחברה מנסים להתמודד עם כניסת המתחרה החדשה באמצעות שורת מבצעים המעמידה את מחיריהם של  חלק מהמוצרים על 10 ש'. זו אמנם לא הפעם הראשונה, אבל אי אפשר להתעלם מהתזמון.

מה באשר לבתי המרקחת הפרטיים והקטנים? על פי נתונים מהשנים האחרונות, רשתות קטנות דוגמת שור טבצ'ניק וסנטר פארם אחראיות רק ל־2 אחוזים מעוגת ההכנסות. כמו בכל תחום, גם כאן הרשתות מהוות תחרות שהיא לעיתים בלתי אפשרית. אלה שהצליחו לשרוד מציעים מוצרי פארם, ויטמינים ותרופות במחירים הגבוהים לעיתים בעשרות אחוזים.

תרופות גם באינטרנט

נראה אם כך שהאלטרנטיבות לחסוך כסף בקניית מוצרי פארם, תרופות, ויטמינים וטואלטיקה נמצאות בחנויות מקוונות. שתי דוגמאות הן טלפארמה ומדי־לינק.

טלפארמה מספקת את כל מה שאפשר למצוא בבית מרקחת רגיל ובאתרים מתחרים, ומתמחה במוצרים לגיל השלישי. כפי שמסביר מנכ"ל האתר, ניצן שקל: "יש ברשותנו מגוון מוצרים ייעודיים, החל מקופסאות תרופות ואביזרי עזר, מוצרי ספיגה, ציוד שיקום וניידות, וכן גאדג'טים ומתנות לסבתא ולסבא". יתרון נוסף של האתר, לדבריו, הוא בתחום התרופות: "טלפארמה הוא בית המרקחת היחיד שקיבל אישור ממשרד הבריאות למכירה מקוונת של תרופות". 

תל אביב עוד לא קונה. GOOD PHARM  //  צילום: יהושע יוסף

אם נשווה בין האתרים, נדמה שמדי־לינק יהיה הבחירה הראשונה של הורים רבים. מדובר באתר הפארם הגדול בישראל, המציע יותר מ־8,000 מוצרים מעולמות הפארם, לרבות טיפוח, טבע - ותינוקות. "אנחנו לא מוגבלים בשטחי מדף, מה שמאפשר לנו להציע מגוון רחב מאוד של מוצרים שלא קיים בבתי מרקחת וברשתות הפארם", אומר תמיר פורמן, המייסד והבעלים של האתר. לדבריו, הפרש המחירים של סל ממוצע מול רשתות הפארם ובתי המרקחת יכול לנוע בין 20 ל־40 אחוזים.

במדי־לינק מציעים תרחיץ גרגירים מסידרת האשכולית האדומה של ניוטרוג'ינה ב־47.90 ש', במקום כ־60 ש' ברשתות. על קרם לחות סקין פרפקשן של לוריאל יגבו 70 ש' במקום 160 ש' - המחיר המומלץ לצרכן.

לכל אלה אפשר להוסיף את אפשרות הייבוא האישי. אתרים דוגמת אמזון, Target ו־drugstore.com מאפשרים רכישה מקוונת של מוצרים שמחירם בארץ גבוה בהרבה. במקרים רבים ייבוא אישי, הכולל משלוח לישראל, עדיין ישתלם בהרבה מקנייה בסניף הפארם המקומי.לדוגמה, מחירו של מולטי־ויטמין למבוגרים מסוג "צנטרום סילבר" באתר אמזון עומד על 12.23 דולר ל־220 כמוסות (כ־21 אגורות לכמוסה), בעוד באתרי האינטרנט הישראליים תשלמו סכום כמעט כפול, כ־95 ש', עבור 60 כמוסות בלבד (כ־1.58 ש' לכמוסה). במוצרים מסוג זה אין מסי ייבוא, וכך באמצעות אתרי שילוח דוגמת Buy2USA, Buy America, Zipy או IDGU תוכלו להזמין את המוצר ולקבלו בתוך ימים בודדים עם שליח עד הבית בתוספת מחיר של כ־20 דולר. עדיין, משתלם מאוד: מבדיקתנו עולה כי לפחות במוצר הזה, המחיר הסופי כולל משלוח עומד על כמחצית מהמחיר הכולל בהזמנה מאתר אינטרנט ישראלי.

מנסים לסדוק את השוק

אגב ויטמינים, השוק הזה, לצד תוספי התזונה, הוא מהסוערים ביותר בכל העולם וגם כאן בישראל. על פי ההערכות, כ־43 אחוזים מהישראלים משתמשים בהם באופן קבוע, והם כמובן יודעים לספר שמדובר בעסק לא זול.

יש גם תרופות. טלפארמה

יזמי X-BLADE, מותג סכיני גילוח שהצליח לנגוס במונופול של ג'ילט ולו נתח שוק של 5 אחוזים, מנסים לעשות אותו טריק גם בתחום הוויטמינים. לאחרונה הם השיקו מותג ויטמינים, V-CARE, הנמכר לדברי החברה במחיר הנמוך ב־70-25 אחוזים ממקביליו. "אנחנו מוכרים ויטמינים איכותיים המיוצרים ב'מעבדות צמחי מרפא' בפיקוח משרד הבריאות", אומרים קרן רגב ויניב רייכנברג, מייסדי החברה. לדבריהם, "אין שום הצדקה כלכלית לקנות ויטמינים במחירים מופקעים, והמטרה שלנו היא לספק אלטרנטיבה צרכנית כלכלית נבונה". 

כיצד תיגשו להשוואת מחירים משלכם? לדברי השניים, לצד המחיר הסופי חשוב לבדוק את העלות ביחס למספר הכמוסות בחבילה, את הרכב החומר הפעיל - שמשפיע באופן קריטי על העלות ועל היעילות - ואת סוג הנוסחה. "יש נוסחאות מועשרות להגברת ספיגה בגוף, צריך רק לראות שמשווים את סוג הוויטמין הנכון לאלטרנטיבה שלו בשוק", הם מסכמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר