"על השרים לפתור משברים - לא לייצרם"

העימות בין רה"מ בנימין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ הגיע לשיא כשרה"מ נזף הבוקר בכץ שישב לצדו בישיבת הממשלה - מול המצלמות • "המשבר הזה כולו מיותר, יש במדינה סטטוס קוו שנים רבות ואנחנו מכבדים אותו" • הערכה: פיטורי כץ אינם על הפרק

נתניהו וכץ הבוקר בישיבת הממשלה // צילום: לע"מ // נתניהו וכץ הבוקר בישיבת הממשלה // צילום: לע"מ

המתח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר התחבורה ישראל כץ הוא הסוד הגלוי, אבל נראה שהפעם הוא הגיע לממדים שאיש כבר לא רוצה להסתיר - ואולי גם לא רוצה. הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה, כשהשר כץ יושב לצידו, אמר נתניהו כי "שרים מתמנים כדי לפתור משברים, ולא כדי לייצר אותם". עם זאת, ההערכה בקרב בכירים בליכוד היא שנתניהו לא יפטר את כץ מהממשלה.

"המשבר הזה כולו מיותר. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה. יש במדינת ישראל סטטוס קוו זה שנים רבות ואנחנו מכבדים אותו" אמר רה"מ בישיבת הממשלה, "כשצריך לבצע עבודות בשבת הן מתבצעות, כפי שהיה בשבת שעברה בנתיבי איילון. כשלא צריך עבודות בשבת, הן לא יתבצעו. זה הכלל שהינחה אותנו וזה הכלל שימשיך להנחות אותנו. "בשבע השנים האחרונות הממשלה השקיעה קרוב ל-30 מיליארד שקל בהרחבה מאסיבית של כבישים, מסילות ברזל וכמובן גם של בניית מחלפים, מנהרות ועוד. הצלחנו לבצע כל זאת בלי משברים מיותרים. כשלא רוצים משבר – ניתן להימנע ממנו. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מצד כל השרים".

גורמים בכירים מטעמו של נתניהו אמרו אמש כי ראש הממשלה שוקל - זו הפעם השלישית בחודש האחרון - לפטר את השר. 

ראש הסגל של רה"מ אמר כי "כץ ניסה לעשות פוטש לנתניהו במזכירות הליכוד", ואילו בדף הפייסבוק של נתניהו נכתב כי רה"מ "עושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בנוסעים ובהם חיילי צה"ל". עוד נמסר כי "ראש הממשלה יפעל כדי שמשברים מיותרים כאלה לא יקרו ושהפגיעה בציבור מעבודות התשתית ברכבת תהיה מינימאלית. להבדיל, כשיהיה צורך אמיתי ולא מדומה לבצע עבודות בשבת, ראש הממשלה יאפשר זאת כפי שעשה רק לאחרונה בתיקוני תחנת הרכבת בעזריאלי תל אביב". השר כץ לא הגיב. 

העימות האחרון אירע לאחר שראש הממשלה נכנע לבקשת החרדים והודיע על הפסקת עבודות האחזקה ברכבת במהלך השבת. הרכבת, מצדה, הודיעה על השבתת קווים שבהם נוסעים כרבע מיליון איש לתל אביב, במוצאי שבת ועד יום ראשון בערב. רבים מהנפגעים הם חיילים. בעקבות הביקורת על ההוראה, מעט לפני כניסת השבת פירסמו נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן הודעה משותפת, שלפיה במוצאי שבת וביום ראשון יפעיל משרד הביטחון הסעות לחיילים מתחנות הרכבת שאינן פועלות וכי "החיילים יכולים להגיע כרגיל לתחנות".

בלשכת ראש הממשלה הניחו את המשבר לפתחו של השר כץ. על פי הלשכה, ביום חמישי הודיע מנכ"ל הרכבת לראש הסגל של נתניהו, יואב הורביץ, העומד בראשות ועדת המנכ"לים שהוקמה בעקבות משבר עבודות הרכבת בתל אביב בשבת שעברה, כי אפשר לצמצם דרמטית את עבודות פיתוח התשתיות וכי מתוך 20 העבודות שתוכננו, ניתן יהיה לבצע שלוש בלבד. בהודעת לשכת רה"מ ביום חמישי לאחר חצות נאמר כי מנכ"ל הרכבת התחייב כי הפגיעה בנוסעים תהיה "מינימלית, אם בכלל".

אלא שלטענת לשכת רה"מ, ביום שישי בבוקר הורה כץ לבצע את כל העבודות המתוכננות, בניגוד לסיכום. דבר העבודות נודע לנתניהו רק בצהרי שישי. מלשכת נתניהו יצאה אז הודעה כי "רה"מ הנחה להשהות את העבודות ברכבת בשבת הקרובה ותוך 72 שעות להביא את הנושא להכרעה. ראש הממשלה קיבל החלטה זו אחר שהתקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת, סתירות שיצרו משבר אמון חריף עם השר כץ. רק לפני חודש נפגש כץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחר שכץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת".

בשבת עצמה תקפו מטעמו של נתניהו את כץ במילים חריפות ביותר. "מדובר במשבר יזום ומיותר מצדו השר ישראל כץ שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי או לחליפין לפגוע בתדמיתו של ראש הממשלה בציבור הכללי", נמסר מטעמו של רה"מ, "מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת. ניתן היה לבצע את העבודות במועדים אחרים שלא היו פוגעים לא בציבור החרדי, לא בנוסעים ולא בחיילים. למשל, ניתן היה לשלב את העבודות בהשבתת הרכבת לשמונה ימים שתתקיים בשבועות הקרובים באישור משרד התחבורה. ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד". 

עוד נאמר כי "ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים ובחיילים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בציבורים הללו ביממה הקרובה. על כן סיכם ראש הממשלה עם שר הביטחון להעמיד אוטובוסים לרשות החיילים ביממה הקרובה, וכן מנחה ראש הממשלה את משרד התחבורה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בין ת"א לחיפה באוטובוסים נוספים". 

 

המתח בין נתניהו לכץ גאה והלך בשבועות האחרונים. הם התעמתו סביב סמכויות ראש הממשלה בליכוד וגם לפני כשבועיים סביב דחיית עבודות הרכבת. לאורך כל התקופה, בסביבת נתניהו התלוננו כי "השר כץ מתדרך נגד נתניהו, מתבטא נגדו באופן פומבי ופועל נגדו". כץ מצדו, אמר בתוכנית "אנשים" ששודרה (שבת) בערוץ 2 כי נתניהו לא מפרגן לשריו וקרא לו לוותר על תיק התקשורת ולהעבירו לאחד משרי הליכוד. 

המשבר בין כץ, שהוא יו"ר מזכירות הליכוד, לבין נתניהו טילטל את המפלגה כולה. שר העבודה והרווחה חיים כץ קרא לנתניהו "לא לשקול כלל את פיטוריו" של ישראל כץ. "שר התחבורה ישראל כץ עושה עבודה מצוינת ונוהג בנושא העבודות ברכבת ישראל באופן ממלכתי ובהתאם לחוק ולטובת כלל הציבור במדינת ישראל", מסר, "כשר שממונה על מתן היתרי העבודה בשבת, אני קורא לרה"מ לשבת ולהידבר על מנת להביא לסיום המשבר ופתרון הבעיה עם המפלגות החרדיות". 

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, גם הוא מהליכוד, אמר: "קיים משבר אמון בין נתניהו לישראל כץ. יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור, אולם עלינו לנסות לעשות זאת באמצעות שיחות. אנחנו מצפים מהשרים מטעם הליכוד שיפעלו בהרמוניה עם ראש הממשלה". סגן שר הבינוי והשיכון ח"כ ז'קי לוי: "ויכוחים כאלה ואחרים עלולים לפרוץ ולהתרחש בכל סיעה כפי שבימים אלו אנו עדים להם לצערנו, אך את הוויכוחים הללו מיישבים בתוך הבית, רק בשיחות גלויות ובהידברות ולבטח שלא בפיטורים, שזו הדרך האחרונה ליישוב חילוקי דעות בין ראש הממשלה לשר בכיר. ברגעים אלו, שבהם סיעות האופוזיציה עומדות בצד וצוהלות לאור המשבר הטרי, עלינו לגלות נאמנות לרה"מ ולחזקו. יחד עם זאת, גם רה"מ כראשון בין שוויים צריך לשמור על חבריו ולא להביא לתסיסה בתוך התנועה על ידי פיטורים, שהם הדבר האחרון שאדם אחראי צריך לראות בהם כפתרון". ואילו ח"כ אמיר אוחנה מתח אף הוא ביקורת - אך הטיל את האחריות על החרדים. "המושג חיה ותן לחיות הוא זר למפלגות החרדיות, שדורשות שוב ושוב את זכות הווטו - ואנו אומרים אמן", אמר.

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, הבהיר: "מצער שעימות פוליטי אישי מביאה לפגיעה באזרחי המדינה הנזקקים לתחבורה ציבורית סדירה. אני קורא לכל הצדדים לשמר את הסטטוס קוו שהיה נהוג ולהימנע מכל פגיעה בו".

בהכנת הידיעה השתתף נועם (דביר) דבול

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר