חברת חלל דורשת מהתעשייה האווירית להפעיל את הביטוח על הלוויין עמוס 6 שכן עד רגע השיגור הלוויין נמצא באחריות ביטוחית של התעשייה האווירית.
מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה, כי בעקבות פיצוץ המשגר מתוצרת חברת השיגור SPACE X ואבדן הלווין עמוס 6 בשל כך, נדרשת התעשייה האווירית להשיב לחברת חלל תקשורת בע"מ תקבולים שהתקבלו בגין הלווין (כ- 173 מיליון דולר) וכן לשאת בהוצאות קשורות נוספות.
עוד מסרה התעשייה האווירית כי היא מחזיקה בפוליסת ביטוח המכסה את כל הסיכונים ללווין במשלוח ובאתר השיגור. להערכתה, בהתאם לתנאי הפוליסה, היא זכאית לשיפוי ביטוחי מלא והיא פועלת מול הגורמים המבטחים לקבלת השיפוי הביטוחי כאמור.
בתוך כך, ראשי תעשיית החלל של ישראל ובכירי משרד המדע יתכנסו היום לכינוס חירום ולהערכת מצב, ביוזמת שר המדע אופיר אקוניס. השר הורה על הכינוס בעקבות התפוצצות המשגר בפלורידה, שעליו היה הלוויין הישראלי עמוס 6.
צילום: משה בן שמחון
סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הודיעה שלשום כי תמשיך את התמיכה בתעשיות החלל בישראל, כדי לשמור אותן בחזית הטכנולוגיה וכדי לשמר את עצמאותה הקריטית של ישראל בתחום התקשורת הלוויינית.
חברת SpaceX של אילון מאסק עדיין בודקת את סיבת ה"אנומליה", שהובילה להתפוצצות בזמן החזרה הגנרלית לשיגור. בהודעה הראשונה של החברה נמסר כי התקלה אירעה ליד החלק העליון של מיכל החמצן, בזמן שהטיל הוזן בחומר הבעירה, תערובת של דלק וחמצן. הדלקת ניסיון היא תהליך שגרתי לקראת שיגורים לחלל. התהליך נועד לבדוק הן את כן השיגור והן את הטיל עצמו ונמשך שניות ספורות בלבד.
אקוניס. הערכת מצב // צילום: דודי ועקנין
מומחי חלל טוענים כי בדצמבר שידרגה חברת SpaceX את הטיל פאלקון 9, כדי שיהיה אפשר להשתמש בחמצן נוזלי בטמפרטורות נמוכות יותר. טמפרטורה נמוכה יותר משמעותה הקטנת פחת החמצן בזמן ההתחממות והבעירה. ב־18בדצמבר כתב אילון מאסק בטוויטר כי השינוי "מגביר את הצפיפות ומשפר את ביצועי הטיל. זו פעם ראשונה שמישהו ירד כל כך נמוך עם חמצן". אין ביטחון שהשינוי הוא שגרם להתפוצצות, אולם עד שתיוודע סיבת התקלה יהיה קשה להכניס שינויים נוספים בטיל בלי להיתקל בהתנגדות של הלקוחות, בעלי המטען שאמור להיות משוגר לחלל.
השבוע שחלף כלל כמה אירועים מאכזבים, בלשון המעטה, באימפריה של אחד מאנשי העסקים המפורסמים בארה"ב. אילון מאסק, בעלי חברת כלי הרכב החשמליים טסלה, מחזיק גם במיזם החלל SpaceX, שטיל השיגור מתוצרתו היה אמור לשאת את עמוס 6 אל החלל. בסוף השבוע פירסמה סוכנות הידיעות בלומברג ידיעה, שלפיה מאסק שלח מייל לעובדי חברת טסלה כי עליהם להגביר את התפוקה, כדי שהחברה תציג תוצאות טובות יותר ברבעון השלישי. שווי המניות של טסלה צנח בתקופה האחרונה במאות מיליוני דולרים עקב החשש שהחברה לא תעמוד ביעד שקבעה לעצמה - למסור 50 אלף כלי רכב במחצית השנייה של 2016.
זו גם מכה למוניטין של SpaceX, המוכרת את שירותי השיגור שלה על בסיס האמון של הצרכנים ביכולת השיגור שלה. אם בסופו של דבר יתברר כי התקלה היתה בחלק במערכת שלא שודרג, או שזו היתה טעות אנוש, הדבר יציג את SpaceX באור שלילי כפועלת בצורה רשלנית.
הקונספירציות חוגגות
וגם תיאוריות קשר לא חסרות. בכמה כלי תקשורת התפרסם שברגע הפיצוץ נראית נקודה קטנה וכהה חולפת על פני הטיל. ברשתות החברתיות הופץ סרטון בהילוך איטי, שבו רואים סמוך לרגע הפיצוץ את הנקודה נעה במהירות. ה"דיילי מייל" דיווח כי "מחזיקים בתיאוריות קונספירציה פיתחו תיאוריה שונה לאחר שראו את ה'אנומליה' חולפת באותו הזמן של הפיצוץ, והם מציעים שתקיפה חוצנית חיבלה במשימה". אבל כנראה שההסבר הוא: ציפור.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו