התגלה כוכב לכת דמוי כדור הארץ

מדענים מקווים לגלות האם יש חיים על הכוכב, שנמצא במרחק של 4.2 שנות אור, קרוב מכל כוכבי הלכת שהתגלו עד כה מחוץ למערכת השמש • מסלול ההקפה שלו מתאים להצטברות של מים במצב נוזלי ומכאן הפוטנציאל לחיים

הדמיה של כוכב הלכת שהתגלה // צילום: אי.אף.פי // הדמיה של כוכב הלכת שהתגלה // צילום: אי.אף.פי

מדענים גילו כוכב לכת דמוי כדור הארץ וכעת חוקרים האם מתקיימים בו חיים: מצפה הכוכבים של דרום אירופה ESO הודיע היום (רביעי) כי גילה כוכב לכת דומה לכדור הארץ, שמו "פרוקסימה בי", הסובב סביב הכוכב פרוקסימה, שבו ככל הנראה יש מים זורמים וייתכנו חיים.

צילום: רויטרס

הקרבה היחסית שלנו לכוכב פרוקסימה בי מגדילה את הסיכוי לצלם את כוכב הלכת, ולאפשר למדענים לקבוע אם יש בו אטמוספרה ומים, החיוניים לקיומם של חיים. במאמר שפורסם אמש במגזין Nature, אומרים החוקרים, כי מחקרים נוספים על כוכב הלכת יגלו אם האטמוספרה מכילה כימיקלים כמו מתאן המאפשרים חיים ביולוגיים.

כוכב הלכת, הנמצא במרחק של 4.2 שנות אור מכדור הארץ (40 טריליון קילומטרים) הוא הקרוב ביותר מכל 3,500 כוכבי הלכת שהתגלו מחוץ למערכת השמש מאז החלו הגילויים בשנת 1995. "מערכת השמש קרובה הרבה יותר מאחרות, ולכן אנו יודעים שחקירת הפרטים תהיה קלה יותר", אמר האסטרונום אנסגר ריינרס, מאוניברסיטת גטינגן בגרמניה בשיחת ועידה.

צוות בין-לאומי שמנה כ-31 מדענים גילה את כוכב הלכת לאחר מדידות חוזרות של שינוי בצבע האור מן הכוכב פרוקסימה קטנאורי - שמש עמומה במערכת אלפא קנטאורי. השינוי בצבע נובע ממשיכה של כוכב לכת שגודלו פי 1.3 מכדור הארץ.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

לפי תזמון השינויים בצבע, קבעו המדענים כי כוכב הלכת שהתגלה מקיף את ה"שמש" שלו כל 11 יום, לעומת 365 ימים שלוקחים לכדור הארץ להקיף את השמש שלנו. לעומת כדור הארץ והשמש, כוכב הלכת שהתגלה קרוב בהרבה לשמש שלו, אולם השמש שלו הרבה יותר קטנה ועמומה משלנו, ולכן מסלול ההקפה מתאים להצטברות של מים במצב נוזלי.

האסטרונומים קיבלו רמז ראשון על קיומו של כוכב הלכת בשנת 2013, אולם הם נזקקו לבדיקות נוספות באמצעות מכשירים מדוייקים יותר על מנת לקבוע את הפרטים בוודאות.

עם כל האופטימיות, המדענים אינם בטוחים שכוכב מסוג "גמד אדום", כמו זה שהתגלה, מתאים להיווצרות חיים. כוכבי לכת המקיפים אותו במרחק המאפשר להם להכיל מים, מקבלים קרינה חזקה פי מאה מהקרינה שכדור הארץ מקבל מהשמש. לכן, המדענים חלוקים בשאלה, האם הקרינה הזו לא תאפשר קיומם של חיים והאם האטמוספרה תוכל לספק את ההגנה מפניה.