הגיע התור של צה"ל

אחרי שנים של ביקורת על השירות הרפואי שמקבלים חיילים, בצה"ל מתחדשים במערכת חדשה • "אל תור" תחסוך את התורים הממושכים לקבלת מרשמים, הפניות ומסמכים שונים, ותאפשר את קבלתם באמצעות המחשב הצבאי

בקשה לקבלת מרשם דרך המערכת "אל תור" // צילום: דובר צה"ל // בקשה לקבלת מרשם דרך המערכת "אל תור" // צילום: דובר צה"ל

כמעט כל חייל וחיילת בעבר ובהווה זוכרים את הזמן שנשרף להם בנסיעות ובהמתנה ממושכת לתורים רפואיים רק בשביל לקבל מרשם, הפניה או טפסים אחרים. בחיל הרפואה ביקשו להתאים את עצמם לסטנדרט הקיים והתוצאה היא "אל תור" - מערכת ממוחשבת שהוכנסה לראשונה לצה"ל ומאפשרת לחיילים לקבל מרשמים, הפניות וטפסים שונים פשוט באמצעות המחשב.

המערכת "אל תור" החלה לפעול לתקופת הרצה בבסיס תל השומר כבר בדצמבר 2015, ומאז אפריל האחרון היא פועלת בכל הצבא. בשבועות האחרונים עומלים בצה"ל על פרסום המערכת בקרב החיילים. בינתיים היא פועלת רק דרך רשת האינטרנט הצה"לית במחשבים צבאיים, אך נמצאת בתהליך אפיון במטרה להפוך למערכת אזרחית, כך שכל חייל יוכל להיכנס ולהגיש בקשות באמצעות הטלפון הנייד.

כדי להשתמש במערכת על החיילים להיכנס אליה באמצעות קוד אישי, השומר על פרטיות המידע שלהם, ובה ניתן לבצע פעולות שונות נוסף על בקשה להפניות ומרשם לתרופות. למשל, כאשר חייל מגיע לחדר מיון או לקופת החולים לאחר השחרור, אפשר באמצעות המערכת להגיע לתמצית המידע הרפואי שלו - נדבך חשוב לשמירת רצף הטיפול.

לדברי סא"ל ד"ר חגית פדובה, ראש ענף רפואה במחלקת שירותי הבריאות בחיל הרפואה, "המערכת מנגישה ומשפרת באופן משמעותי את השירות הרפואי הניתן לחיילים, מייעלת וחוסכת משאבים ומצמצמת את הפניות המנהלתיות למרפאה. תורים לרופא יכוונו לבעיות רפואיות במקום לפרוצדורות ביורוקרטיות".

כבר שנים שמבוטחי קופות החולים מכירים את מגוון האפשרויות להזמנת תור, לקבלת מרשם ובשנים האחרונות גם להתייעצות וירטואלית עם רופאים. אבל צה"ל, כאמור, נשאר הרחק מאחור בתחום זה. בשנים האחרונות אף נמתחה ביקורת רבה על השירות הרפואי שמקבלים החיילים, בעיקר החיילים העורפיים. לנוכח המצב הבעייתי ניסו בצה"ל להתמודד בדרכים שונות עם המחסור ברופאים ביחידות העורפיות, בין השאר על ידי ניסיון להפרטת הטיפול בחיילי הקריה ותל השומר, שהסתיים ב־2014.

על השינוי החדש מסבירה ד"ר פדובה: "התאמנו את עצמנו לסטנדרט הקיים בכלל קופות החולים. היום לא צריך להגיע לקופה כדי לטפל בעניינים מנהליים". לדבריה, "בחנו את תהליך הטיפול הרפואי מקצה לקצה ומצאנו לנכון לשנות ולשפר. אנחנו חושבים שמי שנזקק לטיפול רפואי יגיע לרופא, אך יש פניות שיכולות להיפתר באמצעות מחשב - בצורה מהירה יותר ונגישה יותר".

בבדיקה שערכו בחיל הרפואה גילו ש־40 אחוזים מהמפגשים בין רופאים צבאיים לחיילים עוסקים בעניינים פרוצדורליים וביורוקרטיים, דוגמת הוצאת טפסים לצורך רכישת משקפיים, קבלת מרשמי המשך, קבלת סיכום מידע רפואי, החזרת חוות דעת ממומחים ועוד. "אם יש חייל שזכאי למשקפיים, לא צריך להטריח את החייל לרופא ולגזול זמן רופא יקר כדי שהחייל יקבל את הטופס", אומרת ד"ר פדובה, "עם זאת, לרופא יש תמיד שיקול דעת, והוא יכול שלא להיענות לבקשה ולהחליט לזמן את החייל לביקור. יש פה גם אלמנט של ניהול סיכונים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר