לפני שני עשורים הופיע רכב הפנאי (טויוטה ראב 4): נראה רכב שטח, מבוסס על מכונית נוסעים; לפני עשור התייצב בישראל יונדאי טוסון, רכב פנאי קומפקטי (מבוסס משפחתית), במחיר שמיקם אותו מול "מכוניות המנהלים" (משפחתיות גדולות). גם בארץ - כמו בחו"ל - הלכו שבי אחרי ההופעה של רכב כזה, ועם התמחור החדש ההצלחה היתה בהתאם. לפני שנה גרם הספורטאז' לשינוי דומה - ובהיקף גדול יותר.
בתחילת 2015 הוצע רכב הפנאי של קיה עם מנוע 1.6 ליטר במחיר של משפחתית רגילה. המחיר עשה את הספורטאז' לרכב השלישי הנמכר בישראל ב־2015 והביא לירידה במחיר של דגמי פנאי רבים, שהפכו מצידם פופולריים מאוד כאן; השנה חמישית מהמכירות בישראל היא של סוג רכב זה.
קבלו את חתן השמחה
השם "ספורטאז'" ותיק יחסית במונחי קוריאה (1993), ובתחילת דרכו היה רכב שטח "אמיתי" עם כל המפרט הרלוונטי. הדגם השני (2004) היה כבר תאום ליונדאי טוסון (יונדאי היא הבעלים של קיה), ממש כמו זה ב־2010 - וכמו החדש, שהוצג באמצע 2015.
הדגם החדש, בעיקר, ארוך יותר; 4 ס"מ בבסיס הגלגלים ובגוף המכונית. העיצוב שמר על המתכון הבסיסי, אבל הביטוי שלו מוחצן ובוטה יותר, עם שבכה מוגדלת ופנסים מוגבהים ומודגשים. לגירסה היקרה ביותר מנוע עם טורבו ותיבת הילוכים רובוטית דו־מצמדית, אבל העיקר הוא במה שכל הגרסאות זכו לו - אבזור בטיחות מהסוג המתקדם: בקרת נתיב אקטיבית ושמירה מרחק אקטיבית עם עצירה אוטונומית, המזהה גם הולכי רגל ורוכבי אופניים.
עיצוב הפנים עודכן והועשר, הפלסטיק למעלה רך - אך השאר דק ונוקשה מדי למגע, וגם הצבע השחור בפנים מעט עגום מדי. בתחום האבזור יצוינו מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מצלמה אחורית, בלוטות' ושליטה מההגה, פיצול מיזוג לאחור, שמשות כהות וחישוקים קלים ("16).
תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש, אבל מושב הנהג לא נוח לכולם ומושב הנוסע נמוך מדי לכולם. המרחב מאחור טוב, אבל גם שם המושבים נמוכים מדי, ועם קו חלונות גבוה שדה הראייה עבור הדור הצעיר לא מרהיב. תא המטען יעיל ויספק משפחה גם בטיול לסוף שבוע.
בכביש ובמשעול
אז איך מנוע כזה (1.6 ליטר, 133 כ"ס) מספק את הסחורה? בהחלט סביר, בכל נהיגה ממוצעת. ובכל זאת? מה שחסר הוא מחץ, אותה יכולת לקבל ביצועים של ממש תחת עומס, בעקיפה או בעלייה. הקצב במצב כזה מספק, אך לא יותר, וכאשר צריך - כל סוס הנמצא באורווה יספיק. כמו כן, נוצר רעש, הנשמע גם בתא הנוסעים. לא נורא בעקיפה קצרה, יותר מציק במעלה הררי ממושך. התיבה פועלת חלק ויעיל.
נוחות הנסיעה בעיר בינונית; הספורטאז' נוקשה מדי, בייחוד על שיבושים קטנים. מחוץ לעיר הוא משתפר, אבל לא תמיד מספיק - וכאן הגדולים יותר הם שנכנסים לביקור. בכביש המפותל, למרות המבנה, הספורטאז' בטוח לנהיגה ומתנהל באחריות בכבישים מפותלים. ואיך ההגה? תודה ששאלתם; עושה את העבודה, קל וחסר כל תחושה.
וכן, הוא יכול לרדת לשביל; ולא, לא צריך לקחת את ההופעה וההצהרות עליו רחוק מדי. בשטח. מעבר לכך שמדובר בהנעה קדמית, מרווח הגחון קטן יחסית וזווית הגישה ממש לא זה. הספורטאז' טובה ממכונית נוסעים בשבילים, אבל הפער ממש לא דרמטי.
המחיר מדבר
ספורטאז' החדשה מרווחת מקודמתה, העיצוב מפגין נוכחות, אבזור הנוחות נאה ואבזור הבטיחות ראוי לציון מיוחד. בצד החובה נרשמים נוחות נסיעה בינונית ומושבים שאינם מתעלים. בסוף היום זהו מתכון סקסי לרכב פנאי - כולל העיצוב, המבנה ותנוחת הנהיגה - בצמוד לתג מחיר של משפחתית. התוצאה: תמורה מצוינת לרכב פנאי מוצלח.
• • •
קיה ספורטאז' | תעודת זהות

צילום: רונן טופלברג
דגם: רכב פנאי קומפקטי
מנוע: 1.6 ליטר
הספק: 132 כ"ס / 6,300 סל"ד
מומנט: 16.4 קג"מ / 4,850 סל"ד
בסיס גלגלים: 267 ס"מ
תיבת הילוכים: אוטומטית
מהירות מירבית: 179 קמ"ש
תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש: 10.7 שניות
מחיר: 138 אלף שקלים
יתרונות: מחיר, אבזור נוחות ואבזור בטיחות, הופעה
חסרונות: נוחות בינונית, הגה קל, מושבים לא מוצלחים
שורה תחתונה: רכב פנאי טוב, תמורה מעולה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו