אל תשמרי בבטן

כאבי בטן יכולים לנבוע מכל מיני סיבות. כדי להקל עליהם כדאי להתחיל לנסות שיטות טבעיות ותרופות סבתא מומלצות

כאב בטן זה דבר בלתי נסבל // כאב בטן זה דבר בלתי נסבל

כאבי בטן הם תופעה מעיקה ושכיחה. אין כמעט אדם שלא נתקף מפעם לפעם בכאב בטן. מרבית האנשים חווים כאבי בטן שחולפים מעצמם תוך פרק זמן קצר יחסית, ואינם מעידים על מחלה או הפרעה כרונית כלשהי.

לעתים, מלווים כאבי הבטן בתסמינים נוספים, כדוגמת בחילה, שלשול, עצירות או אי סדירות ביציאות, גזים, נפיחות, צרבות ועוד. הרפואה של ימינו מציעה פתרונות שונים לסובלים מכאב בטן, אך רגע לפני שפונים לרופא או לטיפול טבעי ברפואה משלימה, ניתן להרגיע מעט את הכאב באמצעים ביתיים פשוטים ויעילים. כאשר מדובר בכאבי בטן חריפים, כאלו שמלווים בתסמינים נוספים, או כאבי בטן שאינם חולפים, ומופיעים בתדירות גבוהה – מומלץ לפנות לטיפול מקצועי, על מנת לאבחן את מקורם, לשכך את הכאב ולטפל בבעיה. 

תרופות סבתא לכאב בטן - מה אפשר וכדאי לאכול?

כאבי בטן מתקשרים אצל רובנו כמעט מיידית עם תזונה. הם עשויים לנבוע ממזון מקולקל או לא טרי שאכלנו, עודף מזון, מזון שגורם לנפיחות (כדוגמת קטניות מסוימות), אלרגיה לסוג מסוים של מזון וכו'. 

כאשר הבטן כואבת, פעמים רבות אין חשק לאכול. אם כאבי הבטן מתמשכים ובכל זאת צריך להכניס משהו לפה, כדאי לאכול מעט, במנות קטנות ולהתאים את הרכב הארוחה לכאב ולתסמינים הנלווים. תרופת סבתא ראשונית שמומלצת תמיד, היא שתיית מים. עדיפות למים פושרים. מים מסייעים בתהליך העיכול, ועשויים להועיל במקרים של גזים, נפיחות ואי נוחות כללית בבטן. תרופה ביתית נוספת שמקלה על כאב בטן ואינה מצריכה הכנות רבות היא, אכילת כפית דבש מעורבת בשליש כפית קינמון טחון.

כאבי בטן מקיבה

במקרה של כאבי בטן שמלווים בשלשולים, מומלץ לאכול אורז לבן, טוסט או צנים של לחם, ביצה קשה ובננה. במקרה של כאבי בטן שמקורם בעצירות וקושי במתן יציאה, מומלץ לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, סלק טרי או מבושל ושזיפים מיובשים כמו שהם או שרויים למשך מספר שעות במים.  

כאבי בטן מבחילות

אם כאב הבטן מלווה בבחילה, מומלץ להריח לימון טרי שלם. ניתן לגרד מעט את הקלפה עם סכין או בקצה הציפורן, על מנת לאפשר לקליפת הלימון להפיץ את ריחה. את הלימון ניתן לחתוך ולהוסיף פלח על קליפתו לכוס מים רותחים יחד עם חצי כפית של קינמון טחון, ולשתות. גם לפתן חבושים מתאים למי שסובלים מכאב בטן מלווה בבחילה. את החבושים קונים בשוק בעונתם, ומבשלים בסיר עם מים, קינמון, ציפורן, לימון וגרדת תפוז או לימון. ניתן להוסיף גם פלחי תפוחים, פירות יבשים או ממתיק אחר, על מנת לקבל לפתן מתקתק.   

חליטות ועוד קצת חליטות

חליטות של מים חמים עם צמחים מסוימים, נודעות כמקלות ומשככות כאבי בטן. ישנם צמחים רבים בעלי איכויות משככות כאב. מומלץ לנסות וניתן אף לערבב ולשלב בין צמחים וטעמים שאהובים עליכם. את חליטות הצמחים ניתן להכין בקנקן, ולשתות לאורך היום מפעם לפעם. 

מים חמים עם נענע או מרווה – שוטפים היטב גבעול של נענע או מרווה מהגינה או מהירקן. מוסיפים מים רותחים ומשהים לכמה דקות, עד שהמים מקבלים צבע ירקרק בהיר ועדין. שותים כשהחליטה חמימה. 

תה עם לימון ודבש – יעיל כנגד כאבים בקיבה. מומלץ לסחוט לימון טרי ולהוסיף כפית דבש למים חמימים או לחליטת צמחים. 

מים חמים עם זעתר – כוס מים עם כפית של זעתר טחון או ענף של צמח הזעתר טרי או מיובש. 

חליטת קמומיל – חליטת קמומיל או שומר ידועות כמקלות על כאבי בטן ועל נפיחות. ניתן להכין מתיון או מצמחים מיובשים, ולהוסיף שומר, קורט קינמון וחצי כפית כמון או כורכום. התבלינים הללו הם בעלי איכות מחממת, נוגדת דלקות ומרגיעה. 

מה עוד ניתן לעשות על מנת להרגיע את הבטן?

להניח בקבוק חם או כרית מחוממת על האזור הכואב בבטן. אם אין ברשותכם בקבוק חם או כרית, ניתן לקחת מגבת קטנה, לטבול אותה במים חמימים, לסחוט ולהניח על האזור הכואב למשך מספר דקות. כאשר המגבת מתקררת ניתן לטבול אותה שוב ולחזור על התהליך. המים החמימים מרגיעים, החימום מסייע לפעולת המערכות השונות ומקל על הכאב. 

תרופת סבתא נוספת שמסייעת לכאבי בטן, בחילות והקאות היא להצמיד מגבת או בד טבול בעראק אל המקום הדואב, ולחכות 20-30 דקות, עד להקלה. 

להיכנס לאמבט של מים חמימים. באמבט, או מחוצה לו, ניתן לעסות את פנים כף הרגל, בחלקה התחתון, בסיבובים עדינים עם כיוון השעון. העיסוי ממריץ את פעולת מערכת העיכול ועשוי להרגיע ולהקל על הכאב. 

כאשר מדובר בכאבי בטן על רקע של עצירות או כאלו המלווים בבחילה והקאות, מומלץ לצאת לסיבוב קצר מחוץ לבית, באוויר הצח. את הסיבוב בחוץ כדאי להעביר בהליכה מתונה ולנשום עמוק.

אם ניתן, כדאי לצעוד לפחות 20 דקות. ההליכה והנשימה של אוויר צח עשויות לחולל פלאים ולהקל על כאבים באזור הבטן התחתונה, ובכללם כאבי מחזור וכאבים הנובעים מבעיות במערכת העיכול. 

אם אתם סובלים מכאבי בטן חוזרים, בעיות או הפרעות במערכת העיכול, תרופות סבתא עשויות להוות "עזרה ראשונה" יעילה ומיידית. כאשר הבעיה חוזרת על עצמה, מומלץ להיוועץ בבעל מקצוע. מערכת העיכול היא אחת המערכות הגדולות והמורכבות בגופנו, וכאבי הבטן עשויים להעיד על מגוון רחב של הפרעות ובעיות. תרופות סבתא ושיטות טבעיות להקלה עשויות להועיל, אך על מנת לטפל בבעיה מן השורש, מומלץ לפנות לאבחון ולייעוץ מקיפים, שיאפשרו קבלת טיפול יעיל ומדויק. 

*הכותבת מאיה נאור היא מטפלת ברפואה סינית בקליניקה פרטית בתל אביב ובמכון הגסטרו בשיבא תל השומר. מומחית להפרעות עיכול וכאבי בטן חוזרים. לאתר של מאיה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר