משרד הבריאות התייחס הבוקר (שישי) לארוע הקורנפלקס של תלמה: "אתמול בערב דיווחה חברת יוניליוור למשרד הבריאות שבניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות, שלפיהן כל המוצרים עם חשד לזיהום נותרו במפעל, משטח של 240 יחידות יצא מהמפעל לדרכי השיווק. אנו במשרד הבריאות רואים בכך התנהלות רשלנית של החברה הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות".
לאור ההתנהלות הזו החליט משרד כי ביום ראשון ייצא צוות בדיקה מיוחד בראשות מנכ"ל המשרד פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון לביקורת מקיפה במפעל. משרד הבריאות הודיע כי "מטרת הביקורת היא לבחון את התנהלות המפעל. במקביל אנו שוקלים לנקוט בכלים המשפטיים העומדים לרשות המשרד, לרבות ביטול היתר GMP לחברה".
הצוות החוקר יבצע פעולות נוספות כגוון: תחקיר לבדיקת הסיבות לזליגת המוצרים שלא היו אמורים לצאת לשוק, באמצעות ביקורת נוספת של אנשי שירות המזון במפעל. ממצאי התחקיר יופצו לציבור, כולל המלצות לתיקון למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד, נטילת דגימות מעבדה מהמוצרים שנמצאים בהסגר והם חשודים כמזוהמים, נטילת דגימות נוספות מרצפת הייצור, נטילת דגימות מעבדה מדרכי השיווק.
בסיום ההודעה הבטיחו במשרד הבריאות כי ימשיכו ויעדכנו את הציבור באופן שוטף בכל התפתחות.
בתוך כך התראיין השר ליצמן הבוקר לרשת ב' ואמר: "יוניליוור כשלה בהתנהלות, שיקרה לציבור ולמשרד הבריאות ואנו רואים זאת בחומרה. אנו שוקלים להסיר את הרשיון בקו הייצור, לא נוכל לסמוך עליהם וצוותי המשרד חוקרים את המקרה החמור שכרוך בפגיעה בבריאות הציבור".
התנצלות המנכ"לית
ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, הוציאה הבוקר (שישי) הודעה לתקשורת והתנצלה: "צרכנים יקרים, אני מתנצלת מעומק ליבי על האירועים האחרונים. תמיד בטחתם בנו ואני רוצה לשוב ולהדגיש בפניכם את מחויבותנו לספק לכם מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ובשקיפות מלאה".
גבריאל הוסיפה והתנצלה על "שהודענו בטעות כי אף מוצר מהסדרה הפגומה לא הגיע לשוק", לדבריה. "אתמול התקבל דיווח מצרכנית ממנו התברר לנו כי מוצרים פגומים יצאו משטח ההסגר ואנו חוקרים לעומק כיצד מוצרים אלו הגיעו למדפים, למרות הצעדים שנקטנו כדי למנוע זאת", סיכמה גבריאל. בהמשך ההודעה מוסרת בשם החברה המנכ"לית כי "אנו פועלים לאיסוף המוצרים שהופצו ונוקטים בכל האמצעים על מנת להסיר מהמדפים את המוצרים הפגומים. אנו נפיק את הלקחים הנדרשים ונרענן את כל הנהלים בהתאם לתוצאות הבדיקה".
ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור // צילום : שי יחזקאל
בנוסף הוציאה החברה הודעה לציבור כי אין לאכול מוצרים של החברה ללא אריזה ושלא ניתן לדעת מתי יצאו מן המפעל.
נערכים למאבק על אמון הציבור
יועץ התקשורת הבכיר, משה דבי, נשכר על ידי החברה אמש (יום חמישי) על מנת להתמודד עם המשבר שאליו נקלעה החברה.
דבי, התראיין הבוקר לרדיו "תל אביב" ואמר: "
החברה לא עשתה שום דבר ביודעין ובכוונה. החברה לא ידעה כי קיימות אריזות שיצאו את שערי החברה עד שהתקבלה שיחת הטלפון מהצרכנית". דבי המשיך: "
ידעו בתוך יוניליוור שהמוצר הפגום נמצא באזור מסוים, אזור פתח תקווה, אולם לא ניתן להוציא אותו מאותו אזור לאחר שהוא כבר יצא וזו הסיבה שיצאנו בשקיפות בהודעה המזהירה את הציבור".
על הבעיה הקשה של אמון הציבור בחברה אמר דבי: "נעשו טעויות ואנחנו מתנצלים על כך. החברה היא שקופה ומעטה נצטרך לשנות את הנהלים ולהודיע לציבור על כל תקלה".
האיסוף של המוצרים ופרסום המודעה בא בעקבות שיחת טלפון שלקוחה הפנתה לחברה בו היא טענה כי ברשותה אריזת קורנפלקס אלופים בהכשר בד"ץ שאותה רכשה בפתח תקווה, בהתאם לתאריכי הייצור שהחברה הכריזה עליהם כמזוהמים. כזכור החברה טענה כי אף מוצר לא יצא מן המפעל. אותה לקוחה שטעמה מן המוצר לא התלוננה על תסמינים בריאותים.
ארגון רופאי בריאות הציבור התיחחס הבוקר להודעת יונילויוור: "כולנו הצטערנו לשמוע הלילה שהחשש התממש וכן שווקו לציבור סדרות דגנים בהם נמצא זיהום בסלמונלה. משבר מהווה גם הזדמנות וחקירה יסודית ושקופה של כל ההיבטים במקרים מסוג זה היא חיונית לצורך מניעת מקרים דומים בעתיד והגנה על בריאות הציבור.לכן התרענו לפני מספר ימים כי לא ניתן לשלול בוודאות כי מוצר מזוהם שווק לציבור וכי יש לדווח על אירועים מסוג זה בשלב מוקדם. השיקול המוביל בשיגרה ובוודאי בחירום, חייב להיות בריאות הציבור, ולא שיקולים אחרים".
מהארגון נמסר כי "האירוע המתגלגל ממחיש את הצורך בשקיפות מלאה מצד יצרני המזון במקביל להשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל".
מוצרים הגיעו אל המדפים
אמש דווח כי החברה פרסמה הודעה ולפיה 240 יחידות של קורנפלקס בד"ץ מהסדרה שזוהמה בסלמונלה יצאו אל השוק.
בחברה קוראים לציבור הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצרים מהסדרות הבאות:
תאריך ייצור 260616 עד 270616, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם / תאריך ייצור 230616 וגם 270616 עד 290616, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם / תאריך ייצור 290616 עד 300616, סימון מכונה B , קוקומן צדפים, 750 גרם.
צרכנים שברשותם מוצר מהרשימה מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שרות הצרכנים של יוניליוור בטלפון 1-800-780-780 לקבלת מוצר חלופי ואיסוף המוצר שברשותם.

שלשום הודיעה החברה כי המוצרים שהתגלו בהם חיידקי הסלמונלה וייצורם נעצר הם קורנפלקס של אלופים וקורנפלקס קוקומן. עד אז דווח בכלי התקשורת כי לצד הקורנפלקס ה"קלאסי", דווקא סוג הדליפקאן הוא זה שאותרה בו התקלה החריגה.
הביקורת שנשמעה כלפי החברה מאז החל המשבר היא סביב היעדר מתן מידע מהימן ומלא בזמן אמת על המקרה. גם אחרי הפרסום סירבו ביוניליוור למסור פרטים הקשורים לאריזות הקורנפלקס הפגומות, כגון מספר אצווה, ותאריך ייצור ושיווק כפי שמופיע על האריזות. עם חשיפת המידע שיזמה אתמול בבוקר יוניליוור הופתעו לקוחות רבים פעם נוספת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו