לא בכל יום אנחנו זוכים לבשר על מגמה צרכנית חדשנית, כזו שמביאה בשורה של ממש במונחי חיסכון והתאמה אישית. אבל בשנה האחרונה אפשר להבחין בטרנד מיוחד ומעניין למדי שתופס תאוצה בארץ ובעולם: קוראים לזה "צרכנות מודולרית".
הצרכנות המודולרית מאפשרת לנו להרכיב בעצמנו את המוצר המבוקש על פי הצורך המדויק שלו אנחנו מחפשים מענה, בהתאם לדרישות ולתקציב. לא עוד מוצרים מוגמרים, אלא חיבור בין סך מרכיבים שמשלימים עבורנו את המוצר המנצח - ברמת המפרט והעיצוב.
זה קורה כמעט בכל תחום: הנעלה, תכשיטים, מוצרי בית, עיצוב הבית ועוד. כך, למשל, אפשר לקנות נעל עקב מודולרית, שבה בכל יום נבחר עקב בגובה אחר; משקפי שמש שבהם אפשר להחליף את המסגרת בקלות; שעון יד שאפשר להחליף לו רצועות או להפוך אותו לשעון שולחני או לשעון כיס; טבעת שהופכת לצמיד - וזו רק ההתחלה.
בעקבות התפתחות התופעה בדקנו את המצב בישראל ובחנו עד כמה השוק המקומי חשוף לטרנד החדש, ומי מרוויח ממנו. התשובה, איך לא, עלולה להיראות מורכבת.
פדי מרגי, מומחה למיתוג ולאסטרטגיה, מציין כי מעבר לתועלת הכלכלית לצרכן, מדובר בתפיסה אופנתית של ממש. "הצרכנות המודולרית מייצרת חיבור רגשי עם המוצר, שכן ללקוח יש טביעת אצבע אישית עליו. זה שם את האדם במרכז, חלק אינטגרלי מהמותג מצד אחד ומצד שני זה מצייר את המותג ככזה שקשוב לצרכים - לא כופה עיצוב, סגנון או צורה מסוימת, אלא מבין את הצורך שלנו להיות ייחודיים ושונים", מסביר מרגי.

4. טייץ דו־צדדי, brooks ברוקס 337 ש' | 5. סנדל עם 3 עקבים להחלפה, סיליז אאוטלט, 945 ש' | 6. צמיד לגבר, לדרמן 995-1295 ש' // צילומים: יהושע יוסף, קוקו, אבי ולדמן, אורי לבנה, יח"צ.
לדבריו, אחת החברות הראשונות שנכנסו לתחום הצרכנות המודולרית היתה חברת השעונים סווטש. "אם עד אז השעונים נחשבו מותג יוקרתי, שקנית אולי פעם בשנה ולא נהגת להחליף אותו, סווטש יצרו מהפכה", הוא אומר, "אפשר להחליף את הרצועות ואת הטבעת העגולה במסגרת של השעון, למשל. זה היה שינוי תפיסה משמעותי, אפילו ערכי".
לדבריו, הבידול של החברות שעומדות מאחורי הצרכנות המודולרית מוכיח את עצמו: "הצרכן הרבה פעמים הולך שבי אחרי המותג שנותן לו אפשרות להחליט בעצמו".
אלי נווה, מנהל שיווק, יועץ לחברות ומרצה, מחזק את דברי מרגי ומסביר מדוע הצרכנות המודולרית היטיבה להכות שורשים דווקא בארץ. "הישראלים לא אוהבים שיקבעו להם", הוא מכריז, "הם אוהבים להחליט בעצמם. הם רוצים ביטוי עצמי, חופש בחירה ומוצר שלא נראה כמו מה שיש לכולם. הם פתוחים לשינויים ולהתנסויות ופחות שמרנים מבחינה צרכנית, לכן זה עובד יפה מאוד בארץ. את האירופאים, למשל, לא תעניין מכונת קפה שאפשר להחליף לה קליפסים. אצל הישראלי זה יעבוד".
כדי להמחיש מציין נווה את חברת התכשיטים פנדורה, שמצליחה מאוד, לדבריו, "כי היא נותנת לצרכן להרכיב את הצמיד כראות עיניו. אנשים קונים, גם כשלא מדובר במותג זול, כי האופציה לקבוע עיצובית עולה על הכל".
"מוצר יחיד ומיוחד"
לצד היתרונות שהוצגו עד כה, אפשר לצרף את היתרון הכלכלי. נווה מסביר כי התפיסה של הצרכן הממוצע היא שקנה כמה מוצרים במחירו של מוצר בודד. "אם הטבעת הופכת לצמיד, אך שילמתי רק על מוצר אחד, מדובר ברווח ללקוח. גם קניית קליפס, שמחליף את מסגרת המשקפיים, מאפשרת גיוון במראה בלי להחזיק כמה זוגות", הוא אומר. התוצאה, לדבריו, היא שהצרכן חש שעשה קנייה טובה, והמותג מרוויח מהנאמנות וממכירת המוצרים הנלווים.
האם הישראלים מצביעים ברגליים? באשראי? או שהם מעדיפים את מוצרי המדף המסורתיים? לדברי טלי גולדשטיין, מנהלת השיווק של מותג התיקים והאקססוריז האיטלקי Obag, "הצרכנות המודולרית היא דבר חדש ומסקרן למרבית הציבור הישראלי, אשר עדיין בוחן אותו בחשדנות". גולדשטיין מסבירה כי "אף על פי שהצרכן הישראלי הוא כזה המטייל בעולם ופעמים רבות נתקל במגמות עוד בטרם הן מגיעות לישראל, מודולריות היא קונספט אשר צריך להסביר לו, אך מהר מאוד הדבר שובה את ליבו ורבים אף מגיבים בפליאה ותהייה של 'איך לא חשבו על זה קודם?'"
לדבריה, "ב־Obag אישה בוחרת בנפרד את גוף התיק, מתאימה לו ידיות מחומרים שונים ובאורכים משתנים, בטנה צבעונית או חלקה ואקססוריז קישוטיים שונים. כל החלקים הללו מתחברים ב'קליק' פשוט ויוצרים תיק מותאם אישית לטעמה ולצרכיה".
"רובנו כיום רוכשים פרטי אופנה ברשתות המסחריות המוכרות השונות, שם המבחר רב והמחיר בר השגה, אך החיסרון הוא שאת הפריט שאותו אנו רוכשים, קרוב לוודאי שנראה אצל עוד עשרה חברים ואנשים רנדומליים שיעברו מולנו ברחוב", אומרת גולדשטיין, "לעומת זאת, בשיטת הצרכנות המודולרית כל לקוח יכול לבחור, להתאים ולהרכיב בעצמו את הפריט שאותו הוא קונה, ולצאת מהחנות עם פריט אשר קרוב לוודאי לא ייראה זהה לו אצל אף אחד אחר".
מכונית בהתאמה אישית
הראשון לאמץ את השיטה היה כמובן האינטרנט. עוד לפני שנים היה אפשר להרכיב מוצרים טכנולוגיים דוגמת מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, ואף לעצבם באופן אישי. מותגי הלבשה והנעלה מובילים הצטרפו למהפכה בשלב מוקדם יחסית, ואפילו כלי רכב אפשר להזמין ברשת בהתאמה אישית ייחודית.

7. תכשיט בעיצוב אישי בעבודת יד, Julbox.com 139 ש' | 8. טבעת זהב ויהלומים שהופכת לצמיד, רויאלטי 18,400 ש' | 9. טבעת יהלומים ראש מתחלף "BLOOM", החל מ- 12,000 ש' | 10. שעון 3 רצועות מתחלפות "TISSOT", מחיר 1690 ש' // צילומים: יהושע יוסף, קוקו, אבי ולדמן, אורי לבנה, יח"צ.
לחגיגה הצטרפו אתרים שמקדשים את התורה החדשה, ובהם ScentWish, אשר שולח הביתה בכל חודש בושם בתיק המעוצב אישית, בהתאם לטעם האישי ולהמלצות של הגולשים. "ScentWish מאפשר לגלות מהם הבשמים המתאימים בדיוק עבור המשתמש, לגוון את הניחוח בכל חודש, בהתאם לעונה ולמצב הרוח, ולהתנסות במספר רב של בושמי מעצבים ומותגים מובילים מבלי להתחייב לבושם אחד גדול", אומרת המייסדת והמנכ"לית טל בירנבוים. לדבריה, כשמרוצים מהניחוח, תמיד אפשר לקנות את הבושם בגודל מלא.
אתר Julbox מאפשר לנו לעצב תכשיט ייחודי עם אמירה אישית. "באמצעות האתר אפשר לעצב תכשיטים ייחודיים ולקבלם במשלוח עד הבית", אומרת מאיה כספי, אחת היזמיות של האתר, "מדובר בתכשיטי One of a kind המבטאים את הסגנון האישי והאמירה של הלקוחה".
גם בתחום הטיפוח יש ניצני מודולריות: אתר ConceptBox מאפשר למשתמשת להתנסות במגוון מוצרי טיפוח חדשים, המותאמים בתום מילוי שאלון אישי. כך, במסלולי מינוי אפשר להכיר מגוון מוצרי טיפוח חדשים ולהתנסות בהם, בטרם המעבר למוצר בגודל מלא.
ועכשיו, כשהתורה הזו קצת פחות מורכבת, כל שנותר הוא ליהנות מהיתרונות ולקנות בחוכמה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו